Odkaz z posledných prieskumov verejnej mienky je zrejmý – Igor Matovič ako premiér stratil dôveru veľkej väčšiny občanov Slovenska. V krajine, kde na hlase ľudí záleží, by nasledovala rekonštrukcia vlády.
Na Slovensku je však situácia iná. Kým predvolebná kampaň OĽaNO bola o referendách, politická prax ukázala, že premiérovi na názore ľudí nezáleží.
Presnejšie povedané, nezáleží mu na názore občanov, ktorí s ním a jeho pohľadom na svet nesúhlasia. Po desiatich mesiacoch Matovičovej vlády je takýchto občanov veľká väčšina.
Premiér svojim marketingom pred voľbami vytvoril očakávania, ktoré nedokázal naplniť. Zlyhali jeho sľuby o transparentnom vládnutí, odstránení klientelizmu či papalášstva. Naopak, do manažmentu krajiny a budovaní právneho štátu priniesol rozvrat.
Plošný skríning je Matovičova PR akcia. Boj s epidémiou ovládla politika
V marketingovej kampani ale pokračuje aj po voľbách. Jeho najväčším zlyhaním je celoplošné testovanie, ktorým vytvoril očakávania, že epidémiu je možné dostať pod kontrolu. Mýlil sa, no miesto priznania chyby si vynútil jeho pokračovanie.
Slovensko však žije v ťažkej dobe. Ekonomická situácia sa neustále zhoršuje a s ňou aj neistota ľudí. Premiér na neistotu reaguje chaotickými opatreniami a nízkou štátnou pomocou, čo ďalej znižuje dôveru občanov v štát. A zvyšuje ich frustráciu.
Netrvalo dlho a negatívne emócie ľudí sa prejavili v preferenciách politických strán. Podľa posledných prieskumov by opozícia pohodlne poskladala vládu. O niekoľko mesiacov môže získať ústavnú väčšinu. Čoskoro preferencie ĽSNS či SMERu predbehnú OĽaNO.
Premiér svojou nekompetentnosťou otvára cestu čoraz väčšiemu radikalizmu a extrémizmu.
Chcel potopiť Sulíka. Matovič však ukázal, aký chaos vládne na Slovensku pod jeho vedením
Je nepravdepodobné, že sa situácia do leta radikálne zlepší. Ekonómovia začali prudko znižovať ekonomický rast, dodávky vakcín sa oneskorujú, vznikajú nové mutácie, ktoré môžu efekt očkovania znížiť a proces boja s koronavírusom sa môže natiahnuť na roky.
V kritickej situácii Slovenska ale miesto zomknutej vlády vidíme hľadanie vinníkov a hašterenie politikov. A ďalší nebezpečný marketing lepších zajtrajškov.
Po biči prichádza cukor. Prezentovať plošné testovanie ako niečo, čo dokáže už od februára radikálne uvoľniť epidemické opatrenia je nezodpovedné. O nič menším preháňaním nemusí byť ani prezentácia očkovania ako lieku, ktorý dokáže do leta koronavírus poraziť.
Celý svet bojuje s nepriateľom, ktorý je stále o krok vpred. Politický marketing ho neporazí. Poraziť však môže Slovensko, ak bude naďalej vytvárať nerealistické očakávania a chaos pre čoraz väčšie množstvo frustrovaných voličov.