Popredné globálne módne značky H&M, Nike, Gap a ďalšie aktuálne pocítili na vlastnej koži, aký dopad na ich podnikanie môže mať kritika Číny. Zaujímavé na tom je, že „postih“ v podobe prepadu akcií prišiel až rok po tom, ako tieto firmy vyjadrili nesúhlas s nútenými prácami v čínskej provincii Sin-ťiang.
Pred rokom viacero módnych značiek vyjadrilo svoj nesúhlas s pracovnými podmienkami menšinových Ujgurov, ktorí majú byť nútení drieť v pracovných táboroch a Čína produkty tejto otrockej práce predáva, akoby sa nič nedialo. H&M kvôli podozreniam zastavila dodávky bavlny. Na tieto kroky prekvapujúco Čína nijako nereagovala. Nikto netušil, že negatívna kampaň voči módnym značkám na seba nechá čakať celý rok.
Situácia eskalovala až teraz (v čase zvýšeného tlaku na Čínu napríklad zo strany EÚ kvôli Ujgurom). Ako spúšťač poslúžil podľa serveru BBC príspevok mládežníckej odnože vládnucej čínskej komunistickej strany, ktorý sa objavil na sociálnej sieti Weibe pred týždňom s týmto znením: „Kvôli bojkotu bavlny zo Sin-ťiangu šíriť fámy a pritom chcieť v Číne zarábať? To by sa vám páčilo!“ Na informáciu nadviazala komunistická vláda a známe osobnosti, ktoré demonštratívne ukončili spoluprácu so značkami H&M aj Nike. K bojkotu značiek sa pridali aj tamojší obyvatelia.
Rošáda na burzách: prekvapujúci líder Amsterdam, zahanbený Londýn, sklamaný Frankfurt
Poklesy v jednotkách percent
„Požiar“ na sociálnej sieti Weibo sa ďalej šíril na ďalších signatárov minuloročnej výzvy ako Zara, Gap a Adidas. Peking, samozrejme, obvinenia v súvislosti s nútenými prácami popiera a tvrdí, že Ujguri sú v táboroch dobrovoľne kvôli zvýšeniu pracovnej kvalifikácie a na prevýchovu.
Ekonomický dopad na firmy, zapletené do tejto kauzy, na seba nenechal dlho čakať. Nepomohla ani rýchla reakcia H&M, ktoré vydalo vyhlásenie, že v tomto smere nezastávajú žiadny politický názor. Akcie spoločnosti reagovali na čínsku antikampaň, ktorá sa rozšírila v tamojšej televízií aj na sociálnej sieti prepadom. Za posledné dva týždne ich hodnota poklesla o vyše desať percent.
Akcie firiem môžu utrpieť ďalšie straty
Veľký vplyv na ďalší vývoj hodnoty akcií dotknutých spoločností bude mať najmä to, ako sa im podarí urovnať vzťahy s čínskou vládou a tamojšou verejnosťou. V opačnom prípade by sa pravdepodobne museli popasovať s prepadom predaja svojich výrobkov na čínskom trhu, čo by mohlo mať dopad nielen na hospodárske výsledky firiem, ale aj ďalší vývoj hodnoty ich akcií na burze. Čína je predsa obrovský trh, ktorý pomáhal v predajoch značkám najmä počas posledného roka, kedy museli a stále musia bojovať s reštrikciami a obmedzenou prevádzkou v rôznych štátoch sveta. Napríklad pre H&M predstavuje Čína globálne štvrtý najväčší trh. Je však stále možné, že výzvy na bojkot sa nakoniec ukážu ako prázdne slová, keďže Číňania si dlhodobo cenia kvalitný západný tovar a značky, ktoré sú „in“.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora