Komunikácia na sociálnych sieťach, v slovenskom prostredí najmä na Facebooku, je pre politikov čoraz dôležitejšia. Tí najúspešnejší ňou každý deň zasahujú stovky tisíc potenciálnych voličov a neraz cez svoje profily komunikujú rozhodnutia a názory na najdôležitejšie témy.
Počas celého roka 2020 sme preto pravidelne sledovali takmer 200 politických profilov. Od členov vlády, poslancov NR SR, až po stránky ministerstiev a politických strán. Za 12 mesiacov sme tak nazbierali asi najkomplexnejšie dáta, minimálne čo sa týka počtov interakcií (reakcie, komentáre a zdieľania) na jednotlivých profiloch.
Tu je sumár najúspešnejších profilov v jednotlivých kategóriách a na záver aj absolútny víťaz:
Spomedzi ministerstiev má suverénne najvyšší počet interakcií stránka Ministerstva zdravotníctva. Dôvodom je nielen Covid-19, ale aj profesionálny prístup k tvorbe obsahu.
Stránka Obyčajných ľudí mala v roku 2020 takmer trojnásobne viac interakcií ako druhý Smer-SD či tretia stránka Sme Rodina. Dôvodom je nielen profesionálne spravovanie profilu, ale aj masívne investície do sponzorovania príspevkov, a to aj po skončení predvolebnej kampane.
V prípade Instagramu je ďaleko dopredu oproti ostatným slovenským politikom prezidentka Čaputová. Od začiatku roka mali jej príspevky viac ako tri milióny interakcií.
Facebookový profil nového premiéra popiera všetky marketingové poučky o spravovaní sociálnych sietí a napriek, či možno práve preto, dosahujú jeho príspevky tisíce či desaťtisíce interakcií. V roku 2020 ich mal na svojom profile viac ako všetci ostatní členovia vlády dokopy.
Ani fotky Matovičových spotených ponožiek či Pellegriniho kosenie slovenských lúk nedokázalo poraziť koncentrovaný hejt poslanca Ľuboša Blahu. Jeho profil, aj keď tesne, dosiahol v roku 2020 najvyšší počet interakcií.
Od začiatku roka nazbierali jeho príspevky viac ako 6,5 milióna interakcií, cca o 200-tisíc viac ako príspevky nového premiéra (na rozdiel od neho však využíval aj sponzoring príspevkov). Symbolicky tak ukazuje, že na sociálnych sieťach sa stále najviac darí hejtovaniu, dezinformáciám a klamstvám.
Na záver ešte poznámka k metodike. Ak hovoríme o úspechu profilov, pozeráme sa na to výlučne z pohľadu interakcií, teda počtu lajkov, komentárov a pod. Tie, samozrejme, nie sú jediným a často ani najdôležitejším parametrom úspechu politickej komunikácie. Časť politikov sa môže zameriavať na odlišné ciele, od zbierania mailových adries až po „nosenie“ trafficu na svoj web. Navyše, interakcie automaticky neznamenajú pozitívny feedback, časť z nich tvoria aj negatívne komentáre či reakcie.
Napriek tomu považujeme počet interakcií za dôležitý a relevantný indikátor úspechu komunikácie na sociálnych sieťach. Odzrkadľujú totiž nielen mieru spätnej väzby od voličov, ale sú v priamej úmere aj s celkovým dosahu príspevkov, teda počtu zasiahnutých užívateľov sociálnej siete. V neposlednom rade, sú jediným verejným a merateľným indikátorom a predstavujú tak príležitosť komplexne porovnávať všetky politické profily.
- Gabriel Tóth
Absolvent katedry Politológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Na rovnakej katedre získal aj doktorát (PhD.) z politickej komunikácie a v súčasnosti je jej externým členom. Ako hovorca začínal v Allianz – Slovenskej poisťovni, neskôr pôsobil v Penta Investments. Je zakladateľom prvej digitálnej PR a PA agentúry na Slovensku nazvanej Katedra Komunikácie.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora