Závod Volkswagen v Bratislave je držiteľom svojského svetového rekordu: ide o jedinú automobilovú fabriku na svete, ktorá pod jednou strechou vyrába vozidlá štyroch rôznych značiek. To však zďaleka nie je jediný benefit, ktorý VW Slovakia prináša materskému koncernu. Tým kľúčovým sú bezpochyby jeho hospodárske výsledky a kvalitatívny štandard, ktorý pomáha „nemeckej matke“ pri prechode na elektromobilitu.
Všetky veľké SUV sa robia v Bratislave
Sortiment bratislavského Volkswagenu siaha od veľkých modelov ako Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Q8, Porsche Cayenne a Cayenne Coupé, cez kompaktné SUV ŠKODA KAROQ až po malý Volkswagen up! vo verzii so spaľovacím motorom a aj v plne elektrickom prevedení. Všetky veľké SUV koncernu VW sa robia výhradne v Bratislave, pričom vyše 99 percent produkcie slovenského závodu ide na export, a to v poradí Čína, USA a Nemecko podľa veľkosti tržieb. Ak sa pozrieme na investície do slovenského závodu, sú skutočne vysoké, čo svedčí o tom, že nemecká centrála ho vždy pokladala a naďalej pokladá za veľmi perspektívny. V roku 2022 investície v Bratislave dosiahli 345 miliónov eur a celkovo za vyše tridsať rokov Volkswagen do svojich slovenských aktivít investoval už vyše 5 miliárd eur. Týmto číslom patrí Volkswagen na Slovensku medzi absolútne najväčších investorov.
Slovenský závod s lepšími výsledkami napriek dôsledku vojny na Ukrajine
V minulom roku čelil slovenský závod – podobne ako všetky fabriky v regióne – nedostatku polovodičov. Problém, ktorý vznikol ešte v dôsledku pandémie, sa nepodarilo doriešiť kvôli ďalšej kríze - ozbrojenému konfliktu na Ukrajine. Ruská vojenská invázia spôsobila nielen narušenie dodávateľského reťazca VW a mnohé obmedzenia výroby, ale narušila aj globálne energetické trhy a spôsobila najväčší nárast cien energií za posledné desaťročia.
Napriek tomu dosiahol bratislavský závod VW minulý rok lepšie hospodárske výsledky ako v roku 2021. A to napriek tomu, že medziročne vyrobil celkovo menej áut a okrem toho v roku 2022 ukončil výrobu prevodoviek. Obrat aj zisk VW Slovakia sa mierne zvýšili, a to najmä vďaka ďalšej optimalizácii nákladov, ako aj modelovej štruktúre vozidiel vyrábaných v Bratislave.
Slovenský závod pokračuje v príprave na plánovanú sériovú výrobu modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a podľa dostupných informácií sa drží plánu. Zhrnutí a podčiarknuté, závod v Bratislave má vďaka silnému výrobnému plánu a aj chystanými projektmi do budúcnosti zatiaľ isté pevné miesto v rámci VW. A to vrátane prechodu na elektromobilitu. Dokonca možno povedať, že svojimi výsledkami výrazne pomáha koncernu, aby prechod na masovú výrobu elektromobilov zmenu zvládol.
Volkswagen má ambíciu predbehnúť Teslu
Celosvetová produkcia VW vo fiškálnom roku 2022 vzrástla o 5,2 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 8,72 miliónov vyrobených vozidiel. Produktivita sa medziročne taktiež zvýšila o 1,2 percenta. To sú slušné výsledky, ale vo svetle konkurencie v oblasti elektromobilov sa budú musieť zlepšiť. VW si v tomto smere kladie ambiciózne ciele: v roku 2024 chce v objeme vyrobených batériových elektrických vozidiel (BEV) predbehnúť americkú Teslu. Vychádza z toho, že celosvetový dopyt po BEV sa má do roku 2025 viac ako zdvojnásobiť a VW chce z tohto nárastu pokryť čo najviac.
Volkswagen plánuje počas najbližších piatich rokov investovať 180 miliárd eur do elektromobility vrátane výroby batérií a surovín a zároveň sa snaží znížiť náklady na výrobu batériových áut. T všetko by malo vyústiť do preskočenia Tesly a ďalších konkurentov v podobe vyššieho trhového podielu. To sú silné záväzky a nároky kladené aj na výskum a vývoj.
Vysoké investície sú nutnosť
Načrtnutá stratégia bude vyžadovať od Volkswagenu vysoké investície do elektrických vozidiel a oblastí autonómneho riadenia. Nemá však inú možnosť, pretože bez nich nebude konkurencieschopný.
Volkswagen si je vedomý rizík, ktoré zhrnul v rámci svojho QRP procesu (Quarterly Risk Process). Konkrétne, tie najväčšie sú v dostupnosti polovodičov, ako aj v kybernetickej bezpečnosti a nových regulačných požiadavkách na IT a v oblasti kvality. Je zrejmé, že rastúci dopyt po zdrojoch surovín a možné špekulácie na trhu môžu ovplyvniť dostupnosť a ceny vybraných surovín. Volkswagen hovorí, že monitoruje trendy v oblasti surovín a dopytu, aby dokázal včas identifikovať potenciálne „úzke miesta“ a podniknúť potrebné kroky na ich obídenie.
Volkswagen s pozitívnym výhľadom
Jednou zo zásadných konkurenčných výhod Volkswagenu je pozoruhodná kvalita predpredajných a popredajných služieb. To je niečo, v čom čínske značky aj Tesla jednoznačne zaostávajú. K tejto výhode však nutne potrebuje pridať zásadný pokrok v oblasti elektromobility, a to primárne v efektivite, ak chce udržať ceny na konkurenčnej úrovni s Teslou a čínskymi mamutmi Nio a BYD. Výsledky za roku 2022, ktorý patril k skutočne náročným, však ukazujú, že Volkswagen má potrebné know-how a pustil sa do napĺňania stratégie, vďaka čomu má šancu uspieť v novej globálnej konkurencii v segmente elektrických áut. Aj preto je výhľad nemeckej automobilky pozitívny.
- Adam Austera
Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora