Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v decembri 2021 medziročný nárast o 1,1 percenta. Kľúčovými hráčmi s podielom tržieb vyšším ako 40 percent sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich decembrové tržby zaznamenali na medziročnej báze pokles o mínus 1,2 percenta. Tržby klesli a to o päť percent aj špecializovaným predajniam s potravinami, nápojmi a tabakom.
Po produktívnom novembri s nárastom tržieb o 14 percent, zaznamenali v decembri pokles tržieb o 6,5 percenta predajcovia zariadení pre IKT. Medziročne menej utŕžili v závere roka aj maloobchodníci s ostatným tovarom pre domácnosť a to o 1,6 percenta. Naopak, nárast tržieb evidovali predajcovia v stánkoch a na trhoch a to o takmer pätinu oproti decembru 2020. Prilepšili si aj obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov (o vyše 7 %), ktorých súčasťou sú aj internetové obchody. Tržby o 3,6 a 3,5 percenta vyššie evidovali maloobchod s pohonným látkami a maloobchod s tovarom pre kultúru a rekreáciu.
Decembrové tržby maloobchodu boli až do 9. decembra negatívne ovplyvnené zatvorenými obchodmi. Aj ich následné otvorenie sprevádzali opatrenie, nakoľko fungovali v režime OP. A to všetko sa udialo v decembri – počas mesiaca najväčších nákupov v súvislosti s vianočnými sviatkami.
Eshopy nestačia
Pochopiteľne, dnes už len sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Akonáhle príde lockdown a ich prevádzky zostanú zatvorené, prepnú pomyselný gombík a predaj sústredia v online prostredí, tovar doručujú poštou či kuriérom alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom ale takýto režim, a obzvlášť pred vianočnými sviatkami, nestačí. Strácajú pritom najmä malé obchodíky, ktoré online infraštruktúru nemajú natoľko vybudovanú ako veľkí hráči. Zjednodušene povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.
Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať tiež k dispozícii ihneď. Pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Niektorí spotrebitelia nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.
ŠÚ SR zverejnením decembrových údajov o tržbách „uzavrel“ zároveň aj rok 2021. Tržby maloobchodu tak boli v roku 2021 medziročne vyššie o 1,4 percenta. Nárast tržieb na medziročnej báze potiahli nahor: maloobchod s pohonnými látkami, maloobchod s ostatným tovarom pre domácnosť, maloobchod s tovarom pre kultúru a rekreáciu a maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov (vrátene e-shopov). Ostatné kategórie maloobchodu (vrátane hypermarketov a supermarketov) zaznamenali vlani medziročný pokles tržieb. Nebyť ale zatvorených obchodov počas lockdownov, boli by čísla určite optimistickejšie. Kvôli pandémii musela byť väčšina kamenných prevádzok zatvorená až tretinu roka.
Štatistický úrad SR zároveň porovnal vlaňajšie tržby maloobchodu s rokom 2019 – teda s obdobím pred pandémiou. Tržby maloobchodu, aj napriek spomínaným lockdownom a opatreniam, boli medziročne vyššie o 0,3 percenta.
V roku 2022 očakávame pokračujúci rast maloobchodných tržieb. Dúfajme, že pandémia a s ňou súvisiace opatrenia už nezabuchnú obchodníkom dvere na ich predajniach.
- Eva Sadovská
Ekonomická analytička nadnárodnej investičnej spoločnosti WOOD & Company. Predtým pôsobila o. i. ako vedúca analytička Poštovej banky. Je absolventkou Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave – odborov matematická pravdepodobnosť a štatistika, finančná a poistná matematika.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora