Blockchain by mohol svet umenia postaviť na hlavu, podobne ako sa snaží zásadne zmeniť svet financií.

Kým ešte pred pár rokmi znalci umenia investovali milióny do klasických obrazov v rámoch, sôch či iných umeleckých diel, v súčasnosti sa za milióny predávajú „digitálne diela“ postavené na technológii blockchain.

Ide o technológiu Non fungible tokens, teda nezastupiteľných tokenov, ktoré sú jedinečné a nedajú sa meniť. Môžu ich obsahovať obrázky, videá ale napríklad aj hudba.

To, že nejde o žiadnu maličkosť, dokazujú horibilné sumy, za ktoré sa vydražili niektoré diela. Napríklad digitálna koláž umelca s prezývkou Beeple sa nedávno predala v aukčnom dome Christie´s za rekordných 69,3 milióna USD.

Čokoľvek s tokenom je jedinečné dielo

Tento segment zatiaľ prináša príležitosť na jednoduchý zárobok najmä pre celebrity. Napríklad herec William Shatner, ktorý sa preslávil ako kapitán Kirk z prvej série seriálu Star Trek, predal pamätihodnosti zo svojej kariéry a života v júli 2020 ako virtuálne kartičky prostredníctvom blockchainu Wax.

Paris Hilton zase predala sériu obrázkov vytvorenú v spolupráci s umelkyňou Blake Kathryn a za youtubové video Nyan Cat z roku 2011. Anonymný majiteľ bol ochotný zaplatiť neuveriteľných 580-tisíc USD.

Tento fenomén využil aj zakladateľ Twitteru, ktorý nedávno predal svoj prvý Tweet opatrený NFT za 3 milióny USD. Iným príkladom využitia NFT je hra CryptoKitties, v ktorej hráči zbierajú, chovajú a následne môžu vymieňať či predávať virtuálne mačky.

Je neuveriteľné, že niektoré z nich sa predali za viac ako 100-tisíc USD. V segmente hier založených na technológii blockchain, v ktorých sa tiež predávajú a kupujú rôzne zberateľské kúsky, dominujú projekty ako CryptoPunks a SuperRare.

NFT síce môže zdieľať a kopírovať každý, avšak majiteľ originálu ostáva iba jeden. Tieto vlastnosti robia z NFT diel – čisto z hľadiska definície – originály, ktorých hodnota funguje na rovnakom princípe ako klasické umelecké diela.

Je NFT investíciou alebo špekuláciou?

Tento pomerne mladý trh má logicky množstvo fanúšikov aj odporcov. Odporcovia okrem faktu, že sa v podobe NFT môžu predávať akékoľvek banality bez reálnej hodnoty, kritizujú aj energetickú náročnosť blockchainu, ktorý negatívne prispieva k zhoršovaniu klimatickej krízy.

Faktom ale je, že veľkosť trhu (a s ním aj potenciál budúceho zhodnotenia investície) výrazne rastie. Podľa portálu Nonfungible.com stúpla hodnota NFT trhu v priebehu troch rokov (do konca roka 2020) o 705 percent na 338 miliónov USD. A tento rok sa rast ešte výrazne zrýchlil, keď za prvý kvartál 2021 dosiahli tržby z predaja NFT diel už 2 miliardy USD. Pre porovnanie – v predchádzajúcom kvartáli dosiahla výška transakcií „len“ 93 miliónov USD.

Na výraznom tempe rastu profitujú najmä tí, ktorí včas „naskočili na vlnu“ tohto trendu. Netreba však prestať zdôrazňovať, že NFT diela sú vysoko rizikovou investíciou, ktorú časť odborníkov považuje za čistú špekuláciu.

Nedá mi však nepripustiť možnosť, že môže ísť o novú a prelomovú technológiu. Veď nie tak dávno sa veľa odborníkov finančného trhu stavalo veľmi skepticky k bitcoinu a ďalším kryptomenám založeným na blockchaine. A pritom už dnes sa väčšina centrálnych bánk snaží vytvoriť vlastné centralizované digitálne meny, ktoré kopírujú kľúčové vlastnosti kryptomien.

Nie je vylúčené, že už o pár rokov budú aj NFT dostupné všade a budeme ich pokladať (súbežne s klasickými dielami) za bežné umenie a neoddeliteľnú súčasť nášho sveta. Tento scenár je však zatiaľ hudbou budúcnosti.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora