Európsky dopyt po elektromobilite môže v blízkej dobe spôsobiť prudký rast cien lítia. Európa výrazne akceleruje dopyt po tejto komodite cez dotácie na elektromobily, ktoré ponúka väčšina krajín EÚ. Lítium zatiaľ zostáva na nízkej cene aj pre neskorší reštart ťažby po doznení reštrikcií. Tento kov je však kľúčový pre všetky batérie vrátane batérií v elektromobiloch, preto analytici čakajú skorý rast jeho ceny.

Európa predbehla v presadzovaní ekologickej politiky ostatné regióny sveta. Za posledné roky schválili európske štáty v prepočte 43 miliárd dolárov na obnoviteľné zdroje, elektrické autá a ďalšie nízkoemisné technológie.

Základom pre technológie postavené na elektrine sú batérie obsahujúce lítium. Inak povedané, lítium je dnes vo svete elektrických vozidiel nenahraditeľné. Je logické, že záujem investorov oň bude rásť, podobne ako v prípade paládia či ródia.

V Česku je štvrtá najväčšia zásoba lítia na svete

K najväčším producentom lítia patria Austrália, Čile, Argentína, Čína, Zimbabwe, Portugalsko, Brazília a USA. Čoskoro by sa k nim mohla pridať aj susedná Česká republika. Pred pár dňami získal projekt prípravy baní na ťažbu lítia v Cínovci podporu vo výške 29 miliónov eur z európskych fondov.

Konkrétne, divízia InnoEnergy Európskeho inštitútu pre inovácie a technológie (EIT) sa rozhodla podporiť ťažbu na Cínovci aj preto, lebo vedie Európsku batériovú alianciu. Tá má s podporou EÚ ambíciu vytvoriť kompletný produkčný reťazec pre výrobu batérií, čo umožní skladovanie energie v batériových úložiskách naprieč Európou.

Odhaduje sa, že v Krušných horách leží najväčšie ložisko lítia v Európe a štvrté najväčšie na svete. Hodnota projektu spoločnosti Geomet narástla aj vďaka vstupu jedného z najsilnejších hráčov v energetike, skupiny ČEZ.

Ako dlho ešte bude lítium rekordne lacné?

V roku 2018 stálo lítium viac ako 170 000 čínskych juanov (20 400 €) za tonu. Dnes je jeho cena rekordne nízka. V auguste sa obchodovalo pod 40 000 CNY (4 800 €) za tonu. Dôvod? Na čínskom trhu s lítiom sa dopyt kvôli korone prudko utlmil a situácia sa zatiaľ nezmenila ani po obnovení výroby.

Ceny lítia sa však v najbližších rokoch pravdepodobne zotavia. Vývoj bude určovať nárast predaja elektromobilov – očakáva sa, že v najbližších rokoch sa ich predá 5 – 6 miliónov, čo by malo v globálnom priemere predstavovať 5- až 7-percentný podiel na trhu.

Aktuálne čísla ťažiarov sú, logicky, zlé. Najväčší hráč na trhu s lítiom, spoločnosť Albemarle, ohlásila pokles čistého príjmu za druhý štvrťrok o 41 percent, jej generálny riaditeľ Kent Mater ale očakáva výrazne väčší dopyt v roku 2021. Už v treťom štvrťroku 2020 by celkové výnosy firmy mali narásť zo 700 na 775 miliónov dolárov.

Znásobenie dopytu môže priniesť historicky najvyššie ceny

Z dlhodobého hľadiska by sa dopyt po lítiu mohol do roku 2025 až strojnásobiť. Otázkou je, či je tejto komodity dostatok. Celkovo je na svete bezpochyby dostatočné množstvo lítia na pokrytie dopytu aj do budúcnosti. Zásadnou otázkou však je, ako rýchlo dokáže svet zvýšiť jeho produkciu. Ešte v roku 2019 bol pritom trh v lítiom presýtený, nástup elektromobility by sa však mal zrýchľovať. To by si vyžadovalo koordináciu mnohých svetových výrobcov.

Samozrejme, vždy je tu riziko, že dopyt nedosiahne predpokladaný milión ton lítia, ktorý Albemarle očakáva v roku 2025. Môže prísť ďalšia globálna recesia či stagnácia predaja elektrických vozidiel. Takýto vývoj by mal na cenu lítia fatálne dôsledky.

Ak sa však nestane nič nepredvídané a dopyt po batériách bude rýchlo rásť, mohli by ceny lítia v krátkej dobe vystreliť na historický vrchol.

Martin Krištoff

Absolvent Fakulty ekonómie a podnikania na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. Viac ako dva roky pôsobil ako finančný analytik u obchodníka s cennými papiermi CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. Ako hlavný analytik spoločnosti CFD World sa aktuálne venuje portfolio managementu a analýzam akciových titulov z hľadiska fundamentálnych a technických ukazovateľov.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora