Rebríček najväčších exportérov Slovenska ukazuje dominanciu zahraničných firiem v našom exporte, keď mu tradične kraľujú tri automobilky Volkswagen, Stellantis a Kia.
Najväčším exportérom so Slovenskou majiteľskou štruktúrou je už tradične Eset, ktorému sa dokonca podarilo zvýšiť svoje príjmy z exportu.
Práve klesajúce príjmy z exportu, trápili približne 70 percent našich najväčších exportérov, pričom tohtoročná komoditná a logistická kríza dáva vysoké predpoklady, že sa exportéri nedostanú na predpandemickú úroveň ani tento rok.
Slovenský export stráca na sile. Držia ho iba zahraničné koncerny
Predané strategické podniky
Medzi najväčších top 5 domácich exportérov patria aj Slovenské elektrárne a Slovnaft, čiže sprivatizované štátne podniky. Tie sa radia aj medzi najziskovejšie podniky v krajine, a elektrárne dokonca medziročne navýšili svoje tržby z exportu o viac ako 20 percent.
Práve v časoch energetickej krízy by bola kontrola nad tak strategickými podnikmi šancou na zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu a zabezpečenie energetickej bezpečnosti krajiny.
Retrospektívne sa privatizácia týchto podnikov bude javiť čoraz viac ako problematická, najmä v súvislosti s komoditnou a teritoriálnou štruktúrou nášho exportu.
L. Parízek: Slovenský biznis potrebuje export ako soľ
Slovenskí exportéri
Okrem Esetu sa medzi našimi top exportérmi môžeme popýšiť spoločnosťami ako Tatravagónka, Duslo Šaľa, Železiarne Podbrezová, Matador Automotive Vráble, ZSSK Cargo, OFZ, či Heneken.
Spomedzi nich dokázali v pandemickom roku zvýšiť svoje príjmy z exportu len Tatravagónka, Matador a Heneken.
A tak teda z takmer 70 najväčších exportérov u nás tvoria približne jednu sedminu slovenské firmy, čo nie je príliš pozitívne konštatovanie pri hlbšom pohľade na našu ekonomiku, ktorá je dvanástou najotvorenejšou na svete a čisto export tvorí približne 90 percent HDP krajiny.