Štruktúra biznisu Apple sa očividne mení a s ňou prichádza otázka, do akej miery je udržateľná vysoká výsledková latka, ktorú značka v minulých rokoch nastavila. Investori sa každopádne snažia zistiť, čo bude novým hnacím motorom.
Tržby spoločnosti v poslednom roku klesli, aj keď biznis okolo iPhone stále prekvitá. Problémom pre telefónnu divíziu firmy je skutočnosť, že ľudia si svoje telefóny nechávajú dlhšie. To by sa však mohlo zmeniť s novým iPhonom s podporou 5G siete. Navyše, biznis Apple ovplyvnili v poslednom čase dva nové segmenty – služby a tzv. wearables (čiže nositeľná elektronika). V štvrtom kvartáli minulého roka napríklad narástli výnosy zo služieb o celú štvrtinu na 15,8 miliardy dolárov. Reč je o službách ako App Store, AppleCare, iCloud, Apple Pay, Apple Music, Apple TV +, Apple Arcade a ďalších. V rovnakom období však predaj nositeľnej elektroniky a domácich doplnkov narástol o 30 percent na takmer 13 miliárd dolárov.
Rozvoj nových segmentov však nejde úplne bez problémov. V Európe a USA napríklad značka čelí konaniam pred protimonopolnými úradmi kvôli tomu, že firmy za aplikácie v App Store musia platiť vysoký 30-percentný poplatok za sprostredkovanie. Apple na tieto konania reagoval 18. novembra 2020 znížením poplatkov pre malých vývojárov na 15 percent. Týmto krokom sa snažila upokojiť regulátorov a ukázať dobrú vôľu. Faktom však je, že od tohto kroku akcie firmy klesajú.
Nárast elektromobility vytvára úplne nový investičný trh s lítiom
Čo začalo ako vývoj elektromobilu pokračuje v segmente batérií
Na trhu sa už objavilo viacero správ, že Apple sa chce silnejšie zapojiť do elektromobility a dokonca že chce vyrábať vlastný elektromobil. Tieto špekulácie zosilneli v januári, keď Hyundai oznámil, že s Apple rokuje o možnom partnerstve.
Faktom je, že od roku 2014 sa Apple v rámci projektu Titan reálne snaží o vývoj vlastného elektromobilu. Avšak po vytvorení prvotného návrhu auta Apple zmenil plány a zameral sa už len na vývoj vhodného softvéru pre elektromobily. Treba povedať, že trh je presýtený konkurentmi, ktorí intenzívne pracujú na vývoji elektromobilu pre masový trh. Napríklad projekt Waymo spoločnosti Alphabet a jeho Robo-taxi. To sťažuje potenciálny úspech Apple, ktorý nechce byť len jedným z mnohých, ale potrebuje prevratné riešenie v snahe získať líderskú pozíciu. Preto je aktuálne hlavným cieľom Apple vytvoriť nový dizajn batérie, ktorá by dramaticky znížila cenu batérií a zvýšila by možný dojazd vozidiel.
Apple je pod drobnohľadom zo strany investorov a je len logické, že odmieta komentovať akékoľvek svoje plány v tejto oblasti. Ming-Chi Kuo, analytik spoločnosti Apple z KGI Securities v Taiwane, napriek tomu uviedol, že Apple by stále mohol pracovať na elektromobile pod vlastnou značkou, ktorý by bol postavený na podvozku platformy BEV (E-GMP Electric Vehicle) spoločnosti Hyundai. Zároveň hovorí, že Apple by mohol do budúcnosti v tejto oblasti spolupracovať s General Motors a európskou skupinou PSA.
Skokanom úvodu roka medzi kovmi je irídium. Jeho cena narástla o 160 % aj vďaka vodíku
Hardvérové míľniky a možná softvérová budúcnosť
Skúsme sa na chvíľu vrátiť k tomu, čo robí značku Apple špeciálnou. Míľniky a prístup spoločnosti, ktoré rozhodli o tom, že v súčasnosti patrí medzi najhodnotnejšie firmy sveta, naznačujú aj možný vývoj do budúcnosti. Apple vyvíja, vyrába a predáva smartfóny, osobné počítače, tablety, nositeľnú elektroniku a doplnky. Do portfólia značky Apple patrí rad smartfónov iPhone, osobných počítačov Mac, tabletov iPad, nositeľná elektronika a domáce doplnky, medzi ktoré patria napríklad AirPods.
Stále väčšiu rolu však zohrávajú služby ako Apple TV a servisná podpora AppleCare. Apple sa snaží ponúkať majiteľom svojich produktov komplexný obsah od hudby, video hier, aplikácií až po spravodajstvo a magazíny Apple News + či Apple TV +. V portfóliu nechýba ani kreditná karta Apple Card alebo bezkontaktný platobný servis Apple Pay.
Spoločnosť Apple sa opakovane stala príkladom splneného amerického sna. Začalo to počítačovou revolúciou v 70. rokoch 20. storočia, kedy Apple vytvoril svoj Apple II. V 80. rokoch potom spoločnosť prišla s novou verziou počítača – Macintosh. Keď sa v roku 1977 vrátil Steve Jobs, spoločnosť odštartovala celý rad inovácií, medzi ktoré patril iMac, iPod, iTunes, iPhone, iPad a App Store. Hnacím motorom tretej vlny bol bezpochyby iPhone od roku 2007. Dnes sa však zdá, že potenciál tejto tretej vlny sa pomaly vyčerpáva, preto sa Apple opäť snaží rozšíriť portfólio. Ak sa firme nepodarí prísť s ďalším prevratným míľnikom, je možné, že na úkor hardvérovej oblasti budú stále väčšiu rolu hrať služby. Tu je však nielen vysoká konkurencia, ale najmä stále silnejšie zásahy regulátorov.
- Jozo Perić
Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora