Čo týždeň, to horšie ekonomické dáta. Nielen z pohľadu makroekonómie, ale aj z pohľadu firemných výsledkov, ktoré ukazujú na čoraz väčšie spomaľovanie ekonomiky.
Globálny obchod sa prepadá
AP Møller-Maersk, druhá najväčšia námorná prepravná spoločnosť sveta, pri príležitosti zverejnenia kvartálnych hospodárskych výsledkov prezentovala pomerne pesimistický pohľad na budúcnosť.
Dánska prepravná a logistická skupina v piatok uviedla, že globálny dopyt po kontajneroch v tomto roku poklesne o viac ako jedno percento, potenciálne až o štyri percentá. Týmto odhadom navýšila tempo očakávaného poklesu oproti predchádzajúcemu odhadu.
„Sme uprostred najväčšej korekcie po covidovom boome v rokoch 2021 a 2022,“ povedal nový CEO Vincent Clerc. „Vždy je ťažké zvládnuť takú radikálnu zmenu dopytu.“
Ide o spotrebiteľský dopyt, ktorý sa prepadá na celom svete, od Číny po Spojené štáty. Firmy naň reagujú snahou zbaviť sa svojich zásob vybudovaných počas covidu a znižovaním nových objednávok.
Maersk sa svojimi obavami pridal k DHL, ktorá v prvom polroku zaznamenala 16-percentný pokles objemu leteckej prepravy a 7-percentný pokles objemu lodnej prepravy. Najväčší prepad nastal na dvoch najdôležitejších trasách, spájajúcich Čínu s USA a Európou.
Technologickí giganti šetria
Napriek tomu, že akcie najväčších technologických spoločností zaznamenali v poslednom polroku rast o desiatky percent, ani vyššia kapitalizácia ich neprimäla míňať viac na reklamu.
Najväčšia reklamná spoločnosť sveta WPP, počas týždňa oznámila, že americké technologické firmy v druhom kvartáli prekvapujúco znížili výdavky do reklamy.
Podobné tendencie zverejnil aj týždeň predtým jej konkurent, Interpublic. Ešte počas prvého kvartálu spoločnosť očakávala, že spomaľujúca ekonomika nenaruší plány najväčších spoločností, no o pol roka neskôr sa ukázal opak.
Marketingové výdavky sú prvé, ktoré firmy osekávajú v prípade obáv o budúce príjmy.
Dôvod sa ukázal na konci týždňa, keď výsledky za druhý kvartál oznámil Apple. Potvrdili sa obavy, že smeruje k štvrtému kvartálnemu poklesu tržieb po sebe, čo sa nestalo už dve dekády.
You will find more infographics at StatistaZa príčinu spoločnosť označila pokles dopytu po teflónoch, počítačoch a tabletoch. Vedenie Apple priznalo, že trh so smartfónmi prechádza spomalením, najmä v USA. Je to v rozpore so slovami o „silnej ekonomike“ prezentovanej centrálnymi bankármi.
Ak sa situácia nezmení, Apple bude čoraz viac tlačiť do znižovania nákladov, nielen reklamných. Spoločnosť v druhom kvartáli znížila nábor vo viacerých oblastiach. „Sme veľmi spokojní s našou schopnosťou spomaliť časť rastu nákladov,“ povedal CFO Luca Maestri.
Napriek tomu sa akcie Apple prepadli najviac za posledné mesiace a spoločnosť poklesla pod kapitalizáciu tri bilióny dolárov, ktorú prednedávnom získala ako prvá na svete.
Fiškálny úpadok Ameriky sa nedá zastaviť. Čoskoro ju bude nasledovať zvyšok sveta
Trh práce sa zhoršuje
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?