Kto vlastne riadi svet? Alebo ešte lepšia otázka: čo riadi svet? Richard Dawkins by povedal, že je to „sebecký“ gén. Ten má určovať ľudské správanie a vlastnosti. Ide však o problematickú teóriu, no existujú omnoho jednoduchšie spúšťače ľudského konania.

Jedným z nich je neurotransmiter dopamín. Ten spôsobuje, že ľudia sú vo svojej podstate optimisti. Veľkí optimisti.

Keď vedci merali správanie sa ľudí na základe množstva dopamínu v mozgu našli jednoznačnú súvislosť medzi ním a očakávaním pozitívnych výsledkov. Ľudia s vyšším množstvom látky boli jednoducho značne optimistickejší. Spôsobuje to zvýšená aktivita amygdaly, ktorá je zodpovedná za spracovanie emócií.

Ľudský optimizmus je tak silný, že častokrát potláča základnú racionalitu. Ľudia s vysokými hodnotami dopamínu prepadávajú gamblingu, závislosti na drogách, alkoholu či sexe, impulzívnemu správaniu alebo prehnanej sebadôvere. Preceňujú svoje schopnosti a ignorujú riziká súvisiace s možnými negatívnymi výsledkami svojho správania.

Ale netreba ísť do extrémov. Veľká väčšina populácie trpí následkami dopamínovej extázy. Napríklad nakupovanie spúšťa slasť a mnohí ľudia si preto kupujú viac, ako by bolo pre ich financie zdravé. Ďaleko od toho nemajú ani sociálne médiá, kde pozitívne hodnotenia fotiek spôsobujú túžbu upravovať svoju vizáž s cieľom maximalizovať počet lajkov.

Dopamín spôsobuje, že ľudia vidia budúcnosť v omnoho svetlejších farbách, v akých skutočností je. Nepripravujú sa preto na potenciálne problémy finančného, zdravotného či environmentálneho charakteru. Veria, že „bude dobre“. A to napriek tomu, že štatistika a história hovoria o menej slastnej budúcnosti.

Spoznali ju napríklad všetci dovolenkári. Vo veľkej väčšine prípadov platí, že očakávania spojené s dovolenkou sú slastnejšie ako výsledná realita. Ľudí to však len málokedy odradí. Dopamín opäť zafunguje.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa