Výsledky za prvý polrok tohto roka jedného z najväčších výrobcov automobilov na svete sa napriek pandémii ukázali ako veľmi pozitívne.
Prevádzkový zisk narástol na rekordných 11,4 miliardy eur, príjmy sú o 10 percent vyššie a zisk na akciu dokonca o 30 percent vyšší, ako čakali analytici. Zdá sa, že nemecký koncern definitívne nechal tieň minulosti v podobe emisného škandálu a súdnych sporov za sebou.
Ani 32 miliárd eur na pokutách a odškodnení Volkswagen nezlomili
Vráťme sa najskôr o pár rokov späť. Volkswagen v roku 2015 priznal, že podvádzal pri testoch dieselových motorov v USA. Táto udalosť dostala názov Dieselgate a priniesla pre VW najväčšiu obchodnú krízu v histórii firmy.
Dozvuky tohto škandálu stále vidieť. Napríklad Porsche, ako najväčší akcionár Volkswagenu, stále čelí v USA žalobe kvôli nárokom súvisiacim s emisným škandálom Volkswagenu. Doteraz stál Dieselgate skupinu VW vyše 32 miliárd eur na pokutách a súdnych trovách.
Pritom pohľadávky akcionárov vo výške 4,1 miliardy eur, týkajúce sa krízy, sú ešte stále nevyriešené. Najnovšie schválili 22. júla 2021 akcionári Volkswagenu dohodu o urovnaní žalôb voči štyrom bývalým členom výkonného manažmentu. Výsledkom dohody je odškodné pre Volkswagen vo výške 288 miliónov eur.
Ako najvyšší predstavitelia nesú najväčšiu zodpovednosť za Dieselgate dvaja top manažéri: bývalý generálny riaditeľ VW Martin Winterkorn a bývalý šéf Audi Rupert Stadler. Obaja odmietajú, že by boli za škandál zodpovední. Pritom M. Winterkorn odstúpil už týždeň po vypuknutí škandálu, avšak R. Stadlerovi vypovedal Volkswagen zmluvu až takmer tri roky po škandále.
Aj keď bola cena škandálu pre VW skutočne vysoká a dozvuky ešte stále neutíchli, v posledných rokoch nemá veľký vplyv na hodnotu akcií. Cenovka akcií VW sa pohybuje v rozmedzí 100 až 150 eur za akciu. A aktuálne výsledky len zvyšujú optimizmus týkajúci sa ich budúcnosti.
Zásadný obrat k elektromobilite
Kľúčovým dôvodom, prečo šesť rokov stará aféra už neťaží najväčšieho nemeckého výrobcu áut, sú okrem obchodných výsledkov najmä strategické zmeny. VW sa od škandálu enormne posunul nielen v plnení predpisov a posilnení vnútorných kontrol, ale najmä kompletne „prekopal“ svoje portfólio.
V súčasnosti sa Volkswagen orientuje na kompletnú zmenu ponuky a naplno sa zameral na elektromobilitu. Do roku 2025 chce uviesť do predaja až 80 nových elektrických a plug-in hybridných modelov. Celá skupina zároveň v nasledujúcich rokoch investuje viac ako 50 miliárd eur do technológie batériových článkov.
Už do roku 2030 bude mať v ponuke iba plne elektrické alebo hybridné verzie svojich vozidiel. Tento obrat by mohol byť základom pre pokračovanie predchádzajúcich vynikajúcich predajných výsledkov spoločnosti a ďalší rast hodnoty.
Plán je prekonať výsledky z roku 2019
A ako vyzerajú predikcie pre tento rok? Faktom je, že na základe obchodných výsledkov v prvých šiestich mesiacoch roka 2021 Volkswagen znížil prognózu dodávok zákazníkom. Dôvodom na opatrné predikcie je ďalší vývoj pandémie covid-19.
Ak neprídu lockdowny na kľúčových trhoch, VW by mohol ďalej rásť. V opačnom prípade čísla pôjdu dočasne dole. Bez ohľadu na vývoj v blízkom čase však celej ekonomike a dodávateľskému reťazcu bude pravdepodobne ešte trvať určitý čas, kým sa vrátia k „normálnym podmienkam“.
Celkové vyhliadky pre VW však môžeme považovať za optimistické. Skupina očakáva, že tržby z predaja v roku 2021 budú lepšie ako v roku 2020, a to v rozmedzí 6 až 7,5 percenta. Inak povedané, výsledky v tomto roku by mali prekonať predpandemický rok 2019.
Ukazujú to aj čísla za prvých šesť mesiacov v posledných troch rokoch. Tržby z predaja v roku 2019 predstavovali 125,2 mld. eur, v roku 2020 klesli na 96,1 mld. eur, avšak v tomto roku stúpli na 129,7 mld. eur.
Prevádzkový zisk a marža boli v roku 2019 na úrovni 8,0 percenta, v roku 2020 na úrovni -0,8 percenta, avšak tento rok stúpli na 8,8 percenta. Čistý peňažný tok bol v roku 2019 na úrovni 6,9 miliardy eur, v roku 2020 klesol na 2,3 miliardy eur, avšak v roku 2021 dosiahol 12,3 miliardy eur.
Podľa CNN Business indikuje medián odhadov analytikov pre cenu akcie Volkswagen AG na nasledujúcich 12 mesiacov potenciálny nárast o +32,87 percenta v porovnaní so záverečnou cenou z 11. augusta 2021. Aktuálne sa teda zdá, že VW definitívne nechal Dieselgate za sebou.
- Jozo Perić
Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora