Globálne dodávateľské reťazce čelia nevídaným výzvam. Pri online objednávkach sme si už zvykli, že nám tovar doručia maximálne do niekoľkých dní. Tento systém má zrazu trhliny a nám neostáva nič iné ako byť oveľa trpezlivejší.
Nerovnováha ponuky a dopytu
Jednou z hlavných príčin problémov ponuky je náhla zmena rovnováhy medzi ponukou a dopytom v dôsledku pandémie covid-19. Kvôli pandémii sa na jednej strane očakával kolaps globálnej ekonomiky, na druhej strane vlády na celom svete začali podporovať firmy a ľudí rozdávaním peňazí. Globálny ekonomický kolaps z veľkej časti nenastal. Svet sa dostal do lockdownu, zrazu mali ľudia v rukách peniaze, no nemohli cestovať ani chodiť do reštaurácií, tak namiesto toho začali nakupovať tovary a komodity.
Pre svet, v ktorom bola globálna aktivita už pred pandémiou v historických výškach, znamenal takýto nárast dopytu vážny problém. Keď máte taký veľký skok na strane dopytu, tak nevyhnutne narazíte na strane ponuky na limity fyzického sveta – navýšiť kapacitu prístavov, kontajnerových lodí, dostupných kontajnerov, ďalších prvkov infraštruktúry si totiž vyžaduje čas.
„Celý súčasný problém dodávateľského reťazca ukázal, že v podstate všetky obmedzenia sa týkajú fyzického sveta. Pandémia nám ukázala fenomenálny rast technologických akcií a spoločností, ktoré pôsobia v online svete. Príjmy a zisky technologických spoločností vystrelili od veľkej finančnej krízy ako raketa v porovnaní s fyzickým svetom. To potvrdzuje, že veľa investičných príležitostí bude práve v online svete,“ hovorí Peter Garnry, hlavný akciový stratég v skupine Saxo Bank. Paradoxne ľudia prispeli k súčasným problémom fyzického sveta aj tým, že nakupovali technológie.
Suezský prieplav a ďalšie problematické prepravné trasy
V marci prechádzala jedna z najväčších kontajnerových lodí na svete Ever Given cez Suezský prieplav, kľúčovú globálnu zásobovaciu trasu z východu na západ. Kvôli silnému vetru uviazla a spolu s ňou ďalších 400 kontajnerových lodí, ktoré čakali v rade šesť dní. To spôsobilo nielen meškanie prepravy, ale aj manipulačných prác v prístavoch. To všetko v čase, keď vlády stimulovali pandemické nakupovanie.
Nedostatok ľudí
Je v poriadku očakávať, že odstránenie takýchto prekážok by nemalo trvať dlho. Ale len ak všetko funguje tak, ako má. Tu však musíme brať do úvahy dve veci. Prvou je, že preprava nákladu po mori sa neustále zvyšuje, nezodpovedá tomu však kapacita prepravy po súši. „Kontajnerové lode sú stále väčšie a väčšie, prevážajú tak čoraz viac kontajnerov. No stále potrebujete jedno nákladné auto na presun kontajnera z a do prístavu. Tieto kapacity nerastú tak, ako kapacita kontajnerových lodí. To sa stalo hlavnou prekážkou vo Felixstowe vo Veľkej Británii, v Los Angeles a dokonca aj v Rotterdame,“ vysvetľuje Ole Hansen, komoditný analytik Saxo Bank.
Zároveň je na celom svete kritický nedostatok vodičov nákladných vozidiel. Odhaduje sa, že len v USA chýba 80 000 vodičov nákladných áut na zvládnutie manipulácie tovaru prichádzajúceho do prístavov.
Nedostatok vodičov nákladných vozidiel pretrváva už od roku 2005. V čase, keď mnohé ekonomiky sveta fungujú takmer na plnú kapacitu to zvyčajne umožňuje ľuďom prejsť z menej platených zamestnaní (patria medzi nich aj kamionisti) na lepšie platené pracovné miesta. Zároveň vládna podpora počas covid-u mohla niektorým vodičom poskytnúť peniaze, ktoré mohli použiť aj na získanie lepších pracovných miest. „To znamená, že sme sa zrazu ocitli v prístavoch plných kontajnerov, ktoré nemá kto zmanipulovať“ hovorí O. Hansen.
Covidové uzávery
Ďalším dôvodom problémov na strane dodávok je samotný vírus covid-19. Ako sme už spomínali, jednou z reakcií na pandémiu boli vládne stimuly, ktoré spustili domino efekt. Konkrétnejšie, covid-19 ovplyvnil situáciu v prístavoch po celom svete, najmä v Číne, jednom z kľúčových svetových produkčných centier. „Čínska politika nulovej tolerancie covidu sťažuje udržanie efektívnosti dodávateľských reťazcov, pretože v momente, keď sa v Číne objaví nová séria prípadov, majú tendenciu uzavrieť veľkú časť konkrétneho regiónu, kde sa prípady vyskytujú, “ hovorí P. Garnry.
Polovodiče
Polovodiče – nazývané aj integrované obvody alebo mikročipy – sa používajú v širokej škále tovarov, vrátane elektroniky. Pod nedostatok polovodičov sa podpísali všetky vyššie popísané faktory, ku ktorým sa ešte pridalo zlé počasie v Texase, obchodné spory medzi Čínou a USA a ďalšie. To vyvolalo ich nedostatok, ktorý obmedzuje predaj niektorých najžiadanejších tovarov. V tomto zmysle je práve nedostatok polovodičov tým hlavným Grinchom, ktorý kradne najobľúbenejšie vianočné darčeky. „Nedostatok polovodičov ovplyvňuje všetko od Nintenda až po výrobu áut. Kvôli týmto obmedzeniam sa tiež znížila výroba iPhonu až o 10 miliónov kusov. Takže, aj keď si ho veľmi prajete, nemôžete ho mať,“ hovorí P. Garnry. Dodáva, že ešte horšie je to, ak ste si pod stromček želali nové auto. „Výrobcovia automobilov, ktorí nakupujú typy polovodičov s nižšou maržou, meškali kvôli pandémii s objednávaním čipov. Polovodičový priemysel si medzitým našiel ochotných kupcov vďaka vysokému dopytu po grafických kartách pre hry a krypto, ako aj čipov používaných v dátových centrách a počítačoch. Výrobcovia automobilov sa preto museli postaviť na koniec radu a odvtedy sa snažia získať prioritu. To znamená, že autá sú vyrobené, takmer pripravené na expedíciu, ale chýba im jeden dôležitý komponent,“ hovorí P. Garnry.
Centralizácia výroby
Keď sa pozrieme na rôzne dôvody, prečo sa dodávateľské reťazce ocitli v zlej situácii, jeden z nich poukazuje aj na potenciálne riešenie. Tým by mohol byť masívny posun vo výrobnej stratégii, o ktorý sa spoločnosti usilovali už niekoľko rokov. „Ak ste dnes veľká spoločnosť vyrábajúca spotrebný tovar a vaše hlavné trhy sú USA a Európa, mali by ste zvážiť presun výroby bližšie k vašim cieľovým trhom,“ hovorí P. Garnry. Dodáva, že zrejme už nebude stačiť vyrábať v Číne, ale bude potrebné diverzifikovať výrobu aj dodávateľské reťazce.
Ako si vziať Vianoce späť od Grincha
Priblíženie výroby bližšie k hlavným trhom je dlhodobé riešenie, ktoré tohtoročným Vianociam nepomôže. Existuje krátkodobé riešenie? „Dostaneme sa tam, ale bude to chvíľu trvať. Dovtedy treba byť trpezlivý,“ hovorí analytik Saxo Bank Ole Hansen.
Takže, aké budú tieto Vianoce? Grinch vám môže „ukradnúť“ auto, iPhone a PlayStation, ale vy zase môžete prehodnotiť svoj zoznam želaní a priať si niečo, čo Grinch ukradnúť nemôže. „Ak nemôžete zohnať tovar, ktorý hľadáte, zaželajte si darčekovú poukážku do kina alebo reštaurácie, alebo na nejaký lokálny zážitok. Podporíte tak miestnu ekonomiku,“ dodáva O. Hansen.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora