Počet automobilov v Európe na tisíc obyvateľov je na úrovni 610 kusov. Nárast ich počtu v posledných desiatich rokoch bol v priemere na úrovni 2,2 percenta ročne. Je to najmä preto, že takmer každý už auto vlastní a trh je pomerne nasýtený. Dochádza len k obmene vozového parku.
Rast automobilov je silnejší v krajinách, kde sa postupne zvyšuje životná úroveň. Po európskych cestách jazdí 312 miliónov áut. V USA pripadá na tisíc obyvateľov dokonca až 838 motorových vozidiel, po cestách ich tam jazdí 287 miliónov.
Čína eviduje len 196 vozidiel na tisíc obyvateľov, pričom rast v posledných 10 rokoch bol na úrovni 15 percent ročne. To vytvára obrovský priestor na budúci rozmach. Dôvodom je stále silnejúca stredná vrstva.
Celkový počet vozidiel v Číne je na úrovni 340 miliónov kusov. Podľa University of California sa očakáva, že do roku 2022 by sa počet automobilov v Číne mohol zvýšiť na 420 miliónov. Do roku 2030 by mal dosiahnuť až 500 miliónov. To by predstavovalo rast počtu nových vozidiel o 4,4 percent ročne.
Elektrická budúcnosť
Očakáva sa, že medzi rokmi 2019 a 2026 sa globálny trh s elektrickými vozidlami zvýši takmer päťnásobne, aby do roku 2026 dosiahol odhadovaný objem 567 miliárd dolárov. To predstavuje ročný rast na úrovni okolo 15,6 percenta.
Elektrické vozidlá sa v posledných rokoch stali pre spotrebiteľov oveľa atraktívnejšou voľbou vďaka zvýšenému dojazdu, životnosti batérie, efektívnosti a cenovej dostupnosti. Zaujali automobilový trh najmä v štátoch severnej Európy, kde sú vysoké štátne dotácie.
Predpokladá sa, že v Číne sa predaj elektrických vozidiel zdvojnásobí už v roku 2021. Počet vozidiel by mal dosiahnuť približne 3,7 milióna. Napriek tomu je Čína už teraz najväčším používateľom elektrických áut. Po jej cestách ich jazdí viac ako 1,8 milióna.
Elektrické vozidlá sa v Číne považujú za budúcnosť, pričom trh a dopyt budú neustále rásť. Očakáva sa, že do roku 2025 budú predstavovať 25 až 50 percent celého trhu s osobnými vozidlami v krajine.
Investičná príležitosť
Čínske automobilky sa dajú nateraz obchodovať len cez ETF fond umiestnený na burze v Hongkongu. Global X China Electric Vehicle ETF zahŕňa výrobcu elektromobilov BYD a ďalšie spoločnosti, ktoré sa podieľajú na výrobe polovodičov či na celkovej elektrickej infraštruktúre. Nevýhodou tohto fondu je, že nateraz je obchodovateľný iba v hongkongských dolároch.
Druhou alternatívou je ETF fond s názvom DRIV – Global X Autonoums and Electric Vehicles ETF. Obsahuje všetky svetové spoločnosti, ktoré vyrábajú elektrické autá, podieľajú sa na výrobe polovodičov alebo na vývoji autonómnej jazdy. Zahŕňa spoločnosti Tesla, Apple, Google, Nio, či Nvidia. Čínske firmy však v tomto indexe majú len minoritné zastúpenie 8 percent, pretože ich trhová kapitalizácia je oproti americkým konkurentom nateraz nízka.
Treťou alternatívou pre investorov je nakúpiť jednotlivé akcie. Na amerických burzách sú v dolároch dostupné tri čínske automobilky, a to Nio, Xpeng a Li Auto. Hovorí sa o ich svetlej budúcnosti, ktorá však môže byť sprevádzaná aj cenovými bublinami pri ich akciách.
- Dominik Hapl
- Analytik v spoločnosti Across Private Investments. Zaoberá sa portfólio manažmentom, analyzovaním vývoja finančných trhov a obchodovaním na kapitálovom trhu. Pravidelne publikuje komentáre na aktuálne témy.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora