80 vybraných osobností slovenskej ekonomiky hlasovalo elektronicky medzi stredou 29. 4. 2020 a pondelkom 4. 5. 2020. Pre zaokrúhľovanie na celé čísla sa súčet odpovedí nemusí rovnať 100 percent.

40 % Ponechať by mali iba najschopnejších s preukázateľnými výsledkami

Filip Vítek, director data science, TeamViewer
Ak s každou vládou príde revanšizmus, tak nik kvalitný nebude chcieť pre vládu pracovať.

Marko Šarmír, CEO, Nalgoo
Je potrebné objektívne merať a hodnotiť výsledky každého odborníka alebo štátneho manažéra. Metódy aj možnosti na to existujú otázka je či je volá a chuť.

Stanislav Kucirek, predseda, SPOK
Je prirodzene a legitímne, že si víťazi (volieb) so sebou prinášajú ľudí ktorým dôverujú. Je ale našou národnou tragédiou, keď vždy na jedno funkčné obdobie so sebou prináša nová garnitúra vždy nových ľudí – väčšinou bez kompetencií a schopnosti, častokrát bez skúsenosti

Roland Dvořák, CEO, Fingo.Sk
Je úplne normálne, že nová vláda potrebuje mať na dôležitých postoch ľudí, ktorým plne dôveruje. Ak dosahuje súčasný šéf výsledky a nemá prešľapy, je to strata času, kým sa nový šéf na nové miesto adaptuje. Vláda bude hodnotená za výsledky, je na nej ako a s kým ich dosiahne.

Ivan Paule, partner, TPA Slovakia
Ľudí bez káuz a s dobrými výsledkami, ktorí profesionalitu kládli nad politické tričko, by som nechal na svojom mieste. Výmena takýchto vyvoláva totiž zbytočné otázniky smerom k protikorupčným bojovníkom, ak takto konajú.

Tomáš Rybár, partner, Čechová & Partners
Netreba si zamieňať príčinu a dôsledok. Pokiaľ budú štátni manažéri politickými nominantmi bez preukázaných manažérskych výsledkov, "plošné výmeny" (ktoré v skutočnosti ani nevidím, ani tam kde by sa žiadali) sú úplne legitímne. Zaveďme kultúru menovania špičkových a primerane ohodnotených manažérov, a potom bude dôvod kričať pri najbližších plošných výmenách.

Ján Palenčár, prezident, Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska
Odpolitizovanie obsadzovania vedúcich pozícií v štátnych podnikoch je prvý krok ako presvedčiť verejnosť, že tieto podniky nebudú naďalej fungovať ako bankomaty vládnych strán.

Miroslav Očenáš, CEO, Kvety.sk s. r. o.
Politické nominácie nie sú zárukou odbornosti, žiaľ.

Peter Stadler, CEO, Wealth Effect Management
Pri danej veci by sa mala vždy oddeľovať politika a odvedená práca, ktorú daní ľudia odvádzajú. Pokiaľ sú ľudia nestranní a vykonávajú svoju profesiu odborne a kvalitne, treba ich na daných pozíciach nechať.

Martin Krekáč, chairman, Jenewein Group
Príprava a realizácia výberových konaní či budovanie a rozvíjanie líderských tímov musia byť v subjektoch verejného sektora, ak majú fungovať profesionálne, postavené na strategickom personálnom prístupe, nie len na politických alebo záujmových nomináciách. V takom prípade nebudú dôvodom na prípadnú výmenu ich šéfov výsledky volieb, ale výsledky daných organizácií.

Milan Mandák, konateľ, MASAM, s.r.o.
Snáď nikto nepochybuje, že mnohé z politických nominácii sú, mierne povedané, pochybné. Problémom však je, že často končia aj profíci len preto, že boli vymenovaní v nesprávnom čase, alebo preto, že niekto túži po trafike.

Ľudovít Černák, predseda predstavenstva, Sitno Holding a.s.
Som veľkým zástancom odpolitizovania štátnej správy a štátnych podnikov ale na druhej strane minister nemôže spolupracovať s ľuďmi, ktorí boli politicky dosadení a nemajú výsledky. Takže treba objektívne stanoviť kritériá a ak ich manažér plní , mal by byť "nedotknuteľný" aj keď má  pán minister voči nemu nejaké politické alebo osobné výhrady.

Peter Markovič, dekan fakultyp, FPM EU v Bratislave
Systém obsadzovania pracovných pozícií v štátnych podnikoch by mal byť napojený na výsledky práce a nie na politickú orientáciu. Žiaľ, toto sa bude dať uplatniť až v momente, keď sa zastavia účelové politické nominácie. A to ešte chvíľu potrvá.

Bohuslav Benedek, predseda predstavenstva, Partnersgroup.sk
Štátne firmy a úrady musia riadiť profesionálne zdatní odborníci, ktorí zabezpečia kontinuitu efektívneho riadenia aj pri zmene vlády, pretože sú významnou súčasťou ekonomiky a riadenia hospodárstva na celonárodnej úrovni. Politické nominácie spôsobujú chaos, neprehľadné riadenie spočívajúce v obviňovaní, vyhovárali a sťažovaní, kde sa stráca riešenie rozhodujúcej problematiky na úkor celého štátu s negatívnym dopadom na medzinárodnej úrovni, predovšetkým integrácie v rámci Európskej  únie.  Bránia  prechodu od zaostalej montážnej základne k rozvoju perspektívnych oblastí IT technológie, robotizácie, automatizácie a dalších oblastí budúcnosti.

Štefan Kassay, predseda Dozornej rady, I.D.C.Holding, a.s.
Tí, čo vedia, majú schopnosti a sú perspektívni, mali by na svojej pozícii zotrvať.

Vladimír Dvorový, CEO, Svet zdravia & ProCare
V ideálnom prípade by pre malú krajinu akou je Slovensko mal pracovať stabilný tím motivovaných a schopných štátnych úradníkov, ktorí budú odborne a dobre zastupovať záujmy občanov. Štátny úradník, najmä na vysokom poste, by mal požívať úctu a vážnosť a samozrejme sa tomu adekvátne správať, mal by byť odbornou a tiež morálnou autoritou. Ustavičné výmeny nominantov, ktorí už po svojom nástupe začínajú "strihať meter" túto požiadavku na ideál nikdy nenaplnia. Výsledkom sú úradníci bez stratégie, výhľadu a ideálov. Každá vláda svojimi nominantmi garantuje, že to sú už konečne tí správni. Ukáže čas.

Stanislav Hreha, prezident asociácie, Asociácia vodárenských spoločností na Slovensku
Viem že každá vláda mení ľudí vo vyšších pozíciách, len sa pýtam koľko máme strán tak či máme aj toľko odborníkov. Myslím, že rozumný šéf si najprv pozrie výsledky svojho podriadeného a potom mu zverí nejakú úlohu a zistí ako sa s ňou vysporiada a na základe toho sa rozhodne či je schopný zastávať takúto funkciu alebo nie. Bolo by super keby v takýchto funkciách boli odborníci a samozrejme nehľadali čo všetko urobil zle ten predchádzajúci, ale pozerali sa dopredu a ukázali čo je v nich.

Miloš Vašek, generálny riaditeľ, DEXIS SLOVAKIA s.r.o.
Výmene by mal podliehať iba ten kto nedosahuje výsledky...

Tomáš Kalivoda, člen predstavenstva, Union poisťovňa a.s. a Union zdravotná poisťovňa a.s.
Vysoká miera odvolávania je dôsledkom prevahy politických nominantov v riadiacich pozíciách štátnych firiem nad apolitickými odborníkmi. Výhra politickej "poslušnosti" nad odbornosťou a vysokým morálnym kreditom (česť výnimkám). Ak sa to podarí zmeniť, bude mať u mňa súčasná vláda veľké plusové body.

Peter Dostál, CEO, Aliter Technologies, a.s.
Za každého hovoria výsledky. Ak ich dokážeme merať, vieme sa rozhodnúť pre dobrého manažéra.

Jozef Hajko, analytik, Majordomus, s.r.o.

Alan Sitár, Managing Director, Capital Partners Consulting, a.s.

Peter Pažitný, Partner, Pažitný & Kandilaki

Juraj Gabrhel, CEO, & Co-Founder, e-learnmedia, s.r.o.

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ,  HOLLEN s.r.o.

Stefan Macsadi, predseda predstavenstva, Coop Jednota Nové Zámky,

Pavel Šimon, konateľ, Pavel ŠIMON ,s.r.o.

Lydia Eckhardt, podnikateľ, Lydia Eckhardt  fashion s.r.o.

Dano Gašpar, Managing Partner, Crowdberry

Milan Pašmík, predseda predstavenstva, McCarter a.s.

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC, a.s.

Braňo Polák, CEO, Starmedia Co.

28 % Odvolať by mali len tých, ktorých sprevádzali kauzy a poškodzovali štátny majetok

Juraj Heger, Vydavateľ, Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o.
Hlboko v srdci chovám nádej, že jedného dňa aj Slovensko bude krajinou, kde sa ľudia, ktorí sa podpisom svojej pracovnej zmluvy zaviazali niečo robiť, budú podľa toho správať. V takej situácii by nemalo dávať zmysel každé 4 roky (alebo menej) odvolávať riaditeľa každého úradu, hvezdárne, lampárne alebo trafiky.

Martin Kostič, CEO, EMARK & INPHINITY
Najvyšší čas využiť energiu "zmeny" a oddeliť odbornú manažérsku úroveň od politickej. Bude však potrebné prejsť od plošného politicky ladeného odvolávania k hodnoteniu postavenému na kritériách, ktoré budú posudzované individuálne.

Elena Kráľovenská, Managing owner, Keis Media Bratislava
Výmena ľudí na týchto postoch by mala byť realizovaná s rozvahou a profesionálne. Bez politikárčenia.

Martin Sukupčák, spolumajiteľ spoločnosti, BCI S&T
Žiaľ asi väčšina manažérov štátnych spoločností boli viac alebo menej spolupáchateľmi ich tunelovania a preto ich výmena cez výberové konania je nevyhnutná

Pavol Múdry, dlhoročný člen International Press Institute
Žiaľ, plošné výmeny, a to nielen vrcholových manažérov ale aj ľudí na druho- a treťotriednych úrovniach, robila zatiaľ každá vláda od roku 1990. Treba skutočne rozlišovať medzi tými čo pochybili a takými čo preukázali kvalitu a odbornosť, bez ohľadu na stranícke tričko. Takýmito plošnými výmenami prichádzame často aj o kvalitných ľudí.

Ľuboš Vančo, partner, KPMG Slovensko

Anna Huščavová, manažér, Hanalex

Katarína Čechová, riadiaci partner, Čechová&Partners

Richard Rybníček, primátor mesta Trenčín, Mesto Trenčín

Peter Krúpa, CEO, Hubert J.E., s.r.o.

Mira Schrimpelová Bianchi, CEO, KLI, Dr. Josef Raabe Slovensko

Martin Terkovič, CEO, ICZ Slovakia

Ivan Štefanec, MEP, EP

Juraj Suchánek, výkonný riaditeľ, Inštitút urbánneho rozvoja

Peter Augustinič, partner, QBSW.com

Anton Šnegoň, riaditeľ, BATTAL, spol. s r.o.

Stefan Vadocz, partner, Neopublic

Miron Zelina, člen predstavenstva, Privatbanka, a.s.

24 % Súhlasím s ich výmenou, ale s následným vypísaním výberového konania

Peter Lang, konateľ Caarnie, s.r.o.
Ešte stále nie sme práve rozvinutou demokraciou..... Na miesta sa celé roky dosadzovali len verní a schopní - všetkého. Česť výnimkám... Bol by čas to zmeniť, len neviem, či to bude už za tejto vlády a aspoň vo väčšine rezortov...

Andrej Zaťko, generálny riaditeľ Poštovej banky, Poštová banka
Nutkanie štátu zasahovať do operatívneho riadenia podnikov je celosvetový fenomén. Niektoré krajiny sa s tým vysporiadavajú lepšie iné, ako napr. my, horšie. Nejde ani tak o výmenu po každých voľbách, ktorá sa môže javiť ako pochopiteľná. Ide o to, že štát by mal šéfov firiem vyberať vo (verejných) výberových konaniach, mal by im dať absolútnu voľnosť v riadení a riadiť ich štandardne cez dozorné rady. Prečo toto funguje vo všetkých súkromných spoločnostiach na svete iba v štátnych nie? Prečo nás politici presviedčajú, že musia šéfov firiem vyberať inak? Druhá, súvisiaca téma je motivačný systém, primerané, adekvátne manažérske ohodnotenie, ktoré priláka TOP úspešných manažérov a model ako majú zo zákona banky - povinný rozklad odmeny za splnené ciele na X rokov, ktorý zabezpečí dlhodobosť rozhodnutí a výkonu spoločnosti.

Ondrej Smolár, výkonný riaditeľ, Soitron
Obávam sa, že táto dilema je už z kategórie "chicken or egg". Premisa je jednoduchá - odvolať neschopných a vytvoriť mechanizmus, ktorý zabráni politizácií takýchto pozícií. Ako to dosiahnuť a hlavne udržať dlhšie ako jedno volebné obdobie - úprimne neviem. Ale je to potrebné vymyslieť a dobre zrealizovať!

Dušan Eľko, Managing Partner, SAM Headhunting Intl.
Príležitosť, resp. systém robí zlodeja. Bolo by krásne mať vládu odborníkov. Len či ich dokážu presvedčiť, aby šli zastávať dôležité posty.  Doterajšia reputácia vládnych činiteľov ich tažko presvedčí.

Pavel Nechala, partner, Nechala & Co.
Štátna podniky sú dlhodobo zle riadené a nemalý podiela na tom majú práve neodborné nominácie s naopak silným politickým kritím. Skutočné výberové konania sú zatiaľ iba výnimkou v systéme "našich" ľudí. Ak nie sú výberové konania riadne, potom je politická nominácia poctivejšia ako fingovanie transparentného výberu.

Boris Lorenc, predseda predstavenstva, Camase a.s.
Výmeny pôsobia skôr negatívne. Odvolávanie šéfov štátnych firiem a úradov spôsobuje diskvalifikáciu odborníkov, pretože nominovaný spravidla môžu byť iba raz a iba jednou stranou. Mladší špičkový odborník si dobre rozmyslí , či príjme ponuku na maximálne 4 roky svojej kariéry za cenu, že si navždy politicky zafarbí svoj životopis.

Marek Juhas, Managing Director, STILL

Rudo Lukačka, konateľ, RELAS s r.o.

Roman Malček, majitelľspolocnosti, Redox

Miro Murgaš, CEO, CORE4 Advertising

Andrej Révay, Prezident SAF, Slovenská asociácia finančníkov

Martin Heržo, Obchodný riaditeľ JOJ Group, JOJ GROUP

Andreas Kreutz, CEO TAILOR MADE,  TAILOR MADE

Klaudia Bednárová, CEO The Bridge,  The Bridge - English Language Centre

Peter Špoták, predseda predstavenstva,  Maesta a.s.

Marcela Tokošová, riaditeľka,  Kovotvar v.d.

Peter Gažík,  CEO,  O2 Slovakia

Michal Rybárik,  predseda,  Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu

5 % Súhlasím s ich výmenou a dosadením ľudí, ktorým ministri dôverujú

Vladimír Kupčo, CEO, VNET a.s.
Deleguje sa právomoc, ale nie zodpovednosť. Preto musí mať vládny nominant v štátnej firme dôveru ministra, ktorý za neho nesie naďalej politickú zodpovednosť.

Marek Polic, Garant ekonomických programov, KROS a.s.
Myslím si, že vo všeobecnosti je to správny postup. Je jedno či sa jedná o štátny sektor alebo podnikateľský. Ak má minister prevziať zodpovednosť, tak má plné právo si dosadiť ľudí, ktorým dôveruje. Samozrejme nestačí len dôverovať, ale konkrétni nominovaní by mali mať dostatočné kompetencie, skúsenosti a výsledky za sebou.

Michal Obeda, konateľ, Spotreba.sk s.r.o.

Gabriela Homolová, konateľ, Homola spol. s r.o.

4 % Na to nemám jednoznačný názor

Martin Mittner, CEO, Nestlé Slovensko s.r.o.
Menovanie  a odvolávanie  šéfov štátnych podnikov výlučne na základe politických preferencií nepovažujem za múdre.  Tak ako  v súkromnom sektore, vrcholoví manažéri by sa mali  vyberať  transparentným a dôveryhodným procesom s jasným definovaním zodpovednosti za výsledky spoločnosti a odvolávať len v prípade, ak požadované výsledky nedoručujú.

Peter Halasz, CEO, Jaga
Je choré , aby sa každé štyri roky ( alebo aj častejšie ) menili rádovo tisíce až desaťtisíce  ľudí na zodpovedných miestach . Paralyzuje to úrady , i firmy. Demotivuje zamestnancov , ktorí nerotujú , lebo nie sú dostatočne vysoko. Keď je niekto krivý, alebo neschopný nech ide. Ak by aj naďalej malo byť súčasťou "kultúry",  že sa urobí kompletná obmena, potom to nie je správne vnímanie sveta .

Milan Hrbek, advokát, ČERNEJOVÁ&HRBEK
Chorobou demokracie otrokárskeho typu je práve výmena všetkých dobre platených funkcií rodinnými príslušníkmi, kamarátmi, spolustranníkmi a ešte neviem akými kamarátmi kamarátov... Tým pádom sa začína vždy od znova.  Nijako nepomohol ani zákon o štátnej službe a nepomôžu ani najlepšie výberové konania... Malo by byť zakotvené do Ústavy po akú úroveň štátnej byrokracie môže nová vláda a parlament vymieňať ľudí "len tak". Rovnaký názor som do Trendu písal už asi pred viac ako 20 rokmi. Vysvetlí konečne niekto našim patricijom, že vo voľbách nezískavajú väčšinový podiel v s.r.o.?