Na otázku uvedenú v titule teda nie je jednoznačná odpoveď. Jednou z najdôležitejších informácií pre recruitera je, že kratší čas na prijatie do zamestnania často umožňuje prijať lepších kandidátov. Zabráni sa totiž tomu, aby najlepších kandidátov uchmatla spoločnosť, ktorá má na prijatie kratší čas.
Dĺžka náboru zároveň ovplyvňuje skúsenosť kandidátov, pretože proces, pri ktorom treba čakať príliš dlho, nikto nemá rád.
Čas náboru začína plynúť od reakcie kandidáta na zverejnenú ponuku alebo od oslovenia headhunterom. Koniec nastáva pri nástupe nového človeka do zamestnania.
Dlhý alebo krátky proces
Výskumníci z tímu Economic Graph na LinkedIn-e analyzovali profily 400-tisíc potvrdených zamestnancov na svojej platforme v období od júna 2020 do marca 2021. Zisťovali, ktorým pracovným miestam v 15 odvetviach trvá najdlhšie, kým sa obsadia.
Absolútne najdlhší náborový proces bol pozorovaný pri inžinieroch. Od podania žiadosti o zamestnanie po nástup do práce to kandidátom na tieto pozície trvá v priemere až 49 dní.
Tesne za nimi nasledujú technické pozície vo výskume, financiách a informačných technológiách , ktorých obsadenie trvá v priemere 48, 46 a 44 dní.
Ak ide o marketingové pozície, dĺžka náboru je o čosi nižšia. Kandidátom o prácu v tejto oblasti to zaberie priemerne 40 dní. Len o jeden deň menej trvá priemerný náborový proces v ľudských zdrojoch.
Výskum odhalil, že zamestnávatelia dokážu prijať najrýchlejšie nových ľudí do zákazníckej podpory a administratívy. Priemerná dĺžka takýchto náborov trvá v priemere 34 a 33 dní.
Čo nepôsobí dobre
Príliš dlhý náborový proces vie uchádzačov, samozrejme, odradiť.
Z našich skúseností vieme, že kandidátov vie zarmútiť aj situácia, keď reagujú na ponuku práce a nedostanú žiadnu odozvu (ani negatívnu) od firmy. Je preto dobré, ak sa spoločnosti venujú aj uchádzačom, ktorí nespĺňajú požiadavky a minimálne im poďakujú za prejavený záujem o prácu v ich firme.
Je totiž dobré uvedomiť si, že každému uchádzačovi zaberie nejaký čas aj samotná reakcia na ponuku práce – najmä vtedy, keď venoval čas príprave personalizovaného životopisu či motivačného listu.
- Dominika Macháčová
Pracuje ako dátová analytička spoločnosti Profesia, kde sa zaoberá najmä dátami o pracovnom trhu. Je absolventkou Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, odboru manažérska matematika.