Konglomerát Bernarda Arnaulta LVMH sa stal historicky prvou európskou firmou, ktorej sa podarilo prekonať hranicu 500 miliárd dolárov v trhovej kapitalizácii. Firma, pod ktorú patria luxusné značky Dior, Louis Vuitton, Tiffany a Hennessy, sa svojou hodnotou už blíži k americkej Tesle na deviatom mieste najväčších firiem kótovaných na svetových burzách.

Luxusný gigant dosiahol zásadný míľnik

Dôvodov, prečo LVMH (skratka pre Louis Vuitton Moet Hennessy) dosiahol trhovú kapitalizáciu 500 miliárd dolárov je hneď niekoľko. Firma si pri predaji na ázijských trhoch mimo Japonska zaknihovala 14 percent rast. Ázia je v tomto roku pre spoločnosť hlavným zdrojom rastu. Zaujímavá je trajektória tohto trhu. Od 8-percentného poklesu vo 4. štvrťroku 2020 si manažment LVMH povedal, že sa zameria na Čínu ako kľúčový trh.

A aj napriek tomu, že Čína v uplynulých rokoch prechádzala rôznymi fázami – od prísnych lockdownov v rámci politiky nulového covidu až po prudké uvoľnenie opatrení a výrazný nárast prípadov covid-19, firma na tomto trhu výrazne podrástla. LVMH sa darilo aj v Európe, kde predaj narástol o zásadných 24 percent. Naopak, v USA bol prírastok skromnejší, ale napriek tomu dosiahol 8 percent. Tržby firmy za prvé tri mesiace 2023 celkovo narástli o 17 percent, čo dvojnásobne prekročilo čísla, ktoré čakali analytici.

Treba povedať, že LVMH ukazuje výborné výsledky v posledných rokoch skutočne konzekventne. A opätovne sa firme darí prekonávať odhady investorov. Je to okrem iného aj tým, že luxusný gigant kontroluje Bernard Arnault. A to nielen formálne, ale aj reálne, keď sa aktívne zúčastňuje na riadení koncernu a je známy aj tým, že osobne robí v predajniach po celom svete nečakané kontroly.

LVMH atakuje Teslu v hodnote

LVMH sa len nedávno dostal do TOP 10 najväčších svetových firiem podľa kapitalizácie a už atakuje pozíciu Tesly na 9. mieste. Len tento mesiac sa akcie firmy posilnili o 6,9 percenta. Naopak, Tesla na hodnote strácala – konkrétne 23 percent v rovnakom období – keď Elon Musk oznámil plošné znižovanie cien áut. Na nižšiu ziskovosť na vozidlo reagovali investori výpredajom a trhová kapitalizácia firmy klesla na 505 miliárd dolárov.

Je symbolické, že väčšinoví majitelia oboch firiem si už v roku 2022 vymenili pozície v rebríčku najbohatších miliardárov, ktorý zostavuje agentúra Bloomberg. Majetok Bernarda Arnaulta sa vďaka rastu akcií LVMH dostal na takmer 212 miliárd dolárov, čím sa stal najbohatším človekom na svete, kým Elon Musk klesol na druhé miesto s majetkom „len“ 165 miliárd dolárov.

Z rastu hodnoty LVMH sa mimoriadne teší burza v Paríži. Úspech firmy Bernarda Arnaulta a aj ďalších francúzskych luxusných koncernov upevnila pozíciu tejto burzy ako najväčšieho európskeho akciového trhu. Samotný index CAC 40 sa dostal na historicky rekordné hodnoty a len tento rok si pripísal vyše 15 percent.

Za 33 rokov sa akcie zhodnotili o 4 400 percent

Kto by si stavil v roku 1990 pri jej vstupe na burzu na akcie LVMH s cenou na úrovni 19,86 eur a dodnes ich držal, dosiahol by za uplynulých 33 rokov zhodnotenie vyše 4 400 percent. Dnes sa akcie pohybujú na úrovni 892 eur. Akcie LVMH pritom zvládli aj prepad počas úvodu pandémie covidu, keď klesli len o 15 percent. Odvtedy firma silno rastie a vďaka ambicióznym plánom a priazni zákazníkov je predpoklad, že progres bude trvať aj naďalej.

Pohyb akcií LVMH za posledných päť rokov
Zdroj: Google finance
Pohyb akcií LVMH za posledných päť rokov

Tiffany opäť v plnom lesku

Pre luxusné značky sú dôležité symboly a LVMH taký vlastní v podobe značky Tiffany & Co. Túto firmu kúpila za 16 miliárd dolárov v roku 2021 po tvrdom právnom boji. Jej vlajková predajňa na rohu Piatej avenue a Východnej 57. ulice v New Yorku prešla len nedávno drahou rekonštrukciou. Obchod pred svojím zatvorením v roku 2019 generoval 10 percent celosvetových tržieb spoločnosti Tiffany, čo ukazuje jeho kľúčové postavenie v obchodnej stratégii značky.

Od piatka 8. apríla 2023 je obchod opäť otvorený pre bohatú klientelu. LVMH sa pri drahej rekonštrukcii spolieha na to, že opätovný rast cestovného ruchu opäť pritiahne zákazníkov a dosiahne vysokú návštevnosť. Prestavbu celej desaťposchodovej budovy viedol architekt Peter Marino, ktorý je známy svojou prácou pri prestavbách najväčších vlajkových predajní v luxusnom priemysle.

Priestor na rast

Posledné roky ukazujú, že vedenie LVMH očividne vie, ako osloviť zákazníkov a zvyšovať predaje luxusných produktov. Pokorenie hranice polbiliónovej kapitalizácie, dobiehanie firmy Tesla a neustály rast predaja na všetkých trhoch potvrdzujú, že firma riadi svoj biznis strategicky výborne. Aj keď akcie narástli na vysoké hodnoty, rastové nastavenie firmy a neustále inovácie indikujú, že stále majú priestor na rast. Okrem toho firma s každým oznámením výborných výsledkov získava čoraz väčšiu dôveru ďalších investorov na trhu. Preto odporúčam mať pri investovaní túto firmu v hľadáčiku.

Adam Austera

Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora