S odstupom najviac postihnutým odvetvím v dôsledku pandémie je letecká doprava. Počas týždňov 1. vlny Covidu-19 sa v zásade zastavila letová prevádzka a aerolínie prišli o osemdesiat až deväťdesiat percent príjmov. Dnes situácia nie je oveľa lepšia.

Prepad akcií až do 80 percent

Obrovský prepad príjmov a zhoršená ekonomická situácia sa, logicky, hneď premietla do cien akcií aeroliniek. Pád akcií desiatich najväčších svetových prepravcov v prvých týždňoch pandémie dosiahol päťdesiat až osemdesiat percent.

Podľa odhadov analytikov TopForexu súčet štátnych finančných injekcií dosiahol ku koncu augusta deväťdesiat miliárd dolárov. Tie najväčšie letecké spoločnosti dostali rádovo sumy cez miliardu dolárov. Najväčší objem peňazí v súčte sa ušiel leteckým dopravcom v Spojených štátoch (Delta Airlines, American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines), Nemecku (Lufthansa), Francúzsku (Air France-KLM) a vo Veľkej Británii (British Airways).

Nikola
Neprehliadnite

Nováčik Nikola si na dobehnutie Tesly ešte musí počkať

Miliardová pomoc nepomohla, sú v hlbokej strate

Zlu správou je, že ani obrovské finančné dotácie nedokázali problémy aeroliniek vyriešiť. Ukazujú to finančné výsledky za druhý štvrťrok, na ktoré zasa reagovali pohyby akcií.

Nemecká Lufthansa, tretí najväčší letecký dopravca na svete, vykázala prevádzkovú stratu 1,7 miliardy eur. To je vôbec najhorší kvartálny výsledok v jej povojnovej histórii. Strata Delta Airlines, ktorá je podľa trhovej kapitalizácie aj tržieb najväčšou leteckou spoločnosťou sveta, sa vyšplhala až na 3,8 miliardy dolárov po očistení výsledkov podľa medzinárodných účtovných štandardov.

Akcie sa držia na marcových úrovniach

Akcie aeroliniek sa nachádzajú približne na úrovniach tretieho marcového týždňa, kedy sa naplno prejavili následky opatrení proti pandémii a zatváranie hraníc.

Výnimkou je len čínska letecká spoločnosť China Eastern, ktorej akcie sú v porovnaní s marcovou úrovňou asi o štvrtinu vyššie. Dôvod je pomerne prozaický: Čína má určitý časový náskok oproti zvyšku sveta v uvoľňovaní reštrikcií. Navyše, Čína je z hľadiska leteckých služieb obrovský, do istej miery sebestačný trh, čiže vnútroštátne lety objemovo do istej miery vyvažujú tie medzinárodné.

Rolls Royce
Neprehliadnite

Výrobcu leteckých motorov Rolls Royce ničí kríza. Dokáže získať extra financie a zachrániť sa?

Scenár návratu na polovicu bežného objemu asi nevyjde

Budúcnosť leteckej dopravy zostáva stále neistá. Ešte pred letom sa objavovali optimistické predpovede, ktoré počítali s nárastom počtu letov do konca tohto roka na úroveň 50 až 60 percent predkrízového stavu. Kvôli 2. vlne je však tento scenár výrazne ohrozený.

Niektoré letecké spoločnosti, ako napríklad American Airlines, varujú, že bez novej finančnej pomoci od štátu začnú obmedzovať prevádzku a rušiť spojenia medzi menšími mestami.

Český dopravca nedostal žiadne dotácie

Na českom trhu sa vo veľkom rieši budúcnosť domácej spoločnosti SmartWings, ktorá podporu na rozdiel od väčšiny svetových spoločností ešte nedostala. Podľa Lex Covid zatiaľ požiadala o moratórium, čo je česká alternatívna dočasnej ochrany pred konkurzom. Ďalšie kroky ovplyvnia aj aerolinky ČSA, ktoré sú súčasťou skupiny Smartwings.

 

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora