Ako nevyšiel pokus o Matovičovu oficiálnu stránku

Či ste fanúšikom Igora Matoviča alebo nie, jeho facebookový profil sa stal fenoménom. Fotky mastného chleba s cibuľou na raňajky sa miešajú s dlhými politickými komentármi namiesto oficiálnych tlačových správ. Aktivity Igora Matoviča na najväčšej sociálnej sieti sú však zaujímavé nielen obsahom, ale aj spôsobom akým komunikuje s voličmi.

Namiesto oficiálnej stránky využíva ako jediný z vrcholových politikov stále svoj osobný profil, ktorý má už viac ako 200-tisíc followerov. To znamená nielen to, že premiér si svoje príspevky píše všetky sám, ale aj to, že nemá možnosť využívať viaceré výhody oficiálnych profilov. Nevidí štatistiky svojich príspevkov, napr. ich dosah, nemá prístup k dátam o svojich fanúšikoch a najmä, nemôže využívať platené promovanie príspevkov.

Vlná lajkov postupne opadá…

Napriek tomu, v období pred voľbami a najmä počas koronakrízy dosahovali jeho príspevky obrovskú interakciu a nejaký čas bol suverénne najúspešnejším slovenským politikom na Facebooku. Teraz sa zdá, že časť fanúšikov z Matoviča už vytriezvela. V posledných týždňoch počet interakcií na jeho profile výrazne klesá a pozitívna vlna podpory konštantne padá dole.

Výrazne to nezachraňujú ani posledné fotky zo summitu v Bruseli a už vôbec nepodarená obhajoba svojej diplomovej práce. Navyše, je zjavné, že nie nepodstatná časť interakcií pod príspevkami je voči premiérovi negatívna.

Počet interakcií na FB Igora Matovoviča
Zdroj: Katedra komunikácie
Počet interakcií na FB Igora Matovoviča

Výrazne to nezachraňujú ani posledné fotky zo summitu v Bruseli a už vôbec nepodarené tlačovky na štýl Mečiara a Fica. Navyše, je zjavné, že nie nepodstatná časť interakcií pod príspevkami je voči premiérovi negatívna.

Krátky príbeh pokusu o oficiálny profil

Málokto však vie, že po voľbách existoval aj pokus vytvoriť oficiálny profil nového premiéra. Stránku Igor Matovič – premiér Slovenskej republiky však nevytvoril priamo jeho tím, ale neznámy fanúšik, ktorý ju následne tlačovému oddeleniu Úradu vlády ponúkol (viac tu). Igor Matovič však ponuku odmietol a rozhodol sa naďalej pokračovať bez oficiálnej stránky.

Facebook následne stránku zrušil a vymazal. Avšak vďaka tomu, že po novom sociálna sieť zaradila do svojej knižnice reklám aj vymazané stránky, sa teraz vieme dostať aspoň k pár číslam a zrekonštruovať krátky život pokusu o oficiálny profil nového premiéra.

Vznikol pravdepodobne 1. marca a vymazaný bol už začiatkom apríla. Aj napriek pár týždňom fungovania nazbieral takmer 30-tisíc fanúšikov a uverejnil 23 príspevkov, prevažne fotiek. Tie nazbierali celkovo 65-tisíc interakcií, čo je na nový profil skvelé číslo.

Vymazaný FB profil Igora Matoviča
Zdroj: Katedra komunikácie
Vymazaný FB profil Igora Matoviča

Čo je však ešte zaujímavejšie, stránka Igor Matovič –premiér Slovenskej republiky využívala aj platenú reklamu, najmä na zber nových fanúšikov. Celkovo minula za pár týždňov takmer 1200 eur, ktoré tak v podstate boli vyhodené do kanála.

Ak uvážime, že nemalo ísť o oficiálnu aktivitu OĽaNO, ale o nápad neznámeho fanúšika, je to minimálne zvláštne, že bol ochotný riskovať takúto čiastku bez nejasného výsledku.

Vymazaný FB profil Igora Matoviča
Zdroj: Katedra komunikácie
Vymazaný FB profil Igora Matoviča

Nie je zrejmé, prečo sa rozhodol premiér túto oficiálnu stránku nevyužiť, prípadne si nezaložiť úplne novú. Ako pravdepodobné sa javí, že mu nevyhovoval formálny spôsob komunikácie. K oficiálnej stránke má zväčša prístup aj tlačové oddelenie, ktoré sa stará aj o jeho obsah alebo odpovedanie fanúšikom. Vyzerá to teda tak, že Matovič uprednostnil namiesto oficiálnych správ a fotiek s inými štátnikmi radšej autentickosť v podobe obrázku svojich raňajok.

Pozn. Pôvodný text bol upravený po upozornení, že stránku Igor Matovič – premiér Slovenskej republiky, nevytvoril priamo jeho komunikačný tím, ale neznámy fanúšik. Za chybu sa ako autor textu ospravedľnujem.

Gabriel Tóth

Absolvent katedry Politológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Na rovnakej katedre získal aj doktorát (PhD.) z politickej komunikácie a v súčasnosti je jej externým členom. Ako hovorca začínal v Allianz – Slovenskej poisťovni, neskôr pôsobil v Penta Investments. Je zakladateľom prvej digitálnej PR a PA agentúry na Slovensku nazvanej Katedra Komunikácie.