Vydavatelia online hier sa stali jednými z víťazov pandémie covid-19. Podobne ako pri streamovacích službách či platformách na videohovory, aj záujem o hry rapídne narástol, keďže ľudia trávili čas doma. Medzi herných „skokanov roka“ patril aj Roblox, označovaný za jednu z najlepších online hier. Doba sa však zmenila a opadnutím pandemických opatrení trávia ľudia doma opäť menej času. A podobne, ako sa pri streamovacích platformách aktuálne prejavil pokles záujmu (prípad Netflix), aj táto hra už neťahá pozornosť ako pred dvoma rokmi. To sa výrazne prejavilo na páde akcií vydavateľa, ktoré 10. mája dosiahli historické minimum.
Nielen hra, ale celý vývojársky ekosystém
Čo je Roblox? Ide o multiplayerovú online hru, ktorá umožňuje vytváranie vlastných hier s otvoreným svetom a ich zdieľanie s ďalšími hráčmi. Inak povedané: je to akýsi virtuálny vesmír, ktorý umožňuje vytvárať a zdieľať zážitky s ostatnými prostredníctvom 3D.
Autorom hry je firma Roblox Corporation, americký herný vývojár so sídlom v kalifornskom San Mateo. Vznikla v roku 2004 a jej zakladateľmi sú David Baszucki a Erik Casselo. Posledne menovaný je aj autorom nápadu a vývojárom hry Roblox, ktorá uzrela svetlo sveta v roku 2006.
Oproti iným hrám mal Roblox ambíciu vytvoriť celý ekosystém. Pri inštalácii hry si užívateľ automaticky stiahne aj Roblox štúdio, v ktorom sa dajú tvoriť vlastné hry a dokonca aj zarábať peniaze v hernej mene Robux s ich následným prevodom do reálnej hotovosti. V zásade Roblox dal vzniknúť novej komunite vývojárov. Čísla vyzerajú presvedčivo: milióny aktívnych používateľov strávia mesačne viac ako 1 miliardu hodín hraním online hier ako Jailbreak alebo MeepCity na Robloxe. Títo kreatívci podľa zverejnených informácií zarobili v roku 2019 približne 100 miliónov dolárov, čo prestavovalo nárast zo 70 miliónov v roku 2018.
Napriek slušnému rast výrazný prepad ceny akcií
Roblox Corporation vstúpila na burze NYSE 10. marca 2021. Vstup to bol úspešný (cena v úvodný obchodný deň dosiahla takmer 65 dolárov) a akcie firmy ďalej rástli. Na najvyššiu hodnotu kúsok pod 130 dolárov
sa dostali v novembri 2021. Avšak k 10. máju 2022 sa ich hodnota prepadla k úrovni 23 dolárov za akciu. Inak povedané, za posledný rok ide o zásadný prepad hodnoty o 70 percent.
Vôbec najnižšiu hodnotu mali akcie firmy po oznámení hospodárskych výsledkov za 1. štvrťrok 2022: vtedy cena klesla až k hranici 21 dolárov
za akciu, čo bolo menej ako počas úpisu spoločnosti na trh. Roblox zverejnil výsledky po skončení utorkového obchodného dňa 10.5. a zaknihoval si stratu 27 centov na akciu. Analytici oslovení spoločnosťou FactSet pritom očakávali stratu „len“ 22 centov na akciu.
Firma vo výsledkoch hovorí, že počet rezervácií medziročne klesol o 3 percentá. To je mierne zlepšenie oproti aprílu, kedy to bolo medziročne menej o 8 až 10 percent. Napriek tomu mala herná platforma za toto obdobie v priemere 54,1 milióna denných aktívnych používateľov, čo je o výrazných 28 percent viac ako v úvodnom kvartáli 2021. Takisto užívatelia trávia na platforme viac času, konkrétne 11,8 miliardy hodín, čo je nárast o 22 percent.
Roblox Corporation sa dnes deje to čo celému technologickému segmentu: pri extra vysokých valuáciách je senzitivita na výsledky extrémna. A aj keď firmy dosahujú slušné nárasty, očakávania sú nastavené vyššie, čo vedie k výpredajom a poklesu cien akcií.
Metaverse ako príležitosť
Firma Sensor Tower, ktorá je uznávanou autoritou pri meraní a hodnotení trhu digitálnych a mobilných aplikácií, označila hru Roblox za najlepšiu mobilnú hru roku 2020 v USA z pohľadu príjmov. Prekonala konkurenčnú Candy Crush, ktorá sa držala na vrchole počas predchádzajúcich troch sezón. A aj keď je hra v počte a aktivite užívateľov naďalej úspešná, dnes dopláca na negatívny pohyb celého technologického segmentu. Bude zaujímavé sledovať, ako sa Robloxu bude dariť v najbližšom období. Potenciál rozhodne má, keďže je postavená na Metaverse, čo je trend, ktorým sa zaoberá stále viac technologických firiem.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora