Jeden z najväčších a najznámejších čínskych výrobcov elektromobilov – firma NIO – si zvolila zaujímavú stratégiu. Namiesto ultrarýchlych nabíjačiek vsádza na vysokorýchlostné výmenné stanice batérií ako riešenie, ako rýchlo „nabiť“ auto a poslať ho na ďalšiu cestu.

V tomto smere už spustila skúšobné projekty. Ďalšou novinkou výrobcu je úspešné uvedenie výrobkov do Nórska, Spojeného kráľovstva a USA. Ide o zásadný prelom, ktorý otvára tejto čínskej automobilke veľké možnosti pre ďalší rozvoj.

Čínska automobilka vsádza na výmenu batérií po ceste

NIO ako jedna z mála značiek vsádza na to, že budúcnosť elektromobility pri jazdách na dlhšie vzdialenosti (čiže mimo miest) spočíva v rýchlej výmene batérií a nie v ultrarýchlych nabíjačkách. Riešenie, ktoré NIO testuje, sa volá Power Swap Station 3.0 a má kapacitu až 21 batérií.

Inak povedané, toto zariadenie dokáže vymeniť batérie elektromobilu za menej ako päť minút. Cieľom týchto testov je ukázať, že uvedená technológia je lepším riešením a má perspektívu vyriešiť výzvy pri jazdách elektromobilmi na dlhé vzdialenosti než ultrarýchle, 150 kW a rýchlejšie, nabíjačky.

Faktom je, že výmena batérií eliminuje zásadný problém zaťaženia elektrických sietí pri nabíjacej špičke. Tiež však platí, že jej jediná šanca na presadenie sa spočíva štandardizovaní batérií. A tento krok zatiaľ na trhu nevidno. Väčšina konkurencie – a typickým príkladom je Tesla – je presvedčená, že výmena batérií stavia pred automobilky množstvo problémov a neveria šanci na plošné rozšírenie tohto riešenia. Tesla sa preto plne sústreďuje na vylepšovanie technológie ultrarýchleho nabíjania tak, aby dokázala nabiť za 15 minút batérie pre dojazd na 350 kilometrov.

Majitelia áut NIO výrazne využívajú výmeny batérií

V každom prípade NIO zo svojej stratégie neustupuje, naopak, do konca tohto roka chce mať globálne v prevádzke 2 300 staníc na výmenu batérií. K 23. marcu ich bolo zatiaľ v prevádzke 1 323 a v tomto roku ich má pribudnúť ešte ďalších 900.

NIO zverejnila aj čísla ohľadom nabíjania: vo februári 2023 „dobili“ vozidlá NIO takmer 60 percent energie cez výmenu batérií voči 23 percentám nabití cez domáce nabíjačky a menej ako 10 percent použilo verejné nabíjačky. NIO má aj sieť 14 000 verejných nabíjačiek v Číne, ale – paradoxne – až 80,5 percenta energie z nich čerpali vlastníci konkurenčných značiek áut vrátane Tesla a BYD.

Akcie sú nízko

Čo aktuálne úspechy a plány robia s cenami akcií tejto značky? Akcie NIO prešli primárnym kótovaním na Newyorskej burze cenných papierov a minulý rok firma navyše požiadala o sekundárne kótovanie v Hongkongu. Cena akcie na americkej burze sa dnes pohybuje tesne pod 10 dolárov.

To je veľmi dostupná cena pre bežných, malých investorov. Dôvodom na potenciálnu kúpu môže byť aj porovnanie s historicky najvyššou cenou (57 dolárov), ktorú firma dosiahla v januári 2021. Firma utrpela odvtedy okrem iného tlakom a nedôverou voči čínskym firmám. Každopádne, čínska firma neustále pracuje na vývoji a snaží sa o nové zlepšenia, čo hovorí aj v prospech ceny akcií. Trhová kapitalizácia spoločnosti NIO predstavuje v súčasnosti 17,3 miliardy dolárov.

Pohyb akcií NIO za posledných päť rokov
Zdroj: Investing
Pohyb akcií NIO za posledných päť rokov

Rast tržieb aj medzinárodná expanzia

Pri otázke na perspektívne investície môže byť indikátorom analytická platforma Investorplace, ktorá nedávno vytypovala 3 akcie z oblasti elektromobility s perspektívou výrazného zhodnotenia. Na zozname figurujú Tesla, Solid Power a práve NIO.

Analytici platformy síce hovoria, že akcie NIO za posledných šesť mesiacov klesli o takmer 60 percent, avšak riziko ďalšieho poklesu je skôr obmedzené a, naopak, je tu nezanedbateľný potenciál zhodnotenia akcií v nasledujúcich 12 mesiacoch na úroveň 20 dolárov za akciu.

Výsledky NIO v roku 2022 sú slušné. Tržby vzrástli o výrazných 37,2 percenta, aj keď marža pri predaji vozidiel klesla o 640 bázických bodov na 13,7 percenta. Všeobecne sa čaká, že dodávky vozidiel a aj marže zostanú v tomto roku nízke.

Na druhej strane, značka NIO mala ku koncu roka 2022 na účtoch hotovosť a ekvivalenty vo výške 6,6 miliardy dolárov, čo poukazuje na solídnu stabilitu a zároveň poskytuje flexibilitu pre medzinárodnú expanziu a vývoj produktov. A NIO v tomto roku skutočne plánuje prísť na trh as päticou nových modelov a výrazne rozšíriť predaj v Európe. Tieto fakty a plány robia z čínskej firmy potenciálne zaujímavý investičný tip.

Peter Svoreň

Riadi medzinárodné operácie brokera APME FX TRADING EUROPE a je zodpovedný za aktivity v strednej Európe. Je členom vrcholového manažmentu spoločnosti APME FX TRADING EUROPE, vedie oddelenie investičného výskumu a je členom výboru pre riadenie rizík.  Má inžiniersky titul z podnikovej ekonomiky a manažmentu. Okrem práce na uvedených projektoch sa zaujíma o nové technológie a najnovšie trendy na finančných trhoch

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora