Dáta Slovenskej bankovej asociácie tiež ukazujú, že hodnota transakcií vykonaných kartami a mobilom v e-commerce prostredí sa v tomto období zvýšila až o 70 percent – z takmer 216 na vyše 367.5 milióna eur. Pandémia zo dňa na deň zatvorila väčšinu obchodov a prinútila podnikateľov často od základov prekopať svoj obchodný model. Jedným z dopadov takéhoto bezprecedentného narušenia trhu bolo urýchlenie digitalizácie. Nakupovanie na internete, ktoré sa postupne rozvíjalo už niekoľko rokov, nabralo na obrátkach a z otázky komfortu sa premenilo na otázku nevyhnutnosti.
S týmto významným rozmachom bezpochyby prichádza aj množstvo rôznych problémov. Práve s cieľom lepšie porozumieť skúsenostiam ľudí s nakupovaním na internete sme v poslednom období v rámci Inštitútu moderného spotrebiteľa prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos zbierali dát o tom, v ktorých oblastiach zaznamenali pravidelní zákazníci internetových obchodov najväčšie problémy.
Výsledky nám ukázali, že 24,2 percenta respondentov zaznamenalo najväčšie problémy pri doručovaní a 25,5 percenta pri tovare (poškodenie, zámena, dodaný tovar nesedel s popisom, atď.). 24,8 percenta malo najväčšie problémy s webstránkou (nefunkčná platobná brána alebo e-shop, neprehľadný dizajn, atď.), 13,4 percenta s komunikáciou a zvyšných 12,1 percenta buď nemalo žiadne problémy alebo nespadali ani do jednej kategórie.
Na veľa z týchto problémov existujú pomerne jednoduché a lacné riešenia, s ktorými sa biznisy vedia vysporiadať sami a postupne sa tak určite stane. Je však pomerne zarážajúce, že až 5,1 percenta respondentov uviedlo, že kuriérske vozidlo, ktoré im zásielku doručilo, bolo viditeľne v zlom technickom stave. Buďme radi, že to číslo je také nízke, ale aj tak to v praxi pri desiatkach tisíc kuriérskych áut na cestách môže znamenať stovky vozidiel, ktoré mesačne najazdia tisícky kilometrov a každodenne tak ohrozujú veľký počet účastníkov cestnej premávky a okoloidúcich.
A to sa týka len áut, ktoré sú viditeľne v zlom technickom stave – ďalšie poruchy, ako napríklad dosluhujúce brzdy, bežný človek voľným okom síce nevidí, zato následky vedia byť poriadne devastujúce. Z hľadiska najazdených kilometrov je zároveň 100 pokazených kuriérskych áut ešte horšie ako 100 zlých „obyčajných“ vozidiel a zaslúžia by si preto o dosť dôslednejšiu pozornosť.
Pravidelní zákazníci internetových obchodov tiež poukázali na ďalšie problémy, ktoré mali pri doručovaní objednaného tovaru – príčiny týchto fenoménov sú rôznorodé a nedajú sa pomenovať jednoznačne, ale je na zamyslenie, či sa tieto „skryté“ technické problémy taktiež v určitej miere (kvôli zvýšenej poruchovosti) nepodpisujú napríklad na:
- dlhých dodacích lehotách, s ktorými sa stretlo 51,6 percenta respondentov,
- poškodení tovaru počas prepravy, s ktorým sa stretlo 15,3 percenta respondentov,
- nedoručení tovaru/doručení tovaru oneskorene, s ktorým sa stretlo 26,8 percenta respondentov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora