Posledné dni, nielen na Slovensku, patria snahe populistov zdaniť „nadmerné“ zisky bánk či obchodných reťazcov. Tieto zisky však nie sú ani nadmerné a ani udržateľné.

Skutočné hrozby však politici ignorujú. Jednou z nich je tichá snaha Číny o obsadenie európskeho automobilového trhu, čoho následkom bude devastácia európskych automobiliek. Jednou z najväčších obetí bude Slovensko.

„Invázia“ čínskych áut, ako ju nazval šéf Stellantisu Carlos Tavarez, už nie je iba teoretická. Európske automobilky minulý týždeň vystrašila správa, že najpredávanejším typom elektrovozidla vo Švédsku nie je Volkswagen, ani Volvo, ale čínsky BYD Atto 3.

Švédsky trh je pritom druhý najväčší z pohľadu penetrácie elektromobilov v Európe hneď po Nórsku, kde je viac ako 40 percent nových vozidiel nabíjaných elektrickou batériou. Švédsko nie je, a ani nebude výnimkou. V tomto roku plánuje Čína exportovať 1,3 milióna elektrovozidiel, dvojnásobok toho, čo v minulom roku.

V prvom kvartáli, z ktorého sú najnovšie dáta, Čína predbehla Nemecko aj Japonsko a stala sa najväčším exportérom vozidiel na svete. Pohľad na šanghajský prístav preplnený tisícmi vozidiel čakajúcimi na export ukazuje, že jej náskok voči ostatným krajinám bude iba narastať.

Je jedno, či je recesia v Číne či na Západe, exportu jej vozidiel sa darí viac, ako kedykoľvek v histórii. Počas týždňa čínske dáta exportu ukázali brutálny prepad porovnateľný iba s covidom a globálnou finančnou krízou, keď dodávky tovarov poklesli o vyše 14 percent.

Do kľúčových trhov, ako sú Európa a USA, sa export prepadol o viac ako 20 percent. Iba niekoľkým sektorom sa darilo a svoj vývoz navýšili. Na prvom mieste z nich je automobilový priemysel, ktorého dodávky narástli o takmer štyri percentá.

Dôvod úspechu čínskych automobilov tkvie najmä v ich cene. Rovnaké auto sa vyrobí v Číne o zhruba 40 percent lacnejšie ako v Európe. Na európskom trhu sa potom môže voči porovnateľným modelom predávať až o 10-tisíc eur lacnejšie.

Európske automobilky nebojujú iba s čínskou konkurenciou, ale aj ultimátom Bruselu zastaviť výrobu spaľovacích motorov do roku 2035. Prechod na zelené technológie stojí automobilky miliardy eur v čase, keď na ne útočí lacná zahraničná konkurencia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa