Medzi víťazov pandémie covid-19 patrili farmafirmy. Avšak nie všetky, ale len tie, ktoré dokázali dostatočne rýchlo vyvinúť a následne úspešne globálne predávať vakcíny. Takými boli Pfizer, Moderna, BioNTech a Johnson & Johnson. Osobitným faktorom bol vývoj liekov na liečbu covidových stavov. Kto z týchto konkurentov dokázal najlepšie uspieť?
Pfizer a Moderna s náskokom
V zásade sa pri top úspešných farmafirmách dá hovoriť len o dvojici Pfizer – Moderna. Pfizer založili dvaja nemeckí imigranti v roku 1849 ako firmu na výrobu čistých a špeciálnych chemických látok. Je to tradičná značka a priekopníka v oblasti liekov a liečiv. Pfizer sa už dávno prepracoval medzi inovatívne firmy a na jeho konte sú mnohé úspešné lieky ako Advil, Lyrica a Viagra.
Druhým hráčom je americká farmaceutická a biotechnologická spoločnosť Moderna, ktorá sa vo vývoji zameriava rovnako ako Pfizer na lieky a vakcíny. A jej úspech pri covide bol zásadný. Pfizer aj Moderna vyvinuli, vyrobili a dodali stovky liekov vrátane tých na liečbu covid-19. Logická otázka znie, kto z nich je top kandidátom na pozíciu najúspešnejšej farmafirmy posledného obdobia.
Enormne dobré výsledky oboch firiem
V júli reportoval Pfizer enormne dobré výsledky, konkrétne výnosy 27,74 miliardy dolárov, čisté príjmy 9,91 miliardy dolárov a zriedený zisk na akciu 1,73 dolára. Za impozantnými číslami sa skrýva ešte ohromujúcejší medziročný rast. Pri príjmoch o 47 percent, pri čistom príjme dokonca o 78 percent.
Pfizeru v poslednom období pomohol covid, avšak nie pre odbyt vakcíny, ale lieku Paxlovid na jeho liečbu. Len tento liek v druhom kvartáli fiškálneho roka vygeneroval výnosy 8,8 miliardy dolárov. A to vo veľkej miere vďaka čínskemu trhu, kde ide kvôli neustále sa vracajúcim vlnám ochorenia „na dračku“.
Čísla Moderny sú podobne silné: výnosy: 4,7 miliardy dolárov, čisté príjmy 2,2 miliardy dolárov a upravený zisk na akciu 5,24 dolára. Pri Moderne čísla potiahli predaje vakcíny. To je však zároveň aj slabina Moderny, pretože v súvislosti s covid-19 nemá schválené žiadne liečivo. Výdavky firmy totiž vzrástli na 1,4 miliardy dolárov a „vygumovali“ takmer tretinu výnosov z predajov vakcíny. Moderna predáva menej vakcín, pričom jej náklady (na výskum a vývoj a ďalšie výdavky) sú stabilne vysoké.
Akcie v protipohybe
Vývoju hospodárenia vôbec nezodpovedá vývoj akcií. Akcie Pfizeru (NYSE: PFE) sa vyvíjajú negatívne pri pohľade na krátkodobú aj dlhodobú trajektóriu. A tento rok sa nesú v znamení jasného poklesu, keď prišli o štvrtinu svojej hodnoty. Výsledky-nevýsledky, investori sú v neistote, a preto sú extrémne opatrní.
Akcie Pfizer sú s cenou 43 dolárov blízko najnižšej hodnoty za posledný rok. Obchodovanie beží medzi zónou podpory pri 42 dolároch a dvoma zónami rezistencie na úrovni 45 a 50 dolárov.
Rovnako negatívny vývoj, no s ešte zásadnejším prepadom oproti historickému maximu, zaknihovala v tomto roku Moderna. Likvidné akcie Moderny majú cenu na hranici 134 dolárov, teda sa obchodujú nad zónou podpory vo výške 117 dolárov. Je možné, že budúci mesiac prekonajú bariéru 134 dolárov a potenciálne až 183 dolárov.
Optimistické očakávania
Aj keď akcie Pfizeru a Moderny sú v poklese, analytici vidia ich budúcnosť vyslovene ružovo. A čakajú, že cenovo pôjdu hore.
Skupina analytikov hovorí pri akcii Pfizer v horizonte 12 mesiacov o priemernej cene 55 dolárov pri najnižšom odhade 44 dolárov a najvyššom 76 dolárov. To znamená jasný rast.
Pri Moderne sa názory rozchádzajú oveľa výraznejšie. Napriek tomu je výhľad pozitívny. Priemerná očakávaná cena za 12 mesiacov je 202 dolárov, pri najnižšom odhade 77 dolárov a najvyššom 304 dolárov.
Na prvý pohľad prekvapujúce sú pozitívne očakávania od oboch akcií. Ešte nezvyklejšie, je že od Moderny sa čaká ešte lepší vývoj ako od Pfizeru. Pritom Pfizer má za sebou oveľa silnejší track-record úspechov. Výsledky aj optimistické očakávania by pre individuálnych investorov mohli byť signálov, či tieto tituly nenakúpiť do svojho portfólia.
- Adam Austera
Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora