Ak by niekto zostavil rebríček top akcií podľa obľúbenosti, na čelných pozíciách by pravdepodobne bola Tesla. Je to značka s osobitnou aurou pioniera elektromobility a výrobcu trendových áut. Okrem toho u investorov boduje tým, že pôsobí hneď v dvoch silných segmentoch: vo výrobe áut a zároveň v oblasti výroby energie. Niet divu, že firma, ktorú v roku 2003 založil známy vizionár Elon Musk v texaskom Austine ako Tesla Motors, sa od februára 2017 volá už len Tesla. Na Tesle je zaujímavé, že okrem celého radu úspechov čelí aj viacerým problémom a dlhodobej kritike. Pohľad na niektoré prípady z posledného obdobia je viac ako zaujímavý.
Pustí sa Musk do ťažby lítia?
Achillovou pätou trhu výroby elektromobilov sa môže stať lítium, presnejšie jeho nedostatok a z toho plynúca vysoká cena. Lítium je skrátka strategický materiál, bez ktorého sa elektromobily v dohľadnej dobe doslova nepohnú. Vysoká cena lítia logicky trápi aj firmu Tesla. Odtiaľ bol už len krok k tomu, aby Elon Musk neprišiel s úvahami o rozšírení podnikania aj do oblasti ťažby tohto kovu. Je to logický krok, avšak s otáznikom. Nie je to oblasť, v ktorej by bola Tesla doma, navyše skôr ako vlastné inovácie sú tu potrebné vzťahy s vládami a riešenie povolení na ťažbu a vývoz. Navyše, na konci dňa by sa pokojne mohlo stať, že Tesla by aj pri vlastnej ťažbe nedokázala znížiť celkové náklady na kúpu lítia do batérií.
Keď vám Tesla dlží peniaze vyše 2 roky
Pre tradičné automobilky je do istej miery satisfakciou, že Tesla bojuje už od začiatku výroby svojich elektrických áut s technickými problémami. Ide o klasické „detské choroby“ v oblasti zaistenia konštantnej kvality, ktorými si veľké automobilky už dávno prešli. Kým klasické automobilové značky vedia konštantne dodržiavať kvalitu, Tesla nie. Prípadov typu odpadnutý volant či nefunkčné dvere má Tesla za sebou množstvo, najhoršie však je, že tieto správy majú potenciál obletieť celý svet. A cez rozšírenie informácie cez sociálne médiá vie aj bežný problém – či už technický alebo zákaznícky – prerásť do veľkého „prúseru“. Nedávnym príkladom je príbeh majiteľa modelu X od Tesly. Danny Romana, radový fanúšik tento značky, vrátil svoj Model X ešte úvodom roka 2020 kvôli problémom s vybíjaním a následným nabíjaním batérie. Využil možnosť vrátiť elektromobil Tesla do 7 dní bez udania dôvodu, čo je benefit, ktorý silno propaguje aj sám Musk ako jeden z dôkazom pokrokovosti svojej značky. Dokonca to stihol už tri dni po jeho prevzatí. Avšak Tesla mu dodnes nevrátila peniaze. Už vyše dva roky tak zákazník, ktorý za nový Model X zaplatil 116-tisíc dolárov, nemá ani auto a ani peniaze. Tento príbeh si exmajiteľ Modelu X logicky nenechal pre seba a nedávno tento príbeh obletel internetový svet. Aj keď je to „len“ jeden prípad, rozhodne má negatívny dopad na reputáciu, a tým potenciálne aj na výsledky spoločnosti Tesla.
(Ne)Autonómne riadenie
Ak v niečom Tesla vždy vynikala, boli to okrem dizajnu technologické riešenia. Jedným z najnovších príkladov je nová verzia autonómneho riadenia, ktorú Tesla predstavila v októbri 2021. Kritici z radov regulátorov a odborníkov na autonómne vozidlá však hovoria, že riadenie v skutočnosti nie je plne autonómne. Ako to opísal jeden z nich, ide vlastne o lepší tempomat, ktorý riadi, zrýchľuje a naviguje v križovatkách, no neustále potrebuje za volantom pozorného, „živého“ vodiča. Logicky aj tento okamih prináša otázky, či Tesla skutočne nedokáže vyvinúť plnohodnotné autonómne auto. Pritom autonómne riadenie už testujú viacerí z konkurentov z radov tradičných autoznačiek.
Rasizmus vo výrobe
Tretí problém sa netýka samotných áut, ale prístupu k zamestnancom. A to v citlivej oblasti šikany na základe farby pokožky. Konkrétne, federálny súd v USA uznal Teslu zodpovednú za rasovú šikanu voči jednému zo zamestnancov v závode v kalifornskom Fremonte. Španielsky hovoriaci pracovník robil vo fabrike deväť mesiacov v rokoch 2015 a 2016. Pred súdom dokázal, že bol šikanovaný kvôli farbe svojej pleti napríklad tým, že iní zamestnanci mu rasisticky nadávali a kreslili na jeho pracovisku hákové kríže. Od Tesly vysúdil náhradu škody 15 miliónov dolárov. Samotné odškodnenie Tesla nijako nepocíti, problémom však je, že tento prípad nebol ojedinelý. Tesla čelí v USA niekoľkým žalobám s rovnakým obsahom a dopad na reputáciu na kľúčovom americkom trhu môže byť nepríjemný.
Tesla stále kraľuje
Ak si to zhrnieme, v Tesle sa rozhodne neustále niečo deje, a nie vždy to sú len pozitívne správy. K tomu sa ešte pridáva kontroverzná postava Elona Muska, ktorý budí nielen pozitívne emócie. Napríklad investori ho dlhodobo obviňujú s manipuláciu trhmi, keďže tie výrazne reagujú na každý jeho twít, a to nielen k Tesle. Napriek tomu stále platí, že automobilka sa naďalej teší vysokej popularite. Aj keď za posledné dva týždne akcie Tesly klesli o takmer 10 %, z dlhodobého hľadiska Tesla stále zostáva perspektívnou firmou. A tým pádom aj zaujímavou voľbou pre investorov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora