V ére digitalizácie vsádza PLANEO na prepojenie online a offline predaja. Hoci online predaj rastie, osobný kontakt a možnosť vyzdvihnúť tovar v predajni už pol hodiny od online objednávky alebo na druhý deň sú stále pre zákazníkov dôležité. „V našej sieti predajní PLANEO spotrebiteľom ponúkame kombináciu online a offline služieb, čo je v dnešnej dobe kľúčové. Možnosť vyzdvihnúť si tovar osobne už do pol hodiny alebo na druhý deň po online objednávke využíva až 75 % zákazníkov, čo robí kamenné predajne neoddeliteľnou súčasťou našej stratégie. Zásadný je aj fakt, že veľké spotrebiče sa do výdajných boxov nezmestia,“ vysvetľuje CEO spoločnosti Fast Plus, a.s. Peter Benický.

V septembri otvorilo PLANEO svoju 57. predajňu. Kedysi ste povedali, že by mohlo mať až 70 prevádzok. Vidíte to stále reálne a v ktorých regiónoch vidíte najväčší potenciál?
Áno, tento cieľ stále vnímame ako reálny. Do konca tohto roka otvoríme štyri nové predajne a v budúcom roku máme v pláne otvoriť 10 až 12 nových predajní, čo nás dostane k spomínanej sedemdesiatke a môžeme si stanoviť ďalšiu métu. Časť týchto plánov súvisí s dlhodobými zámermi, ktoré teraz postupne realizujeme, a časť je o využití aktuálnych príležitostí na trhu. Máme dve hlavné oblasti rozvoja – štandardné predajne v retail parkoch a novú stratégiu zameranú na veľké mestá ako Bratislava, Košice, Prešov či Trenčín, kde sa chceme etablovať v obchodných centrách. Okrem toho pracujeme na novom koncepte menších predajní v menších mestách, aby sme sa stali ešte dostupnejšími. Prvú takúto predajňu otvárame už 7. novembra vo Vrábloch, čo posilní našu pozíciu najdostupnejšej siete elektro predajní.

Predajňa PLANEO v Seredi bola tiež otvorená tento rok.
Zdroj: Planeo
Predajňa PLANEO v Seredi bola tiež otvorená tento rok.

Má v dobe internetovej ešte zmysel otvárať kamenné predajne?
Určite áno. Aj keď náš online predaj výrazne rastie, približne 70 - 75 % online objednávok si zákazníci vyzdvihujú priamo na predajniach. Tiež je tu celom výrazná skupina spotrebiteľov, ktorí sa pred kúpou radi osobne oboznámia s produktom, o ktorý majú záujem. Preto má stále zmysel otvárať nové prevádzky. Na predajniach zároveň našim zákazníkom cez obchodný model Asistovaný online predaj dokážeme ponúknuť aj ten sortiment, ktorý práve na predajni nie je, čím prepájame online a offline predaj.

Aj tento rok bol FAST PLUS usporiadateľom najväčšej slovenskej výstavy elektroniky a spotrebičov FAST DAY. V čom vidíte význam tejto akcie?
Význam FAST DAY sa časom menil spolu s vývojom nášho obchodného modelu. Na začiatku sme sa zameriavali čisto na distribúciu, keďže sme nemali retail ani web. Teraz sa však táto akcia stala príležitosťou na prezentovanie noviniek, najmä však na školenie a prípravu nášho personálu pred hlavnou sezónou, čo prispieva k zlepšeniu služieb pre našich zákazníkov.

Po 16 rokoch sa Fast Day presunul zo Zvolena do Bratislavy.
Zdroj: Planeo
Po 16 rokoch sa Fast Day presunul zo Zvolena do Bratislavy.

Nie je tomu tak dávno, čo Fast Plus presťahoval centrálny sklad do Šášovského Podhradia pri Žiari nad Hronom. Vedeli by ste povedať, ako sa zvýšila efektivita zásobovania a rozvozov?
Prevádzka skladu sa začala v apríli, čo je pomerne krátky čas na komplexné vyhodnotenie. Už teraz však vieme, že sa nám podarilo znížiť dopravné náklady o 30 %. Presun do stredu Slovenska nám umožňuje efektívnejšie zásobovať všetky predajne a zabezpečiť rýchlejšie doručovanie tovaru. Aj keď pred nami stále stoja investície do modernizácie skladových technológií a do personálu, sme na dobrej ceste k naplneniu plánovaných cieľov.

PLANEO pred pár mesiacmi rozšírilo svoj sortiment o psie krmivo, spotrebitelia tu dostanú aj LEGO, hračky, záhradnú techniku, domáce potreby... Plánujete osloviť ďalšie trhové segmenty, ktoré sme doteraz v tejto sieti nenašli?
Rozširovanie ponuky je pohyb vpred a ako vieme, kto sa nehýbe, zanikne (úsmev). V „ortodoxnom“ elektre, teda veľkej a malej bielej technike, čiernej technike, televízoroch sme už dlhé roky dostatočne etablovaní a pokiaľ sa chceme ďalej rozvíjať v online biznise, tak našim zákazníkom musíme dať čo najväčší výber komodít. PLANEO má dlhodobo v ponuke záhradnú techniku, náradie pre hobby majstrov, hračky, domáce potreby našej privátnej značky Lamart a sortiment, súvisiaci s domácnosťami, budeme naďalej posilňovať. Takisto rozširujeme našu tradičnú ponuku v oblasti telekomunikácií, smartfónov a IT a ďalšie kategórie obchodných artiklov.

Sortiment elektropredajní PLANEO sa pravidelne rozširuje o ďalšie komodity, potrebné pre chod domácností a firiem.
Zdroj: Planeo
Sortiment elektropredajní PLANEO sa pravidelne rozširuje o ďalšie komodity, potrebné pre chod domácností a firiem.

Ako sa PLANEO prispôsobuje silnej konkurencii v oblasti elektroniky a spotrebičov? Aké kroky podnikáte na udržanie konkurenčnej výhody?
Je to predovšetkým spomínané rozširovanie sortimentu a predajní. Sme prítomní v každom okresnom meste, v horizonte troch rokov budeme v obchodných centrách veľkých miest a aj menších mestách, kde sme doteraz nemali zastúpenie. V jednoduchej dostupnosti je naša najväčšia výhoda a tú si držíme. Investujeme do modernizácie online predaja a zlepšovania používateľského komfortu. Posilňujeme aj marketingovú komunikáciu, takže PLANEO je dnes oveľa viditeľnejšie, než kedykoľvek doteraz.
Našou veľkou výhodou je aj rýchlosť doručovania. Keď si zákazníci objednajú tovar do 14:00, môžu si ho už na druhý deň vyzdvihnúť na jednej z našich predajní. To platí aj pre veľké spotrebiče ako chladničky či televízory, ktoré sa do bežných výdajných boxov nezmestia. Predajne zásobujeme vlastnou dopravou, vďaka čomu máme pod kontrolou doručovacie časy a dokážeme tovar doručiť aj počas náročného obdobia, napríklad 23. decembra, kedy už kuriérske služby často nestíhajú.
Okrem toho ponúkame možnosť vyzdvihnúť online objednávky už 30 minút po uskutočnení, čo ocenia najmä zákazníci, ktorí potrebujú svoj nákup čo najrýchlejšie. Služby ako Doprava Premium zase zabezpečia, že zákazníkovi nielen doručíme nový spotrebič až ku dverám, ale ho aj nainštalujeme a odvezieme starý na ekologickú likvidáciu.

Plánuje PLANEO zlepšovať svoje digitálne služby, napríklad rozvojom digitálnych technológií v predajniach? Akým spôsobom sa zameriavate na zlepšovanie zákazníckeho zážitku v online prostredí a v predajniach?
V princípe tu hovoríme o službe ASOP, teda asistovaný online predaj, čo už v našich predajniach teraz využívame. V krátkodobom horizonte sa sústreďujeme na zlepšovanie zákazníckych skúseností na online platformách a na efektívnejší predaj, ale digitalizácia zostáva jednou z našich kľúčových oblastí pre ďalší rozvoj.

Aké nové výhody môžu očakávať vaši verní zákazníci?
Pripravujeme lojalitný program PLANEO+, ktorý bude spustený už čoskoro. Zákazníci sa o ňom dozvedia včas, aby mohli hneď od začiatku naplno využívať všetky výhody, ktoré program ponúkne.

Vnímate v oblasti retailu rastúci dôraz na udržateľnosť a ekologické produkty? Aké kroky podnikáte na znižovanie svojho environmentálneho vplyvu a zlepšovanie spoločenskej zodpovednosti?
Záujem o ekologické produkty neustále rastie, na čo reagujeme rozširovaním našej ponuky tovaru. V PLANEO sa snažíme minimalizovať elektroodpad a zlepšovať ekologické procesy, napríklad dodržiavaním všetkých noriem pre likvidáciu elektroodpadu. V každej z našich 57 predajní je možnosť odovzdať staré batérie a všetok ďalší elektroodpad. Zákazníci môžu pri kúpe nového spotrebiča využiť službu Doprava Premium, v ktorej majú aj možnosť odvozu starého spotrebiča na ekologickú likvidáciu. Od júna do septembra sme akciou Šrotovné podporovali ekologickú likvidáciu prístrojov SodaStream. Presun nášho centrálneho skladu do stredu Slovenska priniesol úsporu 30 % na dopravných nákladoch a tým pádom aj zníženie emisií, čo výrazne prispelo k nášmu cieľu znižovať environmentálny dopad našich aktivít.