Aj keď na webe existuje množstvo internetových brokerov, táto firma za posledný rok masovo spopularizovala investovanie do akcií. Robinhood je aplikácia, ktorá láka záujemcov na nulové obchodné provízie a nevyžaduje minimálny zostatok na obchodnom účte. Tento obchodný model „pozval“ aj Američanov s nižšími príjmami, aby si na finančných trhoch začali budovať majetok cez priame vlastníctvo akcií. Práve počas lockdownu, kedy Američania prišli o populárne stávkovanie na športové zápasy, sa investovanie cez Robinhood stalo veľkým hitom.

Neuveriteľný nárast popularity

Robinhood štartoval ako klasický startup zo Silicon Valley. Pôvodne chcel prísť na trh s modernizovaným konceptom sporiaceho účtu. Tento plán nevyšiel, keďže nesplnil požiadavky regulátora a nezískal bankovú licenciu.

Svoju pozornosť preto preklopil na sprístupnenie investovania pre bežných retailových investorov. Tí tvoria podľa štatistík 20 percent denného objemu obchodov. Robinhood má masový úspech – len počas prvého štvrťroku 2020 narástol počet účtov v aplikácii o neuveriteľné 3 milióny. Robinhood konceptom obchodovania bez poplatkov a jednoduchou aplikáciou prilákal k obchodovaniu 13 miliónov používateľov.

Túto popularitu sa majitelia firmy teraz logicky snažia využiť pri vstupe na burzu. Prvý krok firma už urobila, keď predložila požiadavku o registráciu IPO spoločnosti Americkej Komisii pre cenné papiere. Trhy odhadujú hodnotu spoločnosti na 13 až 40 miliárd dolárov. To je zásadný skok oproti valuácii 11,7 miliardy dolárov, ktorú priniesol privátny predaj akcií v minulom roku.

Geniálny plán okolo IPO

Faktom je, že v súčasnosti je primárny trh s IPO obmedzený výlučne na inštitucionálnych investorov, čiže investičné fondy a banky. Tie majú možnosť kúpiť akcie za výrazne nižšie ceny než retailoví investori následne na otvorenom, sekundárnom trhu. Aj v tomto smere sa Robinhood snaží priniesť revolúciu a „demokratizovať“ obchodovanie s akciami.

Plánom je, aby používatelia jeho obchodnej platformy mali možnosť kúpiť akcie spoločnosti už počas samotného prvotného úpisu akcií. Tým pádom by každý s aplikáciou Robinhood mohol kúpiť IPO akcie za upisovaciu cenu. Za predpokladu, že Robinhood uzavrie dohody s maklérskymi spoločnosťami a tiež získa súhlas amerických regulačných orgánov. Ak firme tento plán vyjde, tak širší prístup k IPO akciám má potenciál zásadne navýšiť ocenenie spoločnosti. Pre majiteľov Robinhood ide o plán, ako jedným ťahom zvýšiť vlastnú popularitu a ešte aj viac zarobiť.

Robinhood znevýhodňuje svojich klientov

Obchodný model Robinhoodu je na prvý pohľad atraktívny, avšak ani zďaleka nie taký výhodný pre drobných investorov, ako sa javí. Značný príjem Robinhoodu pochádza od zdieľania toku obchodných pokynov. Je to síce bežný, avšak celkom kontroverzný zdroj príjmu. Funguje to takto: sprostredkovateľ (čiže Robinhood), dostáva kompenzácie a ďalšie výhody za smerovanie pokynov tretím stranám, ktoré vďaka vysokorýchlostným systémom vykonajú obchod pred klientami Robinhoodu za nižšiu cenu. Ak človek obchoduje priamo na burze, každý túto aktivitu vidí v reálnych číslach. Avšak pri Robinhoode sa akcie obchodujú mimoburzovo, a tým vzniká priestor pre vysporiadanie obchodu za nevýhodnejšiu cenu. Čiže v praxi prijímateľ toku vysporiada obchod na burze za východnejšiu exekučnú cenu a následne inštrument predá klientovi Robinhoodu drahšie. Kým je strata pri jednotlivých obchodoch malých retailových investorov sotva postrehnuteľná, firma, ktorá vysporadúva sumárne obchody v miliardách dolárov, dokáže zarobiť značné sumy.

Robinhood už kvôli tejto praktike musel zaplatiť pokutu 65 miliónov dolárov, ktorú dostal od americkej Komisie pre cenné papiere. Na svojom prístupe však nezmenil nič. Naďalej prijíma províziu od vysokorýchlostných obchodných spoločností za nasmerovanie objednávok zákazníkov na nákup a predaj.

V skutočnosti platforma, ktorá sa tvári ako bezplatná, nie je rozhodne zadarmo. Jej klienti skrátka nemajú možnosť realizovať pokyny za trhovo najlepšiu cenu. Opäť sa tak potvrdil známy fakt, že žiadne obchodovanie nie je zadarmo. Každá firma, ktorá sprostredkúva obchody na burze, musí platiť náklady spojené s prevádzkovaním webových platforiem, hradí nájom za priestory a platy zamestnancov. Preto by si každý drobný investor mal dopredu zvážiť, či bude obchodovať s brokerom s priznanými, transparentnými poplatkami, alebo sa nechá dobrovoľne klamať lákavou nálepkou bezplatnosti a bude tolerovať skryté poplatky. Tie totiž v praxi nielen dosahujú rovnakú výšku ako tie priznané, ale často ich aj prevyšujú.

Lukáš Baloga

Popri štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave zbieral prvé skúsenosti ako junior analytik v brokerských spoločnostiach. Nedávno ukončil postgraduálne štúdium na NTU v Nottinghame. Ako hlavný analytik ProfitLevel a pracovník dealingu sa v súčasnosti venuje predovšetkým makroekonomickému dianiu a jeho aplikovaniu na finančné trhy. Jeho prácou je zároveň príprava podkladov pre investovanie do rôznych finančných nástrojov.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora