Po viacerých odkladoch v pondelok začala konečne chodiť električka v Bratislave na celej novozrekonštruovanej Dúbravsko-karloveskej radiále. Cestujúci sa tak dostanú až zo Zlatých pieskov na koniec Dúbravky, čiže z jedného konca mesta na druhý. Bude im to síce trvať dlho, keďže električky stoja skoro pri každej vŕbe, ale možno rýchlejšie ako autom cez desiatky semaforov a zápchy v centre mesta.
Električky na zrekonštruovanej trati budú jazdiť rýchlejšie, tichšie a najmä bezpečnejšie. To je dobrá správa. Tiež zelené pásy na trati sú pozitívom.
Električky do Karlovej Vsi a Dúbravky budú lepšie, tichšie a rýchlejšie
Mierny posun
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo síce plánoval dokončiť túto prerábku už na začiatku septembra, ale vyskytli sa naozaj objektívne prekážky. Napríklad v podobe „sabotéra“ , ktorý mesto nechcel celé týždne pustiť k výmenníku elektriny, ktorý stál na jeho súkromnom pozemku. Dôležité je pripomenúť, že takých nášľapných mín v podobe nevysporiadaných pozemkov pod stavbami či cestami má Bratislava na tisíckach metroch štvorcových.
Za omeškanie spustenia celej trasy skoro o rok môže aj stavebná firma, ktorá modernizáciu robila. Na vine bol napríklad betón, ktorý v jesenných podmienkach pomaly schol. To pripomína prekvapenia cestárov, keď v decembri napadne prvý sneh.
Cezpoľní čakajú na terminály
Električky do Bratislavy jednoznačne patria, ale nevyriešia problém rýchleho presúvania sa ľudí v rámci mesta, a najmä nie príliv desiatok tisíc cezpoľných, dochádzajúcich za prácou. Dobré napojenie električky na vlak je dnes len z hlavnej železničnej stanice a zo stanice v Novom Meste. Z iných smerov je to už biednejšie.
Aj preto nedávno starostovia mestských častí Vrakuňa a Ružinov vyzvali kompetentných, aby konečne začali aspoň plánovať výstavbu električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune. Kompetentní sú magistrát, Dopravný podnik mesta Bratislavy, ministerstvo dopravy, ale aj Železnice SR, ktoré by mali dobudovať prestupné vlakové terminály (nazývané tiež TIOPy), v týchto častiach mesta. Na nich by cezpoľní cestujúci len vystúpili z vlaku a presadli na električku. Lenže terminály sú v nedohľadne. Ružinovský a vrakuňsky terminál sú aspoň v pláne, ale až do roku 2025.
Starostovia trefne poznamenali, že ich netrápi to, či električka pôjde popred alebo za novostavbu Slovenského národného divadla (SND), dôležité je pre nich rozhýbať veci a povoľovať projekty, aby sa stavba stihla aspoň do konca ich volebného obdobia. Veď sa treba aspoň niečim pochváliť. Naťahovačky o trase električky pri SND medzi mestom, J&T Real Estate a ministerstvom kultúry sú už smiešne, ale stále trvajú. Električka sa v týchto končinách možno objaví až v roku 2026.
Neistý je aj osud potrebnej železničnej stanice Filiálka pri Trnavskom Mýte. Podľa informácií šéfa developerskej firmy Immocap Petra Lukeša sa uvažuje o troch jej variantoch. Či a kedy bude postavená, však bude záležať najmä na ochote ŽSR spolupracovať s mestom, ministerstvom dopravy, mestskými časťami aj developermi.
Električky až do Dúbravky do konca roka nebudú, avizuje Vallo
Predlžovanie trate v Petržalke
Dobrá správa je, že električka už premáva do Petržalky a jej trasa sa bude predlžovať až na jej koniec do Janíkovho dvora. Dokončenie sa plánuje na rok 2023, ale už teraz je 1,5- mesačný sklz kvôli neskoršiemu vyhláseniu súťaže. Viac koľají by mohlo v tejto mestskej časti odbremeniť dopravu autobusmi a autami cez dunajské mosty smerom do centra mesta. Modernizovať by sa mali aj električkové radiály na Vajnorskej a Ružinovskej ulici.
Električky by mali patriť k nosnému systému dopravy v Bratislave, ale ak nebudú doplnené vlakmi, neobslúžia všetky časti mesta. Ľudia tak nepresadnú do mestskej hromadnej dopravy (MHD) a mesto sa bude naďalej upchávať autami, nielen cezpoľných, ale aj od domácich. K presadnutiu do MHD je nutná aj zmena myslenia a ochota vzdať sa časti komfortu v podobe vlastného auta. A to je tiež beh na dlhé trate, ešte dlhšie ako tie električkové.