Po hektickom týždni, ktoré zažili americké bankové domy, sa na konci týždňa situácia stabilizovala. Nie však na dlho, predpokladá Hugh Hendry, zakladateľ a bývalý manažér hedžového fondu Eclectica.
H. Hendry je známy ako najväčší šoumen vo svete financií, a to nielen pre svoj prejav, ale aj neortodoxné názory. Tie prezentoval aj vo štvrtkovom rozhovore pre Bloomberg.
Témou diskusie bola situácia v bankovom sektore a spôsob, ako zabrániť ďalšiemu zlyhaniu amerických bánk. Tie sa dostávajú pod tlak z dôvodu nerealizovaných strát z držby vládnych dlhopisov, potenciálnych strát z realitných úverov a najmä masívneho výberu vkladov.
Ešte pred rokom vklady v amerických bankách dosahovali úroveň viac ako 18 biliónov dolárov. Postupne začali klesať a po bankovej panike zo začiatku marca sa znížili o ďalšieho pol bilióna dolárov. Od svojich vrcholov tak strácajú bilión. A to je podľa H. Hendryho veľký problém.
Ak prichádzajú banky o vklady, musia predávať svoje aktíva, aby dokázali výbery kompenzovať. Nie je to však také jednoduché, keďže nelikvidných realitných úverov sa zbaviť nedokážu. A tie najlikvidnejšie aktíva, ktoré majú - vládne dlhopisy - držia s veľkými stratami, ktoré prevyšujú ich kapitál.
Celý problém vznikol pre to, že vláda chcela investorom ponúkať svoje dlhopisy za čo najlepšie podmienky. Aby ich spravila atraktívne, umožnila bankám, aby ich nemuseli oceňovať na základe trhovej ceny. Tým ich dotlačila do pasce, z ktorej sa momentálne nevedia dostať.
Zložitá situácia sa ukazuje pri pretrvávajúcom výbere vkladov. Ak chcú vláda a centrálna banka situáciu v bankovom sektore stabilizovať, musia zastaviť výber vkladov. A to nebude také jednoduché. Keď bola vláda v podobnej situácii v roku 1934, znárodnila zlato. Teraz môže prísť ešte k radikálnejšiemu kroku.
Fed ostal na smiech. Počet amerických bánk sa výrazne zredukuje a ani Európa neostane imúnna
Zákaz výberu vkladov
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?