Pandémia koronavírusu urýchlila premenu segmentu maloobchodu a prispela k zmene nákupného správania zákazníkov, ktorí sa presunuli do online priestoru. Experti na retail odhadovali, že najbližšie roky prinesú digitálnu transformáciu a nový prístup k navrhovaniu predajní.
Nový nákupný košík od Amazonu by v prípade prepuknutia druhej vlny pandémie mohol znížiť počet ľudí v radoch a zároveň zlepšiť komfort nákupu. Plne digitalizovaný košík dokáže rozpoznať a nablokovať vložený tovar. Navyše, zákazníkovi sa po ukončení nákupu strhne suma položiek priamo z účtu.
Akcie Amazonu majú potenciál rásť
Akcie Amazonu po predstavení tejto inovácie výrazne nerástli. Práve naopak. Kým deň pred oznámením stúpli akcie v dôsledku pozitívneho sentimentu na trhu o 3 percentá a obchodovali sa najvyššej úrovni v priebehu 7 dní, v deň predstavenia technologickej novinky zaznamenali v dôsledku prevládajúceho negatívneho sentimentu na trhu prepad.
Už 23. júla však Amazon oznamuje hospodárske výsledky za 2. kvartál 2020 a očakávania sú pozitívne. Predpoklady počítajú s tým, že Amazon ohlási zisk, nakoľko zaznamenal rast reklamy, predplatného aj eCom, ktoré rástlo na úrovni 29 percent (v rovnakom období v roku 2019 si pripísalo 17 percent).
Zlato ukazuje svoju silu. Prekoná do konca roka hranicu 2 000 dolárov za uncu?
Prepad akcií Amazonu v posledných dňoch môžeme považovať za miernu korekciu. Z ročného pohľadu sa totiž stále nachádzajú na jednej z najvyšších hodnôt a za spomínané obdobie si pripísali celkovo 52 percent. Počas piatkového obchodného dňa sa pohybovali okolo hodnoty 3 000 dolárov za akciu.
Z dôvodu zvýšeného záujmu zákazníkov o služby spoločnosti v dôsledku pandémie a postupný prechod na e-commerce majú akcie Amazonu potenciál na ďalší rast aj v najbližšom období.
Technológie v retaili napredujú nielen vďaka Amazonu
Amazon ešte v roku 2018 predstavil koncept Amazon Go. Obchod bol vybavený kamerami a senzormi a platby mal, rovnako ako nový Dash Cart, strhnúť priamo z účtu zákazníka. Pri uvedení sa však objavilo viacero problémov vrátane rozpoznávania osôb bez možnosti identifikácie tváre, ktorá fungovala len na základe telesného typu, a tiež presúvanie tovaru malými deťmi na nesprávne miesta.
Amazon nie je jediný hráč na trhu, ktorý vytvára inovatívne maloobchodné technológie. Podobné projekty ako Dash Cart už spustili viaceré startupy, väčšina z nich ale funguje na princípe nutnosti skenovania tovaru a následného vloženia do košíka.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora