Za bilbordmi na reklamu summitu G20 v Dillí ležia slumy, ktorých obyvatelia si už nedokážu zarobiť na živobytie. Ich stánky a obchody pri cestách sa zbúrali, aby nepoškodili starostlivo pripravený obraz rastúcej Indie premiéra Naréndru Módího.

Indické štatistiky HDP sú tiež vystavené ako súčasť cvičenia „brandingu a skrášľovania“. S ročným rastom na úrovni 7,8 percenta v druhom štvrťroku tohto roka sa India javí ako najrýchlejšie rastúca veľká ekonomika. Za billboardmi sa však skrývajú ľudské strasti v masívnom meradle. Rast je v skutočnosti nízky, nerovnosti narastajú a nedostatok pracovných miest zostáva akútnym problémom.

Rast HDP Indie obsahuje záhadný „rozpor“. Normálne ide o neškodnú konvenciu vykazovania rozdielu medzi národným príjmom (zarobeným výrobou tovarov a služieb) a národnými výdavkami (to, čo platia rezidenti a cudzinci pri nákupe týchto tovarov a služieb). Výdavky by sa v zásade mali rovnať zarobeným príjmom, pretože výrobcovia môžu zarábať iba vtedy, keď ostatní nakupujú ich produkciu. V praxi sa však odhady príjmov a výdavkov líšia, pretože sú založené na nedokonalých údajoch.

Tento nesúlad zvyčajne nemá vplyv na výpočet miery hospodárskeho rastu, pretože príjmy a výdavky, aj keď sa o niečo líšia, majú podobné trendy. Z času na čas sa však tieto dve série uberajú veľmi odlišnými cestami s obrovskými následnými dôsledkami na hodnotenie ekonomickej výkonnosti.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa