Netflix v posledných rokoch kraľoval segmentu streamovacích služieb. Rastúca konkurencia ho však dostávala pod stále väčší tlak. Výsledkom boli spomaľujúce počty nových prírastkov platiacich divákov, ktoré nedávno vyvrcholili tržbami za druhý štvrťrok, ktoré sklamali analytikov.
Bezprostrednou reakciou bolo oslabenie akcií spoločnosti o 5 percent. Okrem slabšieho výkonu firmy, akciám uškodil aj štrajk scenáristov a hercov, a z toho plynúce problémy pri výrobe ďalších dielov obľúbených seriálov a či nových filmov.
Netflix posúva časť premiér na budúci rok
Štrajkovanie, ktoré začalo Združenie amerických scenáristov (WGA) už 2. mája 2023, sa neskôr rozrástlo aj o hercov a dočasne spôsobilo prerušenie viacerých filmových a televíznych produkcií. Štrajk desiatok tisíc hollywoodskych hercov a scenáristov je problémom pre všetkých producentov videoobsahu. Výhodou Netflixu oproti konkurenčným streamovacím spoločnostiam je, že filmy a seriály produkuje po celom svete.
Aj keď sa štrajk a problémy pri výrobe dotkli aj Netflixu, na jeho akciách sa to zatiaľ zásadne neprejavilo. To sa však môže zmeniť, keďže musel presunúť uvedenie 6 filmových noviniek na rok 2024 a ďalšie posuny môžu potencionálne ešte prísť. Pri vysoko konkurenčnom trhu môže aj takýto krok podnietiť fanúšikov k odchodu, či zmene poskytovateľa streamovacích služieb.
Viac ako 160-tisíc štrajkujúcich ľudí z filmárskej branže
V pozadí štrajku stojí hrozba masívneho využívania umelej inteligencie pri tvorbe seriálov a filmov. Aj filmársky priemysel začal vo veľkom testovať AI napríklad pri písaní scenárov obľúbených seriálov. Problém je, že na tréning umelej inteligencie používa diela scenáristov, čiže ich duševné vlastníctvo, a to bez povolenia ich autorov.
Scenáristi sa chceli dohodnúť s filmovými štúdiami na novej trojročnej zmluve s vyššími benefitmi, 11-percentnom základom zvýšení miezd v prvom roku platnosti zmluvy kvôli inflácii. Zároveň požadovali obmedzenie používania ich autorských diel pre učenie umelej inteligencie.
Organizácia SAG-AFTRA (The Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists), ktorá zastupuje viac ako 160-tisíc zamestnancov z celého filmárskeho sektora, však nedosiahla so štúdiami dohodu.
Filmári s požiadavkami nesúhlasia
Filmári totiž boli ochotní poskytnúť základné navýšenie len vo výške 5 percent. Zároveň Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP), ktorá reprezentuje najväčšie štúdiá a spoločnosti ako Netflix, Walt Disney či Warner Bros, vyhlásila na adresu SAG-AFTRA, že skresľuje obsah rokovaní.
Odborári však neváhajú využiť každú príležitosť na zvyšovanie tlaku, napríklad nedávno podali na Národný úrad pre pracovné vzťahy sťažnosť proti spoločnosti Comcast za to, že údajne obmedzovala ich právo na združovanie v rámci vyhláseného štrajku.
Dlhodobý výkon akcií je slabý
Ako sa vývoj v poslednom čase prejavil na akciách Netflixu? Za posledných päť rokov Netflix najviac profitoval na období pandémie, kedy ľudia trávili výrazne viac času doma a nútený pobyt medzi štyrmi stenami si spríjemňovali filmami a seriálmi streamovacích služieb. Počas tohto obdobia sa hodnota firmy viac ako zdvojnásobila.
Nasledoval pokles z dôvodu rastúcej konkurencie a sérii slabších výsledkov, avšak Netflixu sa v tomto roku opäť výrazne darí. Len od januára akcie narástli o 31 percent. Celkovo sa za posledných 5 rokov nachádzajú v pluse len 12 percent, pretože výsledok zásadne ovplyvnil negatívny vývoj v úvode minulého roka.
Netflix si uvedomuje, že potrebuje ďalej rásť a zároveň riešiť problém s „pirátskym“ zdieľaním prístupov, ktoré mu výrazne ukrajuje z potenciálneho rastu. V tomto smere nedávno spustil razantné technické kroky, ktoré majú zredukovať využívanie predplatného len na jednu adresu a donútiť „čiernych pasažierov“, aby si zaplatili vlastné predplatné. Súbežne reaguje na vysokú cenu predplatného voči konkurencii modelom lacnejšieho predplatného s reklamami v niektorých krajinách.
Firma hovorí, že efekt boja proti pirátskym užívateľom by sa mal v plnej miere prejaviť koncom tohto roka. Zároveň bude zrejmé, do akej miery lacnejšie predplatné s podporou reklamných prestávok prinesie nových zákazníkov, ktorí doteraz Netflix nevyužívali. Tým by sa malo posilniť zvyšovanie počtu predplatiteľov, a tým aj podporiť ďalší rast akcií Netflixu.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora