Až do tohto roku bola inflácia vo vyspelých ekonomikách, ako sú Spojené štáty a Spojené kráľovstvo, tak dlho taká nízka, že človek musel byť hlboko v strednom veku na to, aby si spomenul, aké to bolo prežívať cenové výkyvy na konci 70. rokov. A vtedy bolo to zlé.
Ročná inflácia spotrebiteľských cien v USA vyvrcholila na úrovni 13,5 percenta v roku 1980, zatiaľ čo v Spojenom kráľovstve dosiahla 24,2 percenta v roku 1975 a po poklese opäť vzrástla na 18 percent v roku 1980.
Tieto vysoké čísla však neodhaľujú skutočnú daň, ktorú si inflácia vyberá. A nerobí to ani ekonomické zhodnotenie jeho nákladov, vrátane deformácií, ktoré vznikajú pri prudkom náraste cien v interakcii s daňovým systémom, narušením úspor domácností alebo vplyvom výslednej neistoty na investície a rast.
Ekonómovia poukazujú na to, že zvýšenie miery inflácie má prerozdeľovací efekt, pretože poškodzuje sporiteľov, ale prináša výhody dlžníkom tým, že reálne znižuje ich dlhové zaťaženie. To je však je iba malý komfort pre ľudí s veľkými hypotékami, ktorí čelia najvyšším úrokovým sadzbám za poslednú dobu, a tým aj tlakom na ich disponibilný príjem.
Výrazný prerozdeľovací efekt robí reakciu politiky na infláciu nevyhnutne politickou. Bank of England (BOE) opakovane vyzývala ľudí , aby nežiadali o zvýšenie miezd zodpovedajúci inflácii. Priemerný ročný disponibilný príjem domácností v Spojenom kráľovstve je približne 31-tisíc libier v čase, keď sa predpokladá, že účty za energiu od januára vzrastú na viac ako 4-tisíc libier ročne, a ceny potravín už vzrástli za posledných 12 mesiacov takmer o 10 percent.
Strach BOE zo špirály miezd a cien je racionálny. Racionálne ekonomické hodnotenia však nezohľadňujú emocionálne dôsledky vysokej inflácie. To je ľahšie pochopiteľné v prípade hyperinflácie. Nemecká skúsenosť s ňou z 20. rokov 20. storočia je všeobecne považovaná za niečo, čo najprv prispelo k sociálnej nestabilite a následne malo vplyv na tvorbu hospodárskej politiky, ktorá trvá dodnes.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?