Rozumiete marketingu? Otestujte sa, či viete urobiť efektívnu reklamu
Preverte si v kvíze TRENDU svoje znalosti interkultúrneho marketingu a psychológie reklamy
1/10 Marketéri dobre vedia, že v reklame si treba pamätať jednu konkrétnu operu Giuseppe Verdiho. Ktorú?
Ide o anglický akronym štyroch krokov, ktoré sú v marketingu dôležité. V prvom rade treba získať pozornosť (Attention), vyvolať záujem (Interest), vzbudiť túžbu (Desire) a podnietiť k akcii (Action).
2/10 V marketingu úspešne fungujú aj vône. Ktorá je najvhodnejšia do čakárne?
Levanduľa vplýva na upokojenie a zníženie stresu. Preto sa hodí do čakární. Citrusy stimulujú k udržiavaniu pozornosti, sú preto vhodné sa do kancelárií. Ruža navodzuje pocit romantiky a elegancie a svoje miesto má v predajniach s luxusom a tovarom pre krásu.
3/10 Strach je silná emócia. Ako si počínajú reklamy, vysielané v prestávke filmu plného strachu?
Podľa prieskumu profesora Brada J. Bushman, si diváci, ktorí sledovali násilné alebo sexuálne explicitné programy, pamätali menej informácií z reklám, ktoré nasledovali, v porovnaní s divákmi, ktorí sledovali neutrálne programy.
4/10 Akú úlohu zohráva humor v reklame?
Reklama je pomerne zložitá, dá sa však zovšeobecniť, že sú kultúry, kde v reklame humor zaberá a kde je to práve naopak. Pomôcť si môžeme výskumom holandského sociológa Geerta Hofstedeho. Krajiny delil podľa Indexu vyhýbania sa neistote. Čím je index vyšší, tým viac príjemcovia reklamy vyžadujú tvrdenia postavené na dôkazoch. Naopak v krajinách, kde je index vyhýbania sa neistote nízky, humor v reklame funguje veľmi dobre.
5/10 Ktoré tri krajiny majú podľa Hofstedeho najvyšší index vyhýbania sa neistote?
Správna odpoveď je Rusko, Japonsko, Francúzsko. Naopak v Dánsku, USA a vo Veľkej Británii je index vyhýbania sa neistote jeden najnižších a preto tam humor celkom úspešne funguje.
6/10 Švédske Volvo je synonymom bezpečného auta. Ako sú na tom Švédi so vzťahom k neistote?
Hoci to môže byť práve pre imidž Volva prekvapujúce, Švédi nemajú vysokú snahu vyhýbať sa neistote, sú dokonca odvážnejší ako obyvatelia USA.
7/10 Hofstede sledoval aj takzvanú vzdialenosť mocenských pozícií. Tá hovorí o tom, či je možné uťahovať si na príklad zo šéfa či politika. Kde je vzdialenosť mocenských pozícií najvyššia a autority sú nedotknuteľné?
Asi neprekvapí, že najvyššie vzdialenosť mocenských pozícií je v Rusku, Saudskej Arábii a Číne. Naopak, najnižšia je v Dánsku, Rakúsku a Nórsku.
8/10 Čo nám však hovorí vzdialenosť mocenských pozícií v reklame?
Tam, kde je vzdialenosť mocenských pozícií vysoká, sú autoritami v reklame spoločensky vyššie postavené a staršie osoby. Kde je vzdialenosť pozícií nízka, môžu radiť aj deti rodičom.
9/10 Je v USA dobrý nápad predávať džínsy cez reklamu s osamelým mužom?
USA sú veľká krajina s rôznymi kultúrami. V tomto konkrétnom prípade oslovila reklama osamelého muža v rifliach bielych obyvateľov. Naopak, v hispánskych, afroamerických či ázijských komunitách sa takýto reklamný apel nechytil. Tam je dôležité, aby úspešná reklama stála na dobrých vzťahoch medzi ľuďmi.
10/10 V reklame je potrebné sledovať, či v krajine dominuje individualizmus alebo kolektivizmus. Ktoré krajiny sú najviac individualistické?
Asi neprekvapí, že práve krajiny ako Čína, Nigéria či Rusko patria do kategórie kolektivistických. Naopak, USA, Veľká Británia a Austrália, ktoré majú do veľkej miery spoločný kultúrny základ, sú výrazne individualistické.
Tvoj výsledok Nabudúce to bude lepšie!
Nabudúce to bude lepšie!
Tvoj výsledok Stále veľmi dobrý výsledok.
Stále veľmi dobrý výsledok. V reklame predsa nie je dopredu jasné, ktorá odpoveď je správna.
Tvoj výsledok Výborne!
Výborne! Vidieť, že ste odborník.