Aj keď cenová úroveň leteniek začala rásť už na jar tohto roka v dôsledku zvýšenia cien ropy, časť aeroliniek hovorila, že ceny sa meniť nechystá. Odvolávali sa na dlhodobé kontrakty, ktoré im ešte jeden až dva roky zaručovali lacné letecké palivo. Lídrom medzi týmito hlasmi bol írsky Ryanair. Tento argument však dlho nevydržal: generálny riaditeľ Ryanairu, Michael O‘Leary, aktuálne oznámil, že éra lacných leteniek za ceny do 10 eur končí.
Priemerná cena letenky stúpne zo 40 na 50 eur
Túto správu poskytol pustil ako prvý spravodajský web BBC. Argumentom riaditeľa nízkonákladovej spoločnosti je, že cena pohonných látok výrazne stúpa, čo znemožňuje ponúkať ďalej lety za extrémne nízke ceny. A Michael O´Leary bol aj konkrétny: v priebehu najbližších 5 rokov vidí nárast priemernej ceny letenky jeho spoločnosti z minuloročných 40 eur na zhruba 50 eur.
Koniec ultralacných leteniek ovplyvní návštevnosť destinácií najmä mimo sezóny
Tieto čísla nepredstavujú žiadny sok. Aj keď ide o nárast na úrovni 25 percent, mal by byť podľa šéfa Ryanairu rozložený až na päť rokov. V porovnaní napríklad s nárastom cien potravín, z ktorých mnohé týmto tempom zdraželi len za posledný rok, je to mierna zmena. Nepochybne však bude mať vplyv na spôsob, ako si turisti vyberajú dovolenkové destinácie.
Do mnohých totiž chodili primárne vďaka výhodným ponukám nízkonákladových leteckých spoločností, ktoré skutočne začínali od neuveriteľných 10 eur. Keď táto cenová úroveň z ponuky úplne vymizne, bude to mať bezpochyby vplyv na mnohé destinácie najmä v mimosezónnom období.
Zdražovanie v desiatkach percent
Celkovo sa táto správa zaradila medzi „jóbovky“, aké spotrebitelia počúvajú posledné mesiace neustále. Rastie inflácie a životné náklady a k nim už toto leto v mnohých prípadoch pribudli drahšie letenky. Isté je, že dovolenkári si do budúcnosti budú musieť za prepravu lietadlom priplatiť v desiatkach percent na osobu. Je totiž veľmi nepravdepodobné, že by k zdražovaniu neprikročili aj ďalšie low-cost aerolinky ako EasyJet a Wizz Air.
Nečaká sa menej cestujúcich
Šéf Ryanairu je však zároveň presvedčený, že dovolenkári kvôli nárastu cien leteniek nebudú lietanie ako také obmedzovať. Alternatíva napríklad v podobe auta či vlaku totiž takisto ide cenovo hore. Skôr je možné, že svoju pozornosť cestujúci presunú na bližšie a lacnejšie destinácie, aby si stále mohli dopriať oddych mimo domova a zároveň zostali v rámci možností svojho rozpočtu.
Akcie Ryanair neutrpeli
Čo urobilo oznámenie CEO s cenami akcií Ryanairu? V reakcii na zverejnenie informácie o postupnom zvyšovaním cien leteniek sa hodnota akcií spoločnosti Ryanair na americkej technologickej burze Nasdaq pohybovala zmiešane, avšak veľkých strát. Mierny zisk na úvod striedal mierny pokles. Za uplynulých päť dní je cena stabilizovaná na úrovni 75 dolárov za akciu.
Lietanie je kvôli emisiám pod tlakom
Samotné aerolinky sú už niekoľko rokov od tlakom. Počas pandémie na ich hodnotu dramaticky zatlačilo stopnutie cestovania na istý čas. Rozbeh trhu lietania zase v poslednom čase tlmia rastúce ceny a vo veľkom aj tlak na zníženie uhlíkových emisií. Aerolinky sa na tvorbe emisií CO2 podieľajú celosvetovo na úrovni 2,4 percenta.
Vlády sa snažia kampaňami presvedčiť ľudí, aby presedlali na ekologickejšie druhy dopravy, ako je napríklad železničná či cestná, v ktorej sa dôraz kladie na elektromobilitu. Faktom je, že pri kratších letoch sú železnice skutočne reálnou alternatívou z hľadiska času, nákladov aj emisných dopadov. Avšak dlhšie lety dnes reálnu alternatívu nemajú.
Je len logické, že stredná trieda sa snaží spoznávať svet, kým sú ceny letov ako-tak dostupné. O to viac, že v mnohých rozvojových krajinách stredná trieda posledné roky početne výrazne narástla. Túto situáciu však môžu dramaticky zmeniť nielen vysoké ceny leteckého benzínu, ale najmä nové emisné poplatky, ak by ich zaviedli vyspelé štáty po celom svete.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora