Bol to rekordný zápis z kategórie nechcených. Akcie spoločnosti Meta – predtým známej ako Facebook – klesli po oznámení výsledkov za 4. kvartál o neuveriteľných 26 percent. Tým dosiahli najväčší denný pokles v histórii spoločnosti. Úvod tohto roka teda Markovi Zuckerbergovi a jeho firme rozhodne nepraje. Dôvodom pritom nie sú len samotné obchodné výsledky (ktoré nie sú zďaleka také tragické), ale najmä širšie okolnosti.
Facebook prestal rásť, vízia je v nedohľadne
Ako teda hospodárila spoločnosť Meta v poslednom kvartáli minulého roka, ktorého výsledky spustili lavínu prepadu akcií? Zisk prepočítaný na akciu firmy zaostal za očakávaniami. Analytici očakávali zisk 3,84 dolára, no Meta si zaknihovala 3,67 USD. Tržby vo výške 33,67 miliardy dolárov dokonca prekonali predikcie, aj keď len mierne. Ak to zhrnieme, výsledkovo nemala Meta ani zďaleka „katastrofálny záver roka“. Napriek tomu bola reakcia trhov dramatická. Prečo? Je to kombinácia niektorých číselných indikátorov a širších súvislostí, ktoré komplikujú materskej firme platforiem Facebook a Instagram život.
Zakladateľ Facebooku M. Zuckerberg sa snaží posunúť svoju firmu do nového, sľubného segmentu virtuálnej reality. Keďže ide o novú oblasť, ktorá je len na začiatku rozvoja, prísľubom je potenciálny silný rast. Meta však zatiaľ žije v aktuálnej realite, a tam stráca. Napríklad priemerný denný počet aktívnych používateľov Facebooku začal stagnovať. Facebook mal koncom minulého roka 2,91 miliardy používateľov mesačne, pričom prognózy predpovedali 2,95 miliardy používateľov. Facebook skrátka prestal prvýkrát od svojho založenia rásť. A to je jasne negatívny signál.
Reklamné príjmy narástli, ale nie dosť výrazne
K prepadu akcií prispela aj nespokojnosť s číslami pri predaji reklamy. Problém Facebooku a Instagramu spôsobili napríklad GDPR zmeny v operačnom systéme iOS od Apple, ktorý zrazu zadávateľom reklám sťažili cielenie a meranie reklám na týchto dvoch platformách. Napriek tomu príjmy Meta z reklamy dosiahli za posledný kvartál 2021 sumu 32,64 miliardy dolárov. To je dvadsaťpercentný medziročný nárast. Sľubný obchodný výsledok tlačila dole len prevádzková strata vo výške 3,3 miliardy dolárov z oblasti metaverse. Na konci dňa tak celkový čistý zisk „stlačila“ o 9 percent na 10,29 miliardy dolárov.
Virtuálna realita vyzerá sľubne, Meta ale musí riešiť skutočnú realitu
Rekordný denný prepad ceny akcií môže niekomu indikovať začiatok pádu technologického giganta. Meta sa však nemusí stať povestným Titanicom. Na jednej strane stoja skeptici, ktorí vnímajú plány v „metaverse“ ako príliš futuristické. Meta však hovorí, že už za pár rokov tzv. metavesmír ponúkne skutočné pohľady, zvuky a dokonca aj vône. Firma si veľa sľubuje od digitálneho cestovania a instantných zážitkov z pohodlia domova. Predstavte si, že si z pohodlia domova pozriete pamiatky starovekého Grécka, navštívite mestá svojich snov či absolvujete rôzne extrémne zážitky. Virtuálna realita ponúka zdanlivo neobmedzené možnosti. Kým sa však Meta dostane do pozície veľkého hráča v metaverze, musí riešiť „banálnu“, bežnú realitu svojich sociálnych sietí a politické tlaky na prísnejšiu reguláciu. A v tejto realite zatiaľ Meta ťahá za slabší koniec.
- Lucia Žárska
- Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora