Čo bude o rok alebo o dva nevie nikto. Existuje však vizionár, ktorý vidí budúcnosť jasnejšie ako ostatní. Práve preto má Elon Musk vo vesmíre viac satelitov ako všetky krajiny a firmy sveta dokopy. Jeho automobilka stále kraľuje hlavným svetovým trhom s elektrovozidlami.
Elon Musk viackrát prízvukoval, že Tesla je predovšetkým AI spoločnosť. Autá sú iba nástrojom využitia umelej inteligencie. To je aj dôvod, prečo zanietení investori oceňujú Teslu na 55-násobok aktuálnych ziskov. Pre porovnanie, Volkswagen je hodnotený len na 3,4-násobok ziskov. Aj keď zisk Volkswagenu v minulom roku dosiahol 22 miliárd eur oproti 16 miliardám Tesly, jeho akcie sú približne 15-násobne lacnejšie.
Budúcnosť áut podľa Elona Muska spočíva v autonómnych vozidlách a robotaxíkoch. Veľký zlom v stratégii Tesly mal prísť 8. augusta, no automobilka odložila ich predstavenie na 10. októbra, čo malo za následok prepad akcií. Trh je napätý a očakáva, s čím Elon Musk príde a či splní veľké očakávania.
Paradoxne, na druhom konci sveta Čína potichu ale isto pokračuje nielen v rýchlom zlepšovaní elektrovozidiel, ale aj v práci na autonómnych vozidlách a robotaxíkoch. Wu-chan, nešťastne preslávený počas pandémie, sa stáva mekkou robotaxíkov.
Po meste jazdí 500 robotaxíkov od internetového giganta Baidu. Vozidlá bez vodiča sa stali atrakciou a pre svoju lacnú cenu si získali obľubu domácich aj hostí. Pohybujú sa väčšinou rýchlosťou síce iba 20 kilometrov za hodinu, no ľuďom príde zábavné sedieť v aute bez vodiča a mať pred sebou obrazovku ako v lietadle.
V Číne momentálne jazdí viac ako štyri milióny zdieľaných vozidiel. Ak by Baidu získalo len 5-percentný podiel, jeho veľkosť by dosiahla päť miliárd dolárov, tvrdí Goldman Sachs. Napriek tomu, že vývoj autonómnych vozidiel v meste je iba v počiatkoch, potenciál je obrovský.
Budúcnosť masovej automobility bude pravdepodobne v autonómnych vozidlách, kde Čína hrá prím. Wu-chan nie je jediné mesto, kde autonómne vozidlá získali možnosť prevádzky; sú aj ďalšie metropoly ako Peking a Šanghaj. Čínske automobilky môžu čoskoro získať globálnu komparatívnu výhodu aj v oblasti autonómneho softvéru.
Preto do Číny utekajú testovať autá všetci, vrátane amerických automobiliek ako Tesla alebo General Motors. V stredu podobnú aktivitu oznámil aj Mercedes, ktorý sa stane prvou medzinárodnou značkou s povolením testovať autonómne vozidlá v Pekingu.
V súčasnosti sú tieto aktivity problematické, keďže autonómne vozidlá sa pohybujú pomaly a spôsobujú zápchy. Čína však zjavne preferuje progres pred komfortom domácich obyvateľov. Táto aktivita však môže priniesť významné riziká pre čínske autá.
Začiatkom júla prišiel Fortune s informáciou, že čínske autonómne autá najazdili na kalifornských cestách viac ako 1,8 milióna míľ. Vybavené kamerami a lidarmi, zozbierali obrovské množstvo údajov o amerických mestách, ľuďoch či budovách, až 4 terabajty dát denne.
Ak sa americké úrady báli vplyvu TikToku, autonómne vozidlá môžu predstavovať omnoho väčšie riziko. Disponujú takmer všetkými údajmi o svojich vlastníkoch, ich pohybe a miestach, kde pôsobia. Potenciálne vedia detegovať tváre, ostatné vozidlá či iné údaje.
Americká vláda preto oznámila plány na obmedzenie čínskeho softvéru v domácich vozidlách. Kým v Číne musia automobilky prejsť testami bezpečnostných rizík, v USA a Európe je v tomto smere divoký Západ. Snaha americkej vlády je dostať situáciu pod kontrolu, kým nie je neskoro. Netýka sa to len autonómnych vozidiel, ale všetkých smart vozidiel, schopných využívať kamery.
Pri politických kontroverziách s Čínou je možné očakávať, že podobné aktivity prídu aj do Európy. Znamená to, že bude existovať politická vôľa radikálne obmedziť čínske technológie. Čím vyspelejšie budú, tým skôr sa bude táto aktivita presadzovať.
Nakoniec sa môže stať, že čínske vozidlá budú v Európe zakázané nie z ekonomických, ale politických dôvodov. Alternatívou je globálny štandard zabezpečujúci bezpečné použitie softvéru v autách, čo však nie je isté.
Z rozvoja čínskej automobility môže paradoxne čerpať európska automobilka ako Mercedes, ktorá v Číne zdokonalí svoju technológiu a stane sa lídrom na európskom trhu. Rizikom môže byť skôr, či a ako rýchlo Brusel umožní testovanie a využitie autonómnych vozidiel aj v Európe.