Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou koncentráciou predajní či nákupných centier. Tento región sa zároveň vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov. Chuť nakupovať po pandémii opätovne rastie a je dokonca najvyššia od jari 2020. Vyplynulo to z aktuálneho prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE „Spotrebiteľská nálada: vplyv Covid-19“, ktorý sa uskutočnil v júni 2021 na relevantnej vzorke 300 respondentov z Bratislavského kraja.

Znovuotvorenie obchodov (v druhej polovici apríla 2021) sa pozitívne prejavuje aj na spotrebiteľskej nálade u obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšina bratislavských domácností (až 76 percent) v júni 2021  plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. To je zároveň najvyšší podiel od jari 2020. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 24 percent opýtaných. Zároveň ide o najlepšie výsledky od vypuknutia pandémie, nakoľko apetít Bratislavčanov po nákupoch nebol od marca 2020 ešte nikdy takýto vysoký. Len pre porovnanie, v mesiacoch počas lockdownu, v čase zatvorených obchodov, znížilo svoje výdavky viac ako 40 percent bratislavských domácností a necelých 60 percent ich zvýšilo alebo ponechalo na rovnakej úrovni ako pred rokom.

Nákupné centrum Eurovea po čiastočnom uvoľnení opatrení na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19.
Neprehliadnite

Májové tržby obchodníkov sú vyššie ako pred pandémiou. Môžu za to otvorené obchody

Bratislavčania, ktorí plánovali v júni znížiť svoje výdavky, sa v najmenšej miere obmedzovali pri nákupoch potravín (iba 18 percent z nich). Nasledovali výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 36 percent a na reštaurácie a kaviarne s podielom 44 percent spomedzi tých obyvateľov Bratislavského kraja, ktorí mali v pláne svoje výdavky znížiť. Drvivá väčšina Bratislavčanov tak plánovala v júni minúť na potraviny, predmety dlhodobej spotreby, ale aj na služby kaviarní a reštaurácií viac alebo aspoň rovnako ako vlani.

Podľa výsledkov prieskumu sa znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy na neskôr – napríklad o niekoľko týždňov. Počas lockdownových mesiacov obyvatelia Bratislavského kraja odkladali nákupy oblečenia, elektroniky či nábytku na neskôr v oveľa väčšej miere. Kým napríklad v marci 2021 odložilo nákupy oblečenia na neskôr až 56 percent respondentov z Bratislavy, tak v júni to bolo už iba 26 percent. V prípade elektroniky a nábytku sa jedná o poklesy podielov z marcových 22 percent - 30 percent na júnových 15 percent - 19 percent.

...
Neprehliadnite

Inflácia v júni zrýchlila na 2,9 percenta. Po piatich mesiacoch boli opäť drahšie aj potraviny

Dôvodom, prečo Bratislavčania aktuálne viac míňajú a nákupy neodkladajú na neskôr, je znovuotvorenie kamenných prevádzok obchodov. Aprílové uvoľňovanie opatrení dalo obchodom zelenú a tie začali po 4 mesiacoch opäť otvárať svoje kamenné prevádzky. Oproti vlaňajšku si síce mnohé značky kvôli pandémii vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály, no ani tie im ich obvyklé tržby nedokázali vygenerovať. Mnohí zákazníci nákupy posúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, zakúpený tovar chcú mať ihneď k dispozícii. Zopár klikov na klávesnici im proste nestačí  a z nakupovania chcú mať zážitok. Mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.

Obdobná situácia je aj v prípade kaviarní a reštaurácií či iných služieb. Tak ako z nás videá na youtube kaderníkov neurobili, tak ani okienkový výdaj či rozvoz jedla nedokázali stravovacím zariadeniam vygenerovať také isté tržby, ako keď majú svoje prevádzky otvorené a zákazníci ich môžu fyzicky navštíviť.