Oneskorený let, stratená batožina či pokazený zájazd? Otestujte sa, na aké náhrady máte nárok
V kvíze otestujete svoje vedomosti o tom, ako reklamovať rôzne situácie, ktoré vám môžu pokaziť dovolenku a na aké odškodné máte nárok
1/8 Ako a kedy je najlepšie reklamovať dovolenku zakúpenú cez cestovnú kanceláriu?
Ak je dovolenka zakúpená cez cestovnú kanceláriu, odporúča sa pri zistených nedostatkoch ihneď kontaktovať delegáta, ktorý by mal o reklamácii vyhotoviť písomný záznam. Ak sa s delegátom skontaktovať nepodarí alebo záznam z rôznych dôvodov vyplniť odmieta, skontaktujte sa s cestovnou kanceláriou. Cestovná kancelária je povinná vyhotoviť písomný záznam o reklamácii. Ten je totiž dôležitý a bez neho nemusí byť reklamácia akceptovaná.
2/8 Čo je potrebné priložiť k reklamácii dovolenky, aby bola uznaná?
Pri reklamácii si nezabudnite všetky nedostatky a problémy zdokumentovať. Vhodné sú fotografie, ale aj videozáznamy či rôzne poznámky, ktoré podrobnejšie informujú o jednotlivých problémoch. Dôkazy môžu výrazným spôsobom prispieť ku kladnému vyriešeniu reklamácie.
3/8 Ktoré ďalšie služby je možné reklamovať v prípade nespokojnosti?
Cestovná kancelária je zodpovedná za porušenia zmluvy o zájazde aj za tretie osoby, ktoré v rámci zájazdu poskytujú ďalšie služby pre samotnú cestovnú kanceláriu. Môže ísť napríklad o dopravu v rámci letoviska, rôzne fakultatívne výlety či samotné ubytovanie a stravu.
4/8 Aké nároky vznikajú spotrebiteľovi pri oprávnenej reklamácii?
Ak je reklamácie dovolenky schválená, spotrebiteľ má nárok na poskytnutie zľavy zo zaplatenej ceny zájazdu. Túto sumu je cestovná kancelária povinná vyplatiť do 30 dní od uplatnenia reklamácie. Ak neboli služby dostatočné, spotrebiteľ má nárok aj na náhradu majetkovej a nemajetkovej ujmy, ktorá je často označovaná aj ako strata radosti z dovolenky. V tomto prípade je nárok len vtedy, ak problémy neboli spôsobené neodvrátiteľnými či mimoriadnymi okolnosťami alebo treťou osobou. Pri stanovení nároku sa prihliada na cenu zájazdu a stupeň vplyvu daného nedostatku na stratu radosti z dovolenky.
5/8 Aké nároky má zákazník pri meškaní letu o viac ako 3 hodiny?
Zákazník má nárok na vrátenie peňazí za letenku za neuskutočnenú cestu alebo jej časť. Nárok na kompenzáciu majú aj zákazníci, ktorým bol let zrušený, no o tejto skutočnosti ich cestovná kancelária informovala menej ako 14 dní pred odletom. Náhrada škody sa pohybuje od 250 do 600 eur v závislosti od vzdialenosti medzi letiskami. Kompenzácia platí len pri letoch alebo príletoch v rámci EÚ. Právo na finančné odškodné zaniká, ak bol let zrušený z dôvodu udalostí, ktoré nie je možné ovplyvniť, ako je napríklad počasie, štrajky či politická situácia.
6/8 Aké nároky má zákazník pri úplnom zrušení letu leteckou spoločnosťou?
Okrem vrátenia peňazí môže letecká spoločnosť presmerovať let za porovnateľných podmienok. Nárok na vrátenie peňazí v tomto prípade zaniká, no možné je žiadať náhrady, ak zákazník nebol o zrušení letu informovaný viac ako 14 dní vopred. Odškodnenie môže prepravca znížiť o polovicu, ak sa mu náhradným letom podarí zákazníka do cieľovej destinácie dopraviť o dve až štyri hodiny neskôr oproti pôvodne plánovanému príchodu. Právo na finančné odškodné zaniká, ak bol let zrušený z dôvodu udalostí, ktoré nie je možné ovplyvniť, ako je napríklad počasie, štrajky či politická situácia.
7/8 Do akej lehoty môže zákazník žiadať kompenzáciu pri meškaní alebo zrušení letu?
Vymáhanie náhrady za oneskorený či zmeškaný let môže byť zdĺhavý proces. Dokonca existujú spoločnosti, ktoré škodu vymáhajú v mene zákazníkov a z vymoženej sumy si následne účtujú províziu. O finančnú kompenzáciu môže zákazník žiadať až do dvoch rokov od danej situácie. Experti však odporúčajú so sťažnosťou nečakať a podať ju čo najskôr.
8/8 Aké nároky vznikajú pri zničenej alebo meškajúcej batožine?
Pri oneskorenej, poškodenej či stratenej batožine sú hlavným rozdielom oproti kompenzáciám za oneskorené či zrušené lety ustanovenia Montrealského dohovoru, ktorý nemá územné obmedzenia. Náhrady za batožinu je preto možné získať z akéhokoľvek letu na svete. Kým maximálna výška nároku na škodu v prípade letu je 600 eur, u batožiny je to až 1 220 eur. Na výber je niekoľko možností odškodnenia, od bezplatnej opravy batožiny, cez preplatenie nákladov na jej opravu až po nárok na novú batožinu v rovnakej cenovej kategórii. Škodovú udalosť je potrebnú nahlásiť leteckej spoločnosti priamo na letisku a spísať aj protokol o poškodení.
Tvoj výsledok Ďakujeme za absolvovanie kvízu
Ďakujeme za absolvovanie kvízu