V posledných rokoch sa roztrhlo vrece s oceneniami, ktoré slovenským spoločnostiam udeľujú rôzne zahraničné časopisy a organizácie. Až tak, že je na slovenských sociálnych sieťach možné registrovať komentáre: „Ktorá banka ešte nebola bankou roka, nechaj sa prihlási." Veľkou slabinou takýchto ocenení je, že o ich systéme hlasovania nič nevieme.
Finančný subjekt pravdepodobne zaplatil poplatok za prihlásenie, dodal informácie a čakal, či budú ocenené. Pravdepodobne by sa však dalo úspešne pochybovať, či v uvedených anketách boli zastúpené všetky relevantné slovenské subjekty, alebo aspoň niektoré. Teoreticky, ak ste jediná spoločnosť, ktorá zo Slovenska nominuje, sú vaše šance na úspech vysoké. Také ocenenie má potom nulovú hodnotu. Hoci možno dobre vyzerá.
V týchto dňoch však prebieha hlasovanie odbornej poroty nezávislej, plateným marketingom neovplyvnenej, súťaže finančných produktov Zlatá minca, ktorá porovnáva finančné produkty všetkých relevantných slovenských bánk, poisťovní a investičných spoločností. Zoznam členov odbornej poroty je verejne dostupný, vo výsledkoch je uvedené nielen poradie, ale aj počet bodov, ktorý konkrétny produkt získal, členovia poroty môžu výsledky komentovať. To všetko od roku 2005. Úplne neporovnateľné s anketami, o ktorých realizácii nikde nič nie je.
Že Zlatá minca nie je ovplyvnená plateným marketingom, nezdôrazňujem bezdôvodne. Vlani sa napríklad na Slovensku realizovala jedna verejná anketa a mnohé finančné subjekty online inzerovali v snahe podporiť hlasy pre svoje produkty. Možno mi to niekto bude odporovať, ale výstup z takého hlasovania nemá hodnotu. Nie je o tom, čo si verejnosť myslí, ale o tom, kto investoval peniaze do podpory a kto nie.
Pokiaľ má porovnanie finančných subjektov dlhodobo fungovať, musia byť dlhodobo zastúpené nielen produkty všetkých relevantných inštitúcií, ale tiež nesmú peniaze ovplyvňovať výsledok. Sme len ľudia a každé hodnotenie bude vždy obsahovať subjektívnu zložku, mali by sme však vyvinúť maximálne úsilie, aby hlasy boli neovplyvnené. Môžete komentovať, že som naivný rojko, takto to však od roku 2005 vnímam.
Minulý rok hlasovalo v Zlatej minci 191 členov odbornej poroty. Ekonomickí novinári, analytici, zástupcovia vysokých škôl, finančných serverov, finančných sprostredkovateľov, profesijných asociácií, autori kníh, tvorcovia projektov finančnej gramotnosti, advokáti, aktuári (poistní matematici), odborníci z ministerstiev.
Tohtoročný počet bude pravdepodobne opäť blízky hodnote 200. Zoznam odbornej poroty Zlatej mince obsahuje takmer všetkých, ktorí na Slovensku nezávisle riešia finančnú gramotnosť alebo komunikujú v médiách. Jednotliví členovia hlasujú iba v kategóriách, v ktorých majú dlhodobý odborný názor, ostatné kategórie nechajú voľné.
Kde hlasujú, označia produkty na 1., 2. a 3. mieste. Vyberajú podľa prospešnosti produktu pre klienta, dostupnosti, efektívnosti, unikátnosti, prístupu k ľuďom a transparentnosti. Snaží sa, aby bol výsledok čo najviac prakticky využiteľný pre bežného človeka. Nikto z nich nie je dokonalý, pokiaľ sa ich však veľké množstvo zhodne na konkrétnych produktoch, môžeme zodpovedne povedať, že ocenené produkty sú naozaj dobré produkty. Možno nie využiteľné pre úplne každého, určite však využiteľné pre veľkú časť populácie.
Výsledky Zlatej mince 2022 budú vyhlásené 20. septembra v bratislavskom HubHube, úvodný deň konferencie Finweek. Ešte predtým budú overené nezávislým notárom. Držte palce, aby boli na Slovensku populárnejšie, než zahraničné ocenenia.
- Jiří Ščobák
Tvorca diskusných webinárov a rozhovorov o finančnej gramotnosti. Organizátor súťaže finančných produktov Zlatá minca. Zakladateľ najväčšej slovenskej facebookovej skupiny o financiách.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora