Nestlé Group patrí k celosvetovo najznámejším značkám v oblasti potravín a rýchloobrátkového tovaru. Pod túto skupinu patria také populárne značky ako zmrzliny Mövenpick, sladkosti KitKat, Lion či Nesquick a aj značky kávy Nescafé a Nespresso.

Práve posledná z nich čelila dlhodobo kritike za to, že má v portfóliu výlučne jednorazové hliníkové kapsuly. To je aktuálne minulosť, keď Nespresso ponuku obalov rozšírilo o papierové kapsuly, ktoré sa dajú kompostovať. A aj keď trhy na túto novinku v zásade nezareagovali, je to pravdepodobne krok, ktorý môže značke do budúcnosti pomôcť.

Nespresso si sľubuje oslovenie nových zákazníkov

O rozhodnutí rozšíriť ponuku značky Nespresso o papierové kapsuly informovala agentúra Reuters. Podľa vedenia Nestlé je primárnym dôvodom vyjsť v ústrety potenciálnym zákazníkom, ktorých od kúpy výrobkov Nespresso odrádzali práve kovové kapsuly. Časť spotrebiteľov totiž netuší, že hliníkové kapsuly sa dajú zbierať a veľmi efektívne recyklovať. Výsledkom je, že časť kapsúl namiesto recyklácie dlhodobo končí na skládke odpadu.

Generálny riaditeľ Nespresso Guillaume Le Cunff odpromoval novú líniu obalov s tým, že nejdú papierové kapsuly nenahradia tie hliníkové, ale ide o to dať spotrebiteľovi väčší výber. A dodal, že týmto krokom pridalo Nespresso do portfólia novú, udržateľnú možnosť.

Tento krok je v súlade s moderným prístupom progresívnych firiem: dať možnosť zákazníkom stotožniť sa s riešením, ktoré najlepšie vyhovuje ich vlastným preferenciám. V prípade kapsúl sa každý môže rozhodnúť, či uprednostní kompostovanie papierovej verzie alebo bude radšej hliníkové obaly zbierať a posielať na recykláciu.

Inak povedané, tento krok by mohol spoločnosti priniesť nových zákazníkov. Aj keď Nespresso neprezradilo náklady na výskum a vývoj, tento trval podľa webu firmy tri roky a predaj papierový kapsúl si firma najprv otestuje vo Švajčiarsku a Francúzsku od jari 2023.

Akcie zostali stabilné

Nestlé robí pre životné prostredie viaceré aktivity, vrátane spolupráce na programe trvalo udržateľnej kvality s Rainforest Alliance od roku 2003. Možno aj to je jeden z dôvodov, prečo akcie Nestlé nezaznamenali po oznámení novinky z dielne Nespresso výraznejšiu reakciu investorov.

Akcie posledný mesiac kopírujú rastový trend trhu, aj keď za posledný rok sú ešte stále v mínuse na úrovni necelých 8 percent. Dlhodobo sa však Nestlé darí: za posledných 5 rokov si akcie pripísali rast na úrovni 32 percent.

Historický vývoj ceny akcií spoločnosti Nestlé od roku 1995 je v zelených číslach
Zdroj: Google Finance
Historický vývoj ceny akcií spoločnosti Nestlé od roku 1995 je v zelených číslach

Slušná stabilita aj v kríze

Ak sa pozrieme na výsledky Nespressa, rýchlo zistíme, že ide o jednu z najväčších divízií Nestlé, ktorá je súčasne aj jednou z najziskovejších. Konkrétne, tržby Nespresso S.A. v roku 2021 dosiahli 6,4 miliardy švajčiarskych frankov (6,5 miliardy eur). Celkové tržby Nestlé minulý rok narástli o 3,3 percenta na 87,1 miliardy frankov, avšak čistý zisk za rovnaké obdobie poskočil o zásadných 38,2 percenta na 16,9 miliardy frankov.

Takzvaný organický rast predstavoval 7,5 percenta, čo je viac ako boli nastavené očakávania analytikov. Aj keď netreba zabúdať na priebežne rastúce náklady, ktoré pravdepodobne ukroja viac z finálneho zisku firmy v tomto roku, než sme bývali zvyknutí.

Nestlé ako súčasť investičného portfólia

Nespresso patrilo k víťazom pandémie, keď spotreba kapsúl výrazne narástla. Po opadnutí pandemických obmedzení prišlo spomalenie rastu, avšak tento sa nezastavil. Aj keď firma oficiálne nekomunikovala predajné ciele novej línie kapsúl, očakáva sa logicky posilnenie rastu firmy.

Faktom je, že Nespresso preukázalo slušnú odolnosť voči poslednej aj predchádzajúcim krízam, takže trhy nevidia dôvod na obavy z budúcnosti. Ani globálna neistá hospodárska situácia by nemala Nespressu uškodiť. Tým pádom môžu byť akcie Nestlé naďalej zaujímavým spestrením portfólia každého investora.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora