Známa nemecká značka Porsche, ktorá je medzi klientmi symbolom luxusu a elegantného dizajnu, má za sebou veľmi úspešný rok. Ani túto športovú značku však neobchádza trend prechodu na elektromobilitu a ďalšie alternatívne palivá.
Treba povedať, že automobilka sa aktívne snaží prispôsobiť trendom a nárokom ekologicky naladených užívateľov. Posledným indikátorom je veľká novinka v podobe ekologického, syntetického paliva, ktoré má okrem poháňania áut so spaľovacími motormi potenciál aj naštartovať výkonnosť jej akcií.
Aj v ťažkých časoch cena akcií rastie
Najprv v skratke k Porsche. Firma s oficiálnym názvom Porsche Automobil Holding SE je holdingová spoločnosť s kontrolným podielom v spoločnosti Volkswagen AG. Vďaka podielu sa podieľa na výrobe osobných a luxusných automobilov značiek ako Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini a, samozrejme, aj Porsche. Do portfólia patria aj motocykle Ducati a úžitkové vozidlá pod značkami Volkswagen Commercial Vehicles, Scania a MAN.
Veľkou novinkou je, že Porsche AG sa od 19. decembra už stalo súčasťou indexu DAX a zároveň je zahrnutá aj v indexoch MSCI a STOXX. Pritom s prioritnými akciami Porsche AG sa obchoduje na regulovanom trhu Frankfurtskej burzy cenných papierov iba od 29. septembra.
Odvtedy akcie narástli o 14 percent na aktuálnych 94 eur. Čiže len po troch mesiacoch Porsche na burze vidia investori pri Porsche pozitívne výsledky aj napriek tomu, že väčšina automobiliek a všeobecne firiem v rôznych sektoroch trpí poklesmi v dôsledku náročnej trhovej situácie a vojnovému konfliktu na Ukrajine.
Úspech Porsche ukazuje ešte jedno číslo: celková trhová kapitalizácia Porsche k 16. decembru dosahoval 89,4 miliardy eur.
Syntetické palivo ako rozdielový krok
Ešte pred záverom roka prišla automobilka so zásadnou novinkou. Jej závod v Čile spustil výrobu alternatívneho syntetického paliva. Cieľom nového projektu je dosiahnuť do polovice desaťročia niekoľko miliónov litrov ročne.
Podľa zverejnených informácií by sa nové palivo malo v praxi správať ako benzín. To by priaznivcom spaľovacích motorov umožnilo jazdiť bez zmeny zaužívaných zvyklostí na svojich obľúbených autách. A pritom sa vyhnúť nabíjaniu, čo je ešte stále zásadný nedostatok pri elektromobiloch.
Porsche, prirodzene, plánuje palivo v prvej fáze používať pri športových vozidlách a vo svojich zážitkových centrách. Finálnym cieľom je, samozrejme, postupne rozšíriť využívanie paliva na bežné komerčné účely v širokom meradle.
Ak sa Porsche podarilo predávať palivo prevádzkovateľom čerpacích staníc na distribúciu spotrebiteľom, bol by to pre automobilku míľový krok. Na základe doterajšieho úspechu a perspektívnych projektov sa dnes zdá, že Porsche je na dobrej ceste k transformácii pre budúce potreby mobility, čo rozhodne teší najmä investorov.
- Lucia Žárska
- Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora