Na záver roka sa na finančných trhoch udomácnil fenomén tzv. Santa Claus rally. Ide o nárast akcií počas posledných piatich obchodných dňoch v decembri a v prvých dvoch obchodných dňoch v januári. Posledné dva roky táto časť roka priniesla investorom zaujímavé zisky. Otázka znie, či si to trhy zopakujú aj tento rok.
Kde sa vzal tento fenomén?
Ako sme vlastne prišli k fenoménu Santa Claus rally? Pomenoval ho analytik Yale Hirsch, autor známej investičnej príručky The Stock Trader’s Almanac, ktorá každý rok pomenúva pre širokú verejnosť trhové vzorce a trendy, ktoré by aj drobní investori mali poznať. Prirodzene, nikde nie je napísané, že Santa Claus rally sa musí odohrať len v rozhraní spomenutých siedmich dní. Historické dáta hovoria, že Santa Claus Rally sa štandardne spúšťa deň po Vianociach, avšak v niektorých rokoch sa tak stalo aj v polovici decembra. Každopádne ide podľa The Stock Trader’s Almanac o perfektný príklad sezónneho javu.
Koncoročné nárasty vo väčšine rokov
Pozrime sa, ako vyzerala Santa Claus rally minulý rok. Od 1.decembra 2021 do 4. januára 2022 priniesol tento fenomén nárast indexu S&P 500 o 4,98 percenta. Na prelome rokov 2020 a 2021 zase index narástol o 2,56 percenta. Štatisticky priemerne počas trvania tohto fenoménu vzrástol index S&P 500 o 1,3 percenta. Ak sa pozrieme na 45 posledných rokov, tak až počas 34 z nich zaznamenali trhy nárast. Podľa Stock Trader's Almanac narástol výskyt prípadov, kedy sa rally objavila, v 67 percentách rokov za posledné tri dekády.
Silnejšia tendencia k rastu počas recesie
Napriek tomu nie je nikde napísané, že sa Santa Claus rally musí objaviť každý rok. O to zaujímavejšie však je, že prejav tohto fenoménu býva zosilnený medvedím trendom a všeobecným ekonomickým poklesom. Napríklad počas recesie od októbra 2007 do marca 2009 sme boli svedkami dvoch rally – tá prvá v týždni od 17. decembra 2008 priniesla nárast o 1,32 percenta. Avšak následná, od 29. decembra 2008, zaznamenali indexy rast až 6,81 percent. Ak sa pozrieme na tri posledné recesie, ktoré „pokryli“ dokopy päť sviatočných období, až počas štyroch z nich sa na trhoch vyskytol fenomén Santa Claus rally.
Graf: Výkonnosť indexu S&P 500 počas piatich najväčších Santa Claus Rally do roku 2020. (Zdroj: Smartasset.com)
Veľa možných vysvetlení fenoménu
Samozrejme, na vysvetlenie Santa Claus Rally existuje hneď niekoľko rôznych argumentov. Tým prvým je daňová optimalizácia. Investori sa z tohto dôvodu môžu snažiť uzatvárať stratové pozície ešte pred koncom roka a následne financie opäť reinvestovať. Medzi možnými dôvodmi sa tiež spomína obecne prevládajúci pocit sviatočnej nálady a všeobecného optimizmu medzi investormi a fakt, že neobchádza ani Wall Street (a prejavuje sa práve nákupmi akcií). Na tomto dôvode niečo môže byť, keďže veľkí investori často trávia sviatky mimo obchodného parketu, a tým pádom na trhu majú na pár dní väčší vplyv retailoví investori. A tí sú pri investovaní skôr býčí. Jedným z dôvodov by mohol byť aj prozaický fakt, že ľudia dostávajú koncom roka vianočné bonusy, a tie okrem kúpy darčekov používajú aj na doplnenie investičného portfólia. A nemožno zabúdať ani na stádovitý efekt, kedy mnoho investorov očakáva nástup tohto fenoménu koncom roka, a preto aktívne nakupujú akcie. A práve tým prispejú svojim dielom k naplneniu všeobecných očakávaní.
Santa Claus Rally určite vie byť vítaným spestrením záveru starého a začiatku nového roka pre investorov. Nie je to však berná minca, na ktorej by sme mali stavať investovanie. Základom úspechu pri každej investícii je v prvom rade pravidelnosť a vhodná diverzifikácia portfólia kvôli minimalizácii rizík. Na to by nemal zabúdať žiadny investor, keď bude zvažovať nad zapojením sa do potenciálnej Santa Claus Rally tento rok.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora