Po viacerých odkladoch v pondelok začala konečne chodiť  električka v Bratislave na celej novozrekonštruovanej Dúbravsko-karloveskej radiále. Cestujúci sa tak dostanú až zo Zlatých pieskov na koniec Dúbravky, čiže z jedného konca mesta na druhý. Bude im to síce trvať dlho, keďže električky stoja skoro pri každej vŕbe, ale možno rýchlejšie ako autom cez desiatky semaforov a zápchy v centre mesta. 

Električky na zrekonštruovanej trati budú jazdiť rýchlejšie, tichšie a najmä bezpečnejšie. To je dobrá správa. Tiež zelené pásy na trati sú pozitívom.

Na snímke zľava predseda Dopravného podniku Bratislavy Martin Rybanský, predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba, primátor Bratislavy Matúš Vallo, starostka MČ Staré Mesto Zuzana Aufrichtová, starosta MČ Dúbravka Martin Zaťovič a minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal počas tlačovej konferencie k Dúbravsko-karloveskej električkovej radiále, ktorá bude pre cestujúcich otvorená od pondelka 26. októbra
Neprehliadnite

Električky do Karlovej Vsi a Dúbravky budú lepšie, tichšie a rýchlejšie

Mierny posun

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo síce plánoval dokončiť túto prerábku už na začiatku septembra, ale vyskytli sa naozaj objektívne prekážky. Napríklad v podobe „sabotéra“ , ktorý mesto nechcel celé týždne pustiť k výmenníku elektriny, ktorý stál na jeho súkromnom pozemku. Dôležité je pripomenúť, že takých nášľapných mín v podobe nevysporiadaných pozemkov pod stavbami či cestami má Bratislava na tisíckach metroch štvorcových.

Za omeškanie spustenia celej trasy skoro o rok môže aj stavebná firma, ktorá modernizáciu robila. Na vine bol napríklad betón, ktorý v jesenných podmienkach pomaly schol. To pripomína prekvapenia cestárov, keď v decembri napadne prvý sneh.

Na snímke je tlačová konferencia pri príležitosti otvorenia Dúbravsko-karloveskéj radiály.
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS

Cezpoľní čakajú na terminály

Električky do Bratislavy jednoznačne patria, ale nevyriešia problém rýchleho presúvania sa ľudí v rámci mesta, a najmä nie príliv desiatok tisíc cezpoľných, dochádzajúcich za prácou. Dobré napojenie električky na vlak je dnes len z hlavnej železničnej stanice a zo stanice v Novom Meste. Z iných smerov je to už biednejšie.

Aj preto nedávno starostovia mestských častí Vrakuňa a Ružinov vyzvali kompetentných, aby konečne začali aspoň plánovať výstavbu električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune. Kompetentní sú magistrát, Dopravný podnik mesta Bratislavy, ministerstvo dopravy, ale aj Železnice SR, ktoré by mali dobudovať prestupné vlakové terminály (nazývané tiež TIOPy), v týchto častiach mesta. Na nich by cezpoľní cestujúci len vystúpili z vlaku a presadli na električku. Lenže terminály sú v nedohľadne. Ružinovský a vrakuňsky terminál sú aspoň v pláne, ale až do roku 2025.

Starostovia trefne poznamenali, že ich netrápi to, či električka pôjde popred alebo za novostavbu Slovenského národného divadla (SND), dôležité je pre nich rozhýbať veci a povoľovať projekty, aby sa stavba stihla aspoň do konca ich volebného obdobia. Veď sa treba aspoň niečim pochváliť. Naťahovačky o trase električky pri SND medzi mestom, J&T Real Estate a ministerstvom kultúry sú už smiešne, ale stále trvajú. Električka sa v týchto končinách možno objaví až v roku 2026.

Neistý je aj osud potrebnej železničnej stanice Filiálka pri Trnavskom Mýte. Podľa informácií šéfa developerskej firmy Immocap Petra Lukeša sa uvažuje o troch jej variantoch. Či a kedy bude postavená, však bude záležať najmä na ochote ŽSR spolupracovať s mestom, ministerstvom dopravy, mestskými časťami aj developermi.

SR Bratislava Komenského námestie verejnosť otvorenie BAX
Neprehliadnite

Električky až do Dúbravky do konca roka nebudú, avizuje Vallo

Predlžovanie trate v Petržalke

Dobrá správa je, že električka už premáva do Petržalky a jej trasa sa bude predlžovať až na jej koniec do Janíkovho dvora. Dokončenie sa plánuje na rok 2023, ale už teraz je 1,5- mesačný sklz kvôli neskoršiemu vyhláseniu súťaže. Viac koľají by mohlo v tejto mestskej časti odbremeniť dopravu autobusmi a autami cez dunajské mosty smerom do centra mesta. Modernizovať by sa mali aj električkové radiály na Vajnorskej a Ružinovskej ulici.

Električky by mali patriť k nosnému systému dopravy v Bratislave, ale ak nebudú doplnené vlakmi, neobslúžia všetky časti mesta. Ľudia tak nepresadnú do mestskej hromadnej dopravy (MHD) a mesto sa bude naďalej upchávať autami, nielen cezpoľných, ale aj od domácich. K presadnutiu do MHD je nutná aj zmena myslenia a ochota vzdať sa časti komfortu v podobe vlastného auta. A to je tiež beh na dlhé trate, ešte dlhšie ako tie električkové.