Na vláde sa tlieska. Pondelňajšia tlačová konferencia k výsledkom pilotného testovania na Orave a v Bardejove mohla u mnohých evokovať spomienky na časy dávno minulé. Predseda vlády s hrdosťou generálneho tajomníka KSČ informoval verejnosť o viac ako 91-percentnej účasti na historickom testovaní a všetkým zúčastneným patrične odovzdával svoju vďaku.
Samozrejme o tom, že dobrovoľnosť testovania vzhľadom na povinnú karanténu spojenú s obavou o živobytie obyvateľov je prinajmenšom otázna, nepadlo ani jediné slovo. Oslavná nálada v deň dlho očakávaného víťazstva v boji proti pandémii sa jednoducho nekazí.
K pompéznosti tlačovej konferencie prispel aj šéf rezortu obrany, ktorý popri gratuláciám ozbrojeným silám nezabudol spomenúť na telefonáty od zahraničných kolegov a otázky od prestížnych časopisov.
Pilotné testovanie na Orave a v Bardejove sa napriek mnohým pochybnostiam obrátilo vo veľmi potrebné víťazstvo v boji proti pandémii. Na mieste je sa však spýtať, nakoľko bolo toto víťazstvo zásluhou vlády a nakoľko zástupcov samospráv.
Vládny chaos
Prípravy na pilotné testovanie obyvateľov štyroch okresov na severe Slovenska sprevádzal všeobecný organizačný chaos. Vládne tajnostkárstvo, komunikačné zlyhanie a logistické nedostatky v ochranných pomôckach boli len niektorými problémami, ktorým museli čeliť samosprávy.
Aj keď drvivú väčšinu chýb spojených s logistickým zabezpečením je možné ospravedlniť pilotným charakterom testovania a extrémne krátkym časom na prípravu, jednu vec nie je možné ospravedlniť - chaotickú komunikáciu so samosprávami.
Samotný fakt, že informačnú úlohu štátu pri tak kľúčovej a ambicióznej operácii musí suplovať združenie obcí v spolupráci s armádou nesvedčí o ničom dobrom
Práve vďaka tomu, že v posledných dňoch jediným zdrojom informácii o pandemickej politike Slovenska boli tlačovky premiéra Igora Matoviča a okresné úrady preposielali len veľmi obmedzené množstvo informácii bez priestoru na otázky, samosprávy boli nútené sa spoľahnúť na improvizáciu.
Našťastie testovanie ukázalo, že lokálni starostovia a obecné zastupiteľstvá poznajú svoje mestá a obce a boli schopní vyriešiť väčšinu komplikácii a prekážok.
O žalostnom stave komunikácie medzi obcami a štátom však vypovedá aj vznik komunikačnej platformy Združenia miest a obcí Slovenska, ktorej cieľom je komunikácia medzi oravskými samosprávami, ozbrojenými silami a zvyškom samospráv. Samotný fakt, že informačnú úlohu štátu pri tak kľúčovej a ambicióznej operácii musí suplovať združenie obcí v spolupráci s armádou nesvedčí o ničom dobrom.
Can I go next? Matovič v Bruseli ako kôl v plote
Armáda všetko nezachráni
Druhým pilierom úspechu „generálky“ na Orave bola bez pochýb početná účasť príslušníkov ozbrojených síl. Organizácia, disciplína a výcvik viac ako 2-tisíc príslušníkov ozbrojených síl sa ukázala ako kľúčová pri koordinácii celej operácie.
V súvislosti s celoplošným testovaním sa často skloňujú obavy z nedostatočného počtu zdravotníkov. Vláda dokonca otvorene uvažuje o možnosti povinnej mobilizácie zdravotníckeho personálu v prípade nedostatočného počtu dobrovoľníkov. Problémom pri armáde je však to, že počet vojakov na Slovensku je obmedzený.
Celé testovanie môže padnúť na nedostatku personálnych kapacít zvyknutých na organizované a disciplinované konanie
Zatiaľ čo pri aktuálnom počte 12-tisíc dobrovoľníkov, mobilizácia ďalších členov zdravotného personálu neznie až tak nerealisticky, tak získanie viac ako 8-tisíc vojakov vyznačených rezortom obrany bude prinajmenšom problematické, ak nie úplne nemožné.
Aj keď zoberieme do úvahy avizované posily v podobe príslušníkov policajného zboru, celé testovanie môže padnúť na nedostatku personálnych kapacít zvyknutých na organizované a disciplinované konanie.
Vysoký počet dobrovoľníckych prihlášok pre pomoc s administratívou a dobrá vôľa obyvateľov nevyrieši otázku usporiadania odberných miest, organizácie celého procesu testovania a komunikácie s nadriadenými v prípade možných komplikácii.
Čas na decentralizáciu
Pilotné testovanie obyvateľstva a vylodenie Matovičovcov na svahoch Oravy nám však ukázalo nielen chyby v pandemickej stratégii Slovenska, ale aj dlhodobé systémové problémy. Posledné dni len zvýraznili problém s komunikáciou medzi vládou a samosprávami.
Na druhej strane, prvá fáza operácie „Spoločná zodpovednosť“ nám ukázala aj niekoľko pozitív a možných ponaučení pre vládu Igora Matoviča. Samosprávy dokázali napriek komunikačnému chaosu veľmi pružne reagovať a vytvoriť spoločne s armádou funkčný tandem schopný organizovať testovanie v ohniskách nákazy.
Na Slovensku sa uplatňuje vodcovský princíp. Matovič to skúša dať na čínsku diktatúru
Slovensku chýbajú systémové riešenia s dôrazom na regióny, ktoré by umožňovali bojovať s pandémiu tam, kde treba, bez zbytočného vyhadzovania cenných prostriedkov a času na neefektívne plošné opatrenia. Známosť lokálneho prostredia a možnosť pružnejšie reagovať by mohli byť základným kameňom pandemickej stratégie Slovenska.
Napriek komunikačnému chaosu, nedostatku času a prostriedkov, Orava ukázala Slovensku, že silné regióny a samosprávy sú najlepším receptom na boj s pandémiou.