Počas letných mesiacov sa každoročne menia aj nákupné preferencie spotrebiteľov. Platí to aj pri zákazníkoch z Bratislavského kraja, ktorý sa vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov a zároveň najväčšou koncentráciou obchodov a služieb.

Na aké tovary a služby míňajú v lete obyvatelia hlavného mesta SR viac peňazí ako počas iných mesiacov roka? Analýza vychádza z najaktuálnejšieho prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE z júla 2021. 

Apetít po nákupoch je najvyšší od vypuknutia pandémie 

Počas letných mesiacov sa mapa Slovenska „zazelenala“. Vďaka najbezpečnejšej farbe na covidových semaforoch tak spotrebitelia opäť fyzicky navštevujú obľúbené obchody či prevádzky služieb.

V prípade Bratislavčanov dokonca apetít po nákupoch dosiahol v júli 2021 svoj strop, nakoľko bol najvyšší od vypuknutia pandémie. Väčšina bratislavských domácností (až 76 percent) v júli plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 24 percent opýtaných.

Na snímke diváci počas verejnej generálky inscenácie Malér (Die Panne) v divadle Astorka Korzo'90 v Bratislave 14. júna 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Slováci najmenej míňajú na kultúru, ukazuje prieskum

Vyplynulo to z aktuálneho prieskumu „Spotrebiteľská nálada: Vplyv covidu-19“, ktorý sa uskutočnil v júli 2021 na vzorke 300 respondentov z Bratislavského kraja.

Len pre porovnanie, v čase lockdownu znížilo svoje výdavky viac ako 40 percent bratislavských domácností. Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň v júli znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy na neskôr – napríklad o niekoľko týždňov. 

Podiel preferovaných tovarov a služieb
Zdroj: DATAMAR a MNFORCE
Podiel preferovaných tovarov a služieb

Nákupné preferencie zákazníkov, vrátane Bratislavčanov, sú počas prázdnin iné v porovnaní s ostatnými mesiacmi roka. Podľa prieskumu je najčastejšie uvádzaným tovarom, ktorý Bratislavčania preferujú v lete viac ako inokedy, zmrzlina a to s podielom 19 percent.

Nasleduje vyšší záujem o ovocie a zeleninu s podielom 13 percent. Rovnako vysoký podiel (na úrovni 13 percent) bol evidovaný aj v prípade nápojov.

Počas prázdnin ale obyvatelia hlavného mesta a okolia míňajú viac oproti iným mesiacom taktiež na letné oblečenie, dovolenky, kúpaliská, reštaurácie či jedlo ako také. Ich podiely sa pohybujú v rozpätí 5 – 9 percent. 

Pätina Bratislavčanov plánovala toto leto zvýšiť výdavky za tuzemskú dovolenku 

Neodmysliteľnou súčasťou letných mesiacov sú dovolenky - či už na Slovensku alebo v zahraničí. Väčšina bratislavských domácností ich plánovala zrealizovať aj počas aktuálnej letnej sezóny.

Raritou nie je ani viac dovolenkových pobytov. Niektoré domácnosti dokonca neváhali na dovolenky minúť viac finančných prostriedkov ako vlani. Na to, kde a za koľko dovolenkovať počas tejto letnej sezóny vplývajú opatrenia. Tie sú v letných mesiacoch najprísnejšie práve v prípade cezhraničných prechodov. 

Slováci čakajú a chudobnejú. Inflácii na milosť nechávajú miliardy eur
Neprehliadnite

Slováci čakajú a chudobnejú. Inflácii na milosť nechávajú miliardy eur

Podľa prieskumu predstavoval podiel Bratislavčanov, ktorí mali v pláne oproti minulému roku zvýšiť svoje výdavky za tuzemskú dovolenku, 19 percent. Z celkového počtu opýtaných rovnaké výdavky za dovolenku na Slovensku ako vlani plánovalo 27 percent respondentov. 21 percent Bratislavčanov sa rozhodlo náklady na tuzemskú dovolenku znížiť a tretina dovolenkovať na Slovensku v pláne nemala.

Za dovolenku v zahraničí bolo ochotných zaplatiť viac ako vlani 15 percent obyvateľov z Bratislavy a okolia. Rovnaké výdavky ako pred rokom plánovalo mať v súvislosti s dovolenkovaním v zahraničí 19 percent opýtaných, nižšie výdavky pätina respondentov. Zo všetkých opýtaných Bratislavčanov pobyt v zahraničí nemalo v pláne 46 percent.