Známa nemecká značka Porsche, ktorá je medzi klientmi symbolom luxusu a elegantného dizajnu, má za sebou veľmi úspešný rok. Ani túto športovú značku však neobchádza trend prechodu na elektromobilitu a ďalšie alternatívne palivá.

Treba povedať, že automobilka sa aktívne snaží prispôsobiť trendom a nárokom ekologicky naladených užívateľov. Posledným indikátorom je veľká novinka v podobe ekologického, syntetického paliva, ktoré má okrem poháňania áut so spaľovacími motormi potenciál aj naštartovať výkonnosť jej akcií.

Aj v ťažkých časoch cena akcií rastie

Najprv v skratke k Porsche. Firma s oficiálnym názvom Porsche Automobil Holding SE je holdingová spoločnosť s kontrolným podielom v spoločnosti Volkswagen AG. Vďaka podielu sa podieľa na výrobe osobných a luxusných automobilov značiek ako Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini a, samozrejme, aj Porsche. Do portfólia patria aj motocykle Ducati a úžitkové vozidlá pod značkami Volkswagen Commercial Vehicles, Scania a MAN.

Veľkou novinkou je, že Porsche AG sa od 19. decembra už stalo súčasťou indexu DAX a zároveň je zahrnutá aj v indexoch MSCI a STOXX. Pritom s prioritnými akciami Porsche AG sa obchoduje na regulovanom trhu Frankfurtskej burzy cenných papierov iba od 29. septembra.

Odvtedy akcie narástli o 14 percent na aktuálnych 94 eur. Čiže len po troch mesiacoch Porsche na burze vidia investori pri Porsche pozitívne výsledky aj napriek tomu, že väčšina automobiliek a všeobecne firiem v rôznych sektoroch trpí poklesmi v dôsledku náročnej trhovej situácie a vojnovému konfliktu na Ukrajine.

Úspech Porsche ukazuje ešte jedno číslo: celková trhová kapitalizácia Porsche k 16. decembru dosahoval 89,4 miliardy eur.

Investing
Zdroj: Investing

Syntetické palivo ako rozdielový krok

Ešte pred záverom roka prišla automobilka so zásadnou novinkou. Jej závod v Čile spustil výrobu alternatívneho syntetického paliva. Cieľom nového projektu je dosiahnuť do polovice desaťročia niekoľko miliónov litrov ročne.

Podľa zverejnených informácií by sa nové palivo malo v praxi správať ako benzín. To by priaznivcom spaľovacích motorov umožnilo jazdiť bez zmeny zaužívaných zvyklostí na svojich obľúbených autách. A pritom sa vyhnúť nabíjaniu, čo je ešte stále zásadný nedostatok pri elektromobiloch.

Porsche, prirodzene, plánuje palivo v prvej fáze používať pri športových vozidlách a vo svojich zážitkových centrách. Finálnym cieľom je, samozrejme, postupne rozšíriť využívanie paliva na bežné komerčné účely v širokom meradle.

Ak sa Porsche podarilo predávať palivo prevádzkovateľom čerpacích staníc na distribúciu spotrebiteľom, bol by to pre automobilku míľový krok. Na základe doterajšieho úspechu a perspektívnych projektov sa dnes zdá, že Porsche je na dobrej ceste k transformácii pre budúce potreby mobility, čo rozhodne teší najmä investorov.

Lucia Žárska
Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora