Rast predplatiteľov streamingovej služby Netflix po rekordných číslach v roku 2020 úvodom tohto roka sa zásadne spomalil. Na tento vývoj reagovali trhy silným poklesom ceny akcií. To napriek tomu, že hospodárenie Netflixu prekonalo očakávania.

Výrazne menej nových zákazníkov, ako sa čakalo

Od januára do marca 2021 pribudlo Netflixu približne 3,98 milióna nových zákazníkov. Priemerné očakávania sa pritom podľa prieskumu analytikov spoločnosti Refinitiv pohybovali na úrovni 6,25 milióna. Ďalšou zlou správou je, že samotná streamingová služba odhaduje, že v druhom štvrťroku 2021 pribudne len 1 milión nových zákazníkov. To je ešte väčší rozdiel oproti očakávaniam, ktoré sa pohybujú na úrovni takmer 4,8 milióna.

Výsledkom je pokles hodnoty akcií o 11 percent. Tie po uzatvorení trhu v post-markete klesli až na 489,28 USD, čím sa znížila trhová kapitalizácia spoločnosti o 25 miliárd dolárov. Až do tohto momentu akcie Netflixu narástli za posledných 12 mesiacov o 27 percent. Faktom je, že aj tento rast bol zásadne slabší ako celkový nárast technologického indexu Nasdaq Composite, ktorý za rovnaké obdobie poskočil o 63 percent.

Vývoj hodnoty akcií Netflix
Zdroj: Google Finance
Vývoj hodnoty akcií Netflix

Tri dôvody, ktoré neprajú Netflixu

Netflix medzi dôvodmi spomína pomalšiu produkciu televíznych programov a filmov počas pandémie, čo znížilo atraktivitu programovej ponuky služby. Zároveň uviedol, že neverí, že sa v prvom štvrťroku významne zmenila konkurencia alebo ovplyvnila ich nové registrácie. V skutočnosti však pravdepodobne vidíme kombináciu oboch faktorov, ktoré dopĺňa meniaci sa trend. Zdá sa totiž, že s rastúcim očkovaním a uvoľňovaním opatrení súvisiacich s pandémiou koronavírusu bude postupne ubúdať ľudí, ktorí budú tráviť voľný čas pri sledovaní online filmov a seriálov.

Posilnenie programovej ponuky ako liek

Netflix očakáva, že tempo pribúdania nových predplatiteľov by mohli zrýchliť v druhej polovici roka popri premiérových tituloch aj nové série obľúbených seriálov „You“, „Money Heist“ a „The Witcher“. A takisto aj akčný film „Red Notice“.

Faktom však je, že na poli streamingu je veľká konkurencia. Viaceré konkurenčné mediálne spoločnosti urobili zo streamingu svoju prioritu a investujú miliardy dolárov, aby konkurovali Netflixu. Služba Disney+ od spoločnosti Walt Disney prekročila v marci hranicu 100 miliónov predplatiteľov. Na porovnanie – celkový počet streamujúcich zákazníkov Netflixu bol na konci marca 207,6 milióna, Netflix však dlhodobo ťaží najmä z výrazne skoršieho nástupu.

Prvý štvrťrok výrazne hýbal štatistikami. Podiel Netflixu na nových amerických predplatiteľoch sa v medziročnom porovnaní podľa Kantar Media znížil v úvode roka takmer na polovicu (zo 16,2 % na 8,5 %). Službe nepomohol ani presun jedného z najpopulárnejších titulov – komediálneho seriálu „The Office“ – do streamovacej služby Peacock spoločnosti Comcast Corp.

Ani výborné hospodárske výsledky nepomohli

Pre Netflix je viac ako domáci americký trh zásadnejší úspech na medzinárodných trhoch. Zvlášť preto, že konkurencia je tam nižšia, keďže v mnohých krajinách služby ako Disney+ ešte nie sú alebo tam len začínajú. Počet nových zákazníkov Netflixu v Európe dosiahol v 1. štvrťroku 1,8 milióna, v Ázii 1,36 milióna a v Latinskej Amerike 360 000. Tieto výsledky však sklamali. „Čo sa neočakávalo, bola sila spomalenia na medzinárodných trhoch, kde je konkurencia výrazne nižšia,“ uviedol analytik eMarketer Eric Haggstrom.

Napriek poklesom v počtoch nových registrácií Netflix ukázal v úvode roka výrazne zlepšené ekonomické výsledky. Spoločnosť v prvom štvrťroku zarobila 3,75 USD na akciu, čím prekonala odhady analytikov, ktorí predpokladali 2,97 USD za akciu. Tržby sa medziročne zvýšili na 7,16 miliárd dolárov z 5,77 miliárd dolárov. A čistý príjem sa viac než zdvojnásobil zo 709 miliónov dolárov alebo 1,57 dolárov na akciu v rovnakom období pred rokom na 1,71 miliardy dolárov, čiže 3,75 dolárov na akciu. Bude zaujímavé sledovať, či trhy skutočne do doterajšieho poklesu hodnoty akcií premietli aj očakávaný slabý 2. štvrťrok, alebo budeme vidieť ďalšie oslabovanie. Do vývoja pravdepodobne výrazne prehovorí miera, v akej ľudia zredukujú čas strávený pred televíznymi obrazovkami vďaka stále rastúcim číslam očkovania proti vírusu covid -19.

Martin Krištoff

Absolvent Fakulty ekonómie a podnikania na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. Viac ako dva roky pôsobil ako finančný analytik u obchodníka s cennými papiermi CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. Ako hlavný analytik spoločnosti CFD World sa aktuálne venuje portfolio managementu a analýzam akciových titulov z hľadiska fundamentálnych a technických ukazovateľov.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora