Na záver roka sa na finančných trhoch udomácnil fenomén tzv. Santa Claus rally. Ide o nárast akcií počas posledných piatich obchodných dňoch v decembri a v prvých dvoch obchodných dňoch v januári. Posledné dva roky táto časť roka priniesla investorom zaujímavé zisky. Otázka znie, či si to trhy zopakujú aj tento rok.

Kde sa vzal tento fenomén?

Ako sme vlastne prišli k fenoménu Santa Claus rally? Pomenoval ho analytik Yale Hirsch, autor  známej investičnej príručky The Stock Trader’s Almanac, ktorá každý rok pomenúva pre širokú verejnosť trhové vzorce a trendy, ktoré by aj drobní investori mali poznať. Prirodzene, nikde nie je napísané, že Santa Claus rally sa musí odohrať len v rozhraní spomenutých siedmich dní. Historické dáta hovoria, že Santa Claus Rally sa štandardne spúšťa deň po Vianociach, avšak v niektorých rokoch sa tak stalo aj v polovici decembra. Každopádne ide podľa The Stock Trader’s Almanac o perfektný príklad sezónneho javu.

Koncoročné nárasty vo väčšine rokov

Pozrime sa, ako vyzerala Santa Claus rally minulý rok. Od 1.decembra 2021 do 4. januára 2022 priniesol tento fenomén nárast indexu S&P 500 o 4,98 percenta. Na prelome rokov 2020 a 2021 zase index narástol o 2,56 percenta. Štatisticky priemerne počas trvania tohto fenoménu vzrástol index S&P 500 o 1,3 percenta. Ak sa pozrieme na 45 posledných rokov, tak až počas 34 z nich zaznamenali trhy nárast. Podľa Stock Trader's Almanac narástol výskyt prípadov, kedy sa rally objavila, v 67 percentách rokov za posledné tri dekády.

Silnejšia tendencia k rastu počas recesie

Napriek tomu nie je nikde napísané, že sa Santa Claus rally musí objaviť každý rok. O to zaujímavejšie však je, že prejav tohto fenoménu býva zosilnený medvedím trendom a všeobecným ekonomickým poklesom. Napríklad počas recesie od októbra 2007 do marca 2009 sme boli svedkami dvoch rally – tá prvá v týždni od 17. decembra 2008 priniesla nárast o 1,32 percenta. Avšak následná, od 29. decembra 2008, zaznamenali indexy rast až 6,81 percent. Ak sa pozrieme na tri posledné recesie, ktoré „pokryli“ dokopy päť sviatočných období, až počas štyroch z nich sa na trhoch vyskytol fenomén Santa Claus rally. 

Akcie
Zdroj: Smartasstes

Graf: Výkonnosť indexu S&P 500 počas piatich najväčších Santa Claus Rally do roku 2020. (Zdroj: Smartasset.com)

Veľa možných vysvetlení fenoménu

Samozrejme, na vysvetlenie Santa Claus Rally existuje hneď niekoľko rôznych argumentov. Tým prvým je daňová optimalizácia. Investori sa z tohto dôvodu môžu snažiť uzatvárať stratové pozície ešte pred koncom roka a následne financie opäť reinvestovať. Medzi možnými dôvodmi sa tiež spomína obecne prevládajúci pocit sviatočnej nálady a všeobecného optimizmu medzi investormi a fakt, že neobchádza ani Wall Street (a prejavuje sa práve nákupmi akcií). Na tomto dôvode niečo môže byť, keďže veľkí investori často trávia sviatky mimo obchodného parketu, a tým pádom na trhu majú na pár dní väčší vplyv retailoví investori. A tí sú pri investovaní skôr býčí. Jedným z dôvodov by mohol byť aj prozaický fakt, že ľudia dostávajú koncom roka vianočné bonusy, a tie okrem kúpy darčekov používajú aj na doplnenie investičného portfólia. A nemožno zabúdať ani na stádovitý efekt, kedy mnoho investorov očakáva nástup tohto fenoménu koncom roka, a preto aktívne nakupujú akcie. A práve tým prispejú svojim dielom k naplneniu všeobecných očakávaní.

Santa Claus Rally určite vie byť vítaným spestrením záveru starého a začiatku nového roka pre investorov. Nie je to však berná minca, na ktorej by sme mali stavať investovanie. Základom úspechu pri každej investícii je v prvom rade pravidelnosť a vhodná diverzifikácia portfólia kvôli minimalizácii rizík. Na to by nemal zabúdať žiadny investor, keď bude zvažovať nad zapojením sa do potenciálnej Santa Claus Rally tento rok.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora