Aj keď módnym značkám pandémia dala zabrať, tie, ktoré dokázali vo veľkom presunúť predaj tovaru na internet a predávať cez e-shopy vyšli z celej situácie posilnené. Kamenné predajne po celom svete redukovali mnohé značky, napríklad H&M, L Brands (Victoria´s Secret), ale napríklad aj firma Inditex, „matka“ značky Zara. Práve Inditex zatvára nielen predajne vo Venezuele, ktorou zmieta vážna ekonomická kríza, ale aj v bohatej Európe. Aj keď trhy reagovali na tento krok miernym oslabením, celkovo sú akcie značky vďaka online predaju vo výraznom pluse.

Na zatváranie predajní reagovali trhy len mierne

Inditex sa chystá už v najbližších týždňoch zatvoriť obchody vo Venezuele, ktoré prevádzkuje partnerská spoločnosť Phoenix World Trade so sídlom v Paname. Vo Venezuele však Inditex naďalej ostane. Phoenix World Trade jasne hovorí, že sa len prispôsobili novému biznis modelu a prechádzajú na digitálny predaj. Vo Venezuele síce zmiznú kamenné predajne značiek Zara, Berhska a Pull & Bear, ale tamojší zákazníci si túto módu naďalej budú môcť kupovať. Cez e-shop.

Španielska firma Inditex to so zatváraním kamenných predajní myslí vážne. V Európe zatvorí vyše 700 obchodov, stovku v Severnej Amerike a 400 predajní v ďalších častiach sveta. Táto správa by ešte pred pandémiou vyvolala výrazný pohyb na trhu. Teraz však akcie na informáciu o rušení prevádzok reagovali len mierne. Za posledný týždeň si odpísali 0,8 percenta. Trhová hodnota Inditexu je však z dlhodobého hľadiska kvôli pandémii vo výraznom pluse. Za posledný rok vzrástla cena akcií na burze o 29 percent. Pri pohľade na posledných päť rokov dosiahli akcie celkovú výkonnosť päť percent. Kto investoval do akcií Inditexu v úvode prepuknutia pandémie v marci 2020, zarobil jednoznačne najviac.

 

Dopad zatvorených predajní na ziskovosť bol výrazný

Protipandemické opatrenia a zatváranie predajní sa výrazne podpísali aj na hospodárskych výsledkoch. Zisk Inditexu sa za minulý rok prepadol o 70 percent na 1,5 miliardy eur pred zdanením a úrokmi, keď bola zatvorená približne tretina zo 6 800 predajní na celom svete. Okrem vyššie spomínaných vlastní Inditex aj značky ako Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti alebo Uterqüe.

Keď krachujúce značky zachraňuje online predajca

Zaujímavosťou pandemického vývoja v módnom sektore sú príbehy, keď online predaj zachránil tradičné značky. Pandémia silno dopadla napríklad na populárne britské značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, ktorých majiteľ, spoločnosť Arcadia, sa dostala do platobnej neschopnosti. Išlo o najväčší bankrot na britskom trhu spôsobený pandémiou. Avšak všetky tieto značky dostali druhú šancu od britského online predajcu Asos, ktorý ich odkúpil za 256 miliónov libier a zaradil do svojej ponuky na oficiálnych webových stránkach.

Podľa čísiel z apríla 2021 zvýšil Asos v prvej polovici svojho finančného roku tržby o 24 percent. Aj vďaka vyšším výdavkom na digitálny marketing, ktorý pomohol zvýšiť povedomie o e-shope, dosiahol celkové tržby viac než 1,9 miliardy libier a hrubý zisk na úrovni 890 miliónov libier.

Keďže opatrenia spojené s pandémiou sa postupne uvoľňujú, kamenné predajne opäť dostávajú šancu zaujať zákazníkov a generovať tržby. Bude zaujímavé sledovať, ako sa kamenným obchodom bude dariť v porovnaní s online obchodmi v ďalších mesiacoch.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora