Profesor histórie Niall Ferguson zo Stanford University vo svojom nedávnom komentári pre Bloomberg pripomína čínsku trilemu. Tak, ako aj v ekonomickej teórii existuje Nemožná trojica, podobne nemožnej trojici čelila aj čínska vláda.

Trilema je založená na troch cieľoch, ktoré by vláda chcela dosiahnuť zároveň: 1) politika nulového covidu; 2) ekonomický rast na úrovni piatich percent; 3) sociálna stabilita. Tieto zámery však nie sú kompatibilné a podariť sa môže dosiahnuť maximálne dva z nich.

Od vzniku pandémie až donedávna bola politika čínskeho vedenia založená na obetovaní druhého cieľa – ekonomického rastu. Ten bol v tomto roku naplánovaný na 5,5 percenta, no nakoniec ekonomika bude mať problém dosiahnuť vôbec úroveň troch percent.

Politika nulového covidu nespôsobila iba prudké spomalenie ekonomiky, ale tiež výrazne narušila sociálnu stabilitu. Nespokojnosť s dlhodobými uzáverami kulminovala na konci novembra masovými protestami v mnohých čínskych mestách. Volanie po páde vlády v krajine, v ktorej sa využíva viac ako 600-miliónov sledovacích kamier, poslalo Si Ťin-pchingovi doteraz bezprecedentný odkaz.

Vláda sa rozhodla svoj prvý cieľ – politiku nulového covidu – eliminovať a 7. decembra ju výrazne obmedzila. Finančné trhy sa nadchli možnosťou, že Čína sa po troch rokoch otvorí a prudko vzrástli. Akosi ale zabudli, že kým sa ekonomika odrazí, prídu ešte väčšie problémy.

Peking – mesto duchov

V polovici decembra sa k čínskym mestám duchov pripojil aj Peking. „Zdá sa, že každý tu má horúčku alebo bolesť hlavy. Peking vyzerá ako mesto duchov," povedal o situácii miestny obyvateľ. Väčšina ľudí je doma, pretože sa bojí covidu alebo ho už má. Podľa vládnych údajov zaznamenali nemocničné zariadenia 22-tisíc návštev, čo je 16-násobne viac ako pred týždňom.

Covid po troch rokoch dorazil konečne už aj do Číny a skutočná epidémia sa práve začína.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa