Platforma Airbnb, ktorá sa sústreďuje na sprostredkovanie krátkodobých prenájmov bytov a domov po celom svete, oficiálna podala 16. novembra 2020 formulár S-1, čo je registračný dokument pre spoločnosti so sídlom v USA, ktoré chcú začať verejne obchodovať svoje akcie.

Pôvodne odložené marcové IPO reálne prebehlo 10. decembra s veľkým úspechom. Spoločnosť upísala svoje akcie na burze Nasdaq a investorom ponúkla 51,5 milióna akcií za cenu 68 dolárov za akciu.

Hodnota akcií spoločnosti prekonala rast 100 percent a počas dňa dosiahla cenu 146 dolárov  za akciu. Trhová kapitalizácia firmy sa vyšplhala na 101 miliárd dolárov.  Obchodný deň akcie Airbnb nakoniec uzavreli o niečo nižšie a pred spustením štvrtkového obchodného dňa sa nachádzali na úrovni 144,71 dolára za akciu s trhovou kapitalizáciou 86,23 miliárd USD. 

Napriek miernemu poklesu ide o obrovský úspech. Firma totiž od začiatku roka musela bojovať s reštrikciami spojenými s pandémiou a týmto spôsobom získala výraznú finančnú injekciu.

Ako zvládlo Airbnb krízu?

Airbnb funguje ako sprostredkovateľ medzi tými, ktorí hľadajú prenocovanie, a hostiteľmi, ktorí ho ponúkajú. Jeho online platforma slúži na komunikáciu medzi záujemcom a ubytovateľom, na inkaso a prevody platieb a zároveň rieši spory a konflikty.

Airbnb má zásadný dosah: ponúka ubytovanie v 65 000 mestách vo viac než 191 krajinách sveta. Faktom je, že model Airbnb sa osvedčil ako dobre škálovateľný a ziskový. Airbnb získava na účtovaní poplatkov vo výške 0 – 20 percent pre hostí a 3 – 5 percent pre hostiteľov.

Ako dopadla na Airbnb pandémia? Firma do 31. marca 2020 medziročne rástla. V 2. štvrťroku 2020 došlo logicky k výraznému prepadu. Výnosy Airbnb sa znížili z 1,2 miliardy na 334,8 miliónov dolárov. Avšak už v 3. kvartáli 2020 prišiel zásadný rast. Výnosy sú síce nižšie než v 3. štvrťroku 2019, ale oproti tomu predchádzajúcemu sa štvornásobne zvýšili z 334,8 milióna dolárov na 1,34 miliardy dolárov. Tento výsledok priniesol potrebný optimizmus a impulz pre spustenie odloženého IPO.

Konkurencia a Airbnb sa vzájomne hecujú

V segmente zdieľaného ubytovania nie je Airbnb jedinou firmou. Najväčšími konkurentmi sú online cestovné kancelárie ako Booking (NASD: BKNG), Expedia Group (NASD: EXPE) a Trivago (NASD: TRVG). Tie sa nárastu Airbnb snažili čeliť tým, že do ponuky pridali aj ubytovanie v bytoch a domoch. Tento segment dokázal celkom rýchlo zareagovať na revolučné zmeny, ktoré Airbnb do segmentu prinieslo.

Pohyb sa udial aj opačným smerom. Airbnb nemalo pôvodne v pláne konkurovať hotelom, avšak toto rozhodnutie sa zmenilo a v ponuke sa hotely objavili. Aj keď to nie je masová ponuka, ale skôr jedinečné priestory ako boutique hotely. Airbnb má v ponuke viac ako 15 000 podobných destinácií.

Podľa Second Measure (spoločnosť, ktorá sa zaoberá analýzou dát) má platforma Airbnb aktuálne približne 19-percentný podiel na spoločnom trhu so zdieľaným ubytovaním v súkromí a hotelovým ubytovaním v USA, čo je výrazný nárast z troch percent v roku 2013.

Známky rýchleho oživovania napriek neistote

Benefitom Airbnb sú tzv. zážitky. Záujemca si môže dopredu kúpiť zážitky, ktoré poskytujú či už hostitelia, alebo sa vyskytujú na danom mieste. Ide o exkurzie, kurzy, výlety alebo ochutnávky jedál. Povráva sa, že ďalším krokom Airbnb by mohlo byť spustenie rezervácie leteniek. Airbnb nemožno uprieť ambíciu stať sa platformou so širšou turistickou ponukou a svoju činnosť rozšíriť nad rámec samotného ubytovania.

Aj keď pandémia spôsobila v cestovnom ruchu veľkú mieru neistoty, Airbnb javí veľmi rýchle známky oživenia. Keď sa pozrieme na existujúci spôsob podnikania a spôsob, akým rieši problémy, budúcnosť tejto firmy vyzerá nádejne.

Zdieľaná ekonomika otriasla doposiaľ zavedeným podnikaním a zdá sa, že jej bude v budúcnosti patriť nemalá časť ekonomiky. Airbnb je na dobrej ceste stabilizovať svoju činnosť a má našliapnuté, aby na trhu úspešne fungovalo ešte mnoho rokov.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora