S odpočtami energií sa pravidelne stretáva každý, no málokto vie, čo všetko do tohto procesu vstupuje či aké existujú špecifiká. Elektronizácia procesu umožňuje presnejšie meranie a svoje miesto si aj v tejto oblasti upevňuje umelá inteligencia. Na túto tému v rozhovore pre TREND viac prezradil Pavel Ňuňuk, projektový manažér spoločnosti Stengl.

Odpočty energií sú spojené hlavne s fyzickou návštevou odberných miest. Aj tento proces sa ale začína elektronizovať.

Áno, elektronizácia v súčasnej dobe prebieha v každej oblasti, či už sú to odpočty vody, elektriny alebo plynu. Nie vždy je to také jednoduché hlavne s prenosom informácií. Väčšinou sa tieto odberné miesta špeciálne vyberajú. Ide o miesta, ktoré majú extrémne veľkú spotrebu alebo sú nejakým spôsobom nedostupné pre fyzickú návštevu odpočtára. Tieto sa elektronizujú, no náklady na tento proces sú vysoké.

Akonáhle je ale niečo elektronizované, tak tam vidíme spotrebu nielen raz ročne, ale aj odberateľ si môže sledovať priebežne, ako je na tom počas celého roka. Je veľmi dôležité, aby odpočty boli vykonávané pravidelne a hlavne aby si to trochu sledovali aj odberatelia, lebo sú to prevažne ich finančné prostriedky a samozrejme aj prostriedky našich nákupcov pre štát, ktorí tieto energie zabezpečujú.

Ktoré objekty zvyknú byť menej dostupné pre fyzickú návštevu odpočtárov?

Sú to špecifické objekty, lebo nie všade je možné, aby odpočtár vstupoval. Sú to síce odpočtári, ktorí sú nami preškolení a pripravení vstupovať do objektov, ale sú špecifické objekty, kde vstup nie je možný. Ide napríklad o rôzne energetické spoločnosti s vysokou spotrebou alebo veľké závody ako napríklad automobilky či rafinérie.

V takýchto prípadoch sa to nerealizuje fyzickým odpočtom, ale diaľkovými odpočtami, kde sa všetko presne sleduje, lebo spotreby sú veľmi vysoké na dennej báze. Samozrejme, sú odberatelia, ktorí by aj v bežných domácnostiach mali radi takéto zariadenia a sú aj takí, ktorí si samostatne dajú domontovať smart meranie, takže si vedia sledovať spotrebu. Náklady na diaľkový odpočet sú ale zatiaľ dosť vysoké.

Ako funguje odpočet na diaľku v praxi?

Na každom meradle je snímač, ktorý sníma impulzy, ktoré sú prenášané automaticky ďalej na spracovanie do serverovej časti dodávateľa odpočtov alebo priamo na distribúciu a následne sú vyhodnocované. To je aplikácia, ku ktorej má prístup aj odberateľ a vie si údaje pozerať.

Vďaka technológiám sa teda prípadná chybovosť sťahuje na minimum?

Určite áno. Technológie nám pomáhajú k tomu, aby chybovosť bola nulová. Odpočtárovi sa môže veľmi jednoducho stať, že pri zapisovaní spraví chybu. Je to úplne normálne. V našom prípade je veľmi dôležité, že každý odpočet je zároveň snímaný fotografiou, kde je zaznamenané napríklad aj v akom stave je samotné meradlo. Nie je totiž možné, aby technici v pravidelných intervaloch navštevovali každé odberné miesto, lebo tých je na Slovensku niekoľko stovák tisíc.

Čo sa nasleduje ďalej?

Dáta sú spracované a následne sú odoslané do serverovej časti k nám do firmy, kde na pozadí prebehne vyhodnocovanie a nadriadený odpočtára už vidí, či prišlo k nejakej chybe alebo kde sa vyskytla extrémna spotreba. Validácia týchto dát prebehne u nás priamo na serverovej strane a následne je odosielaná do distribučnej spoločnosti, kde znovu prebehne obdobný proces, ale ešte s prísnejším vzorcom výpočtu.

V súčasnosti žijeme dobu umelej inteligencie, ktorá je takmer všade. Využívate ju aj vy?

Už sme to aj testovali a momentálne pripravujeme práve časť kontroly spomínaných fotografií a vyhodnocovania záznamov. Žiaľ, práca v teréne je náročná a svetelné podmienky sú rôzne a každé meracie zariadenie je umiestnené v rôznych priestoroch. Niektoré kroky vyhodnocovania práve preto nie sú ešte až tak presné.

Stále na týchto veciach pracujeme a snažíme sa ich rozvíjať, aby sme čo najpresnejšie dáta dokázali odovzdať do distribučnej spoločnosti a samozrejme tým chrániť aj finančné zdroje každého odberateľa. Preto je toto veľmi dôležité.

Existujú pri odpočtoch rozdiely medzi mestskými a vidieckymi oblasťami?

Záleží od toho, z akého uhla sa na to pozrieme. Sú rozdiely napríklad z prístupu odberateľov alebo aj z pohľadu spotreby energie. Je rozdiel pri mestách, kde sú prevažne bytové domy, kde je zatiaľ veľké množstvo odberných miest, ktoré využívajú energie viac menej len na varenie, nakoľko teplo je dodávané centrálne a elektrina sa používa na svietenie a bežné používanie v domácnosti.

Keď už máme bytové jednotky, ktoré využívajú energiu aj na ohrev vody alebo kúrenie, tak je tu vyššia spotreba. Od prvého júla prichádza novela energetického zákona, ktorá už umožní odberateľom hlavne v bytovkách si tieto stavy priamo nahlasovať. Pripravuje to SPP distribúcia a odpočtár nebude musieť navštíviť každé jedno odberné miesto, ale odberateľ bude mať možnosť využiť aplikácie SPP a priamo si tieto stavy hlásiť.

Má toto riešenie nejaké výhody alebo nevýhody?

Samozrejme, má to svoje špecifiká. Musia byť dodržané nejaké pravidlá, o ktorých bude SPP informovať priebežne. Teraz nabehne nejaké pilotné skúšanie, ako budú na to odberatelia reagovať a následne od prvého januára 2025 by mali všetky bytové domy s nízkou spotrebou zemného plynu si tieto stavy hlásiť sami. To znamená, že sa vyhnú čakaniu na odpočtára alebo vôbec kontaktu s človekom.

Akú dáta vstupujú do procesu elektronizácie odpočtov energií a ako sú chránené?

Všetky dáta sú šifrované a chránené. Sú na to softvéry, ktoré toto priamo realizujú. Nie je možné, aby tieto dáta niekto jednoducho stiahol. Toto je samostatná aplikácia, ku ktorej sa vieme dostať, ale len tým, že sa tam náš pracovník prihlási. My ho už tým pádom máme na pozadí a vieme kde sa presne nachádza, kam stavy zadáva a či sú zadávané správne. Každá takáto informácia je šifrovaná.

Nie je preto možné, aby dáta boli voľne posúvané. Pracovník má kontakt aj na odberateľov, aby sme ho v prípade potreby vedeli informovať alebo kontaktovať. Tieto údaje sú zmluvne chránené a taktiež sú šifrované, aby sa nedali žiadnym spôsobom sťahovať či komukoľvek odosielať.

Vy sám ste národným garantom pre vzdelávanie odpočtárov a garantom tohto vzdelávania je spoločnosť Stengl. Čo to znamená?

Každý pracovník odpočtov, ktorý u nás pracuje sa zúčastnil školení a prípravy. Týka sa to technického vybavenia či práce priamo v teréne. Samozrejme, aj komunikácia s odberateľmi by mala byť na istej úrovni, ale vieme aj to, že teraz sa ľudia k sebe správajú rôzne. Je to na jednej strane pochopiteľné, lebo každý sa niekam ponáhľa. Každý pracovník získa certifikát na prácu odpočtára a my ako spoločnosť sme na Slovensku garantom tohto vzdelávania.

Koľko máte takýchto pracovníkov?

Počty týchto pracovníkov sa líšia každý mesiac. V priemerne to vychádza od 150 do 210 pracovníkov na mesačnej báze v rámci celého Slovenska.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Umelá inteligencia sa už nemá z čoho učiť. Dáta sa míňajú a jej trénovanie je čoraz drahšie